Státní fond rozvoje dopravy

Návrh rozpočtu SFDI na rok 2013 je zatím nižší než letošní

Návrh rozpočtu SFDI na rok 2013 je zatím nižší než letošní

PRAHA (12.9.) – Na výstavbu silnic a železnic by mělo jít příští rok o 1,5 miliardy Kč méně než letos. Počítá s tím návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), kterým se ještě bude zabývat vláda. Celkem by měl fond podle návrhu hospodařit s částkou zhruba 64,5 miliardy Kč. Výhled pro rok 2014 počítá s omezením rozpočtu na 56,7 miliardy a v roce 2015 by měl SFDI hospodařit se 46 miliardami Kč.

Vláda jednala o rozpočtu SFDI tento týden a závěrečný verdikt zatím odložila, mimo jiné zřejmě proto, že by se návrhem měla zabývat ve druhé polovině měsíce ještě tripartita. Podle návrhu má napřesrok do rozpočtu SFDI z národních zdrojů směřovat 43,6 miliardy Kč včetně šestimiliardové dotace pro spolufinancování projektů Evropské unie. V letech 2014 a 2015 se však dotace z národních zdrojů sníží na 37 miliard Kč. Výhledové rámce rovněž nepočítají s úvěrem Evropské investiční banky (EIB) na spolufinancování evropských programů. Úvěr z EIB v návrhu rozpočtu pro příští rok činí 1,2 miliardy Kč.

Postupné omezování prostředků do dopravní infrastruktury se projeví ztrátou schopnosti ČR čerpat peníze z Operačního programu doprava, obává se ministerstvo dopravy. Kvůli krácení prostředků plynoucích do rozpočtu SFDI z národních zdrojů prý hrozí, že zejména v letech 2014 a 2015 nebude dostatek staveb vhodných jako náhradní projekty pro čerpání dotací z Evropské unie. Právě hledání náhradních projektů za stavby, které unie nechce zejména kvůli častému předražování proplácet, zaměstnává ministerstvo dopravy čím dál více. Nejznámější stavbou, která je chystaná jako náhradní, je například rekonstrukce brněnské dálnice D1.

Kromě hrozby vracení evropských dotací poukazuje ministerstvo na to, že snížení rozpočtu negativně postihne i přípravu nových staveb, které by se měly realizovat mezi roky 2014 a 2020. Škrtání státních peněz prý povede k tomu, že nebude dostatek financí ani pro spolufinancování staveb společně s Evropskou unií. Obavy ministerstva dopravy potvrdil i Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT. Státní fond by podle něj pro zachování současného stavu infrastruktury včetně optimálního postupu výstavby ročně potřeboval 68 až 72 miliard Kč. Udržení rozpočtu fondu v této výši je prý potřeba do doby, dokud není hotová dálniční páteřní síť – dálnice D8 do Německa, D3 do Rakouska a D11 do Polska.

(čtk)

spinner