23. dubna 2013
BRUSEL (23.4.) – Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu projednal návrh nové směrnic e, která má posílit bezpečnost silničního provozu a má se mimo jiné zaměřit na cílené kontroly hmotnosti vozidel v zemích Evropské unie zejména prostřednictvím automatických systémů umístěných na silnicích nebo za použití vestavěných systémů měření hmotnosti přímo na palubách nákladních vozidel.
Europoslanci se shodli, že se evropská nákladní doprava v současné době řídí zastaralou směrnicí, která by měla být zrevidována. Stávající pravidla z 90. let totiž neberou v úvahu technologický vývoj, nárůst nákladní dopravy v EU a ekologickou a energetickou stránku tohoto typu dopravy. Nový návrh přišel na Výbor pro dopravu a cestovní ruch představit komisař pro dopravu Siim Kallas.
„Na návrhu vítám řadu konkrétních opatření, která posilují bezpečnost silničního provozu, ať již jde například o zlepšení boční viditelnosti nebo nárazníkové zóny. Zde jsme v souladu se strategií, která si klade za cíl snížit počet úmrtí na evropských silnicích do roku 2020 o 50 procent a i s očekávanou strategií na snížení počtu vážných zranění v silniční dopravě,“ podotkla během slyšení poslankyně Olga Sehnalová.
Návrh nové směrnice do dvou let počítá ale také se zavedením preselekce a cílené kontroly hmotnosti vozidel v EU, zejména prostřednictvím automatických systémů umístěných na silnicích nebo za využití vestavěných systémů měření hmotnosti přímo na palubách nákladních vozidel. Na stole je i návrh sankcí za překročení povolené hmotnosti od písemného upozornění po finanční sankce, okamžitého vyloučení z provozu a právního postupu proti přepravní společnosti.
„Podle údajů Komise v průměru každé třetí vozidlo v EU překračuje povolenou hmotnost o 10, někdy i o 20 procent, čímž dochází nejen k soustavnému předčasnému opotřebování našich silnic, ale zvyšuje se i riziko dopravních nehod. Přetížení na silnicích navíc stojí daňové poplatníky v EU přibližně 950 milionů EUR ročně, kontroly hmotnosti vozidel proto považuji v návrhu za velmi důležité opatření,“ říká poslankyně Olga Sehnalová, která je ve výboru současně zpravodajkou návrhu o silničních technických kontrolách nákladních aut.
Nová pravidla mají dále za cíl umožnit vstup na evropský trh vozidlům s lepší aerodynamikou, která jsou vhodnější z hlediska zvyšování bezpečnosti silničního provozu i z hlediska energetické účinnosti. Podle Komise by zaoblená kabina nákladního automobilu a aerodynamická křidélka na zádi přípojného vozidla mohly u typického dálkového nákladního automobilu uspořit až 5 000 eur ročně na pohonných hmotách. Zaoblenější kabina je podle odborníků navíc bezpečnější, protože zabraňuje vzniku mrtvých úhlů.
„Kontroverzním bodem celého návrhu naopak zůstává otázka přeshraničního provozu tzv. gigalinerů. Poslanci jsou v této otázce dlouhodobě silně rozděleni, což se projevilo opět i během dnešního slyšení,“ upozorňuje poslankyně Sehnalová. Projednávání směrnice na plenárním zasedání Evropského parlamentu se očekává ve druhé polovině tohoto roku. Po schválení směrnice Evropským parlamentem a Radou mají členské státy na implementaci legislativy 18 měsíců.