31. ledna 2002
Na počátku ledna zahájila na půdě Mezinárodního zájmového sdružení
železničních speditérů (IBS) činnost Pracovní skupina AG11 pro
odstraňování jevů odporujících pravidlům volné soutěže při
spolupráci evropských drah a v březnu začne pracovat další nová skupina
AG10 pro koordinaci sítě evropských seřaďovacích vlakových uzlů.
Dopravním novinám to oznámil sekretariát sdružení.
IBS založilo 31. října 1996 v Berlíně šest spedičních společností
z Německa a Skandinávie, které pro přepravu zboží využívaly
převážně železnici. Sdružení jednoznačně podpořilo z mnoha stran
proklamovaný strategický cíl „více zboží na železnici“. V lednu
1997 byl zahájen proces registrace sdružení a IBS se postupně rozrostlo
o další aktivní a přidružené členy z Německa, Francie, Belgie,
Rakouska, Švýcarska, Polska, Švédska, Finska, Španělska, Slovenska a
České republiky. V současné době IBS sdružuje 52 členů z šestnácti
evropských zemí – celkem na železnici realizují obrat kolem tří miliard
€. Dalším cílem sdružení je rozšířit členskou základnu tak, aby
pokrývala každou zemi v Evropě.
IBS je jako zájmové sdružení železničních speditérů jedinou organizací
svého druhu v Evropě. Jejím aktivním členem může být každá firma nebo
organizace, hájící zájmy železnice jako dopravního systému. Osoby, firmy
a organizace podporující tyto cíle se mohou stát také přidruženými
členy.
I přes relativně krátkou dobu působení se IBS stalo významným
„lobbistou“ za zájmy železniční dopravy. Díky specifické znalosti
know-how a nezanedbatelnému objemu zboží představuje kompetentního a
významného partnera státních i soukromých železničních společností,
zasilatelů i tvůrců evropské dopravní politiky. Značný přínos
představuje podle sekretariátu sdružení také jeho spolupráce
s generálním ředitelstvím DG VII (doprava a energetika) Evropské
komise.
S ČR rámcová dohoda od roku 1999
S řadou evropských drah již IBS podepsalo rámcové dohody o podpoře
spolupráce se členskou základnou IBS, s mnoha dalšími se dohody
připravují. Rámcová dohoda s Českými drahami byla podepsána v Berlíně
29. dubna 1999 na 6. řádném zasedání členů IBS. Výsledky činnosti
specializovaných pracovních skupin jsou všem členům IBS plně k dispozici
a slouží jako podklad pro další zlepšování obchodního plánování.
Sdružení hodlá posílit postavení železniční spedice v Evropě,
především zvýšením výkonnosti železnice jako dopravního systému,
zavedením jednotných podmínek pro železniční spedici, aktivním
zastupováním jejích zájmů, posilováním pozic železničních speditérů
jako významné součásti železničního trhu v úzké spolupráci
s evropskými železničními společnostmi a zvýšením svého vlivu na
dopravní politiku v Evropě.
n
www.ibs-ev.com