„Obměně vozidel by napomohl odpočet DPH u osobních vozidel“

Ing. Antonín Šípek pro DN

Spolupořadatelem veletrhu Autosalon Brno 2005 je již tradičně Sdružení automobilového průmyslu. O vývoji automobilového průmyslu a vozového parku v České republice jsme při příležitosti nadcházející motoristické události roku hovořili s ředitelem sekretariátu sdružení Ing. Antonínem Šípkem.

„Jak se rozšíření Evropské unie promítlo do stavu českého automobilového průmyslu?“ „Český automobilový průmysl pracuje v podmínkách evropského trhu již několik let, takže se jej vstup České republiky do Evropské unie žádným dramatickým způsobem nedotkl. To je patrné i ze statistik, které nyní vyhodnocujeme a zveřejníme na Autosalonu. Rozšíření unie mělo dopad spíše na jiná průmyslová odvětví, v nichž byl nárůst produkce a exportu vyšší než v automobilovém průmyslu, který tuto fázi absolvoval již před několika lety.“

„Platí to i pro dodavatele?“ „Ano, již v předchozích letech byli dodavatelé zapojeni do dodavatelského systému nejen pro koncern Volkswagen, ale i pro celou řadu dalších významných výrobců vozidel. Vstup země do Evropské unie ještě zvýšil jejich možnosti, což se projevilo v dalším nárůstu exportu.“

„Před časem se objevily výhrady k limitům na dovoz ojetých vozidel do České republiky…“ „Podle našeho názoru byla Evropská komise uvedena v omyl. Ve stížnosti se hovořilo o nové domácí registraci ojetých vozidel, ale nic takového v České republice není – dochází pouze ke změně majitele u již registrovaného vozidla. V podstatě každé vozidlo, které se uvádí do provozu, musí podléhat nějakému schvalovacímu procesu; podle našeho názoru i podle vyjádření ministerstva dopravy tak nedochází k žádnému porušení zákonů Evropské unie. Ke sjednocování požadavků pro schválení vozidel do provozu v rámci EU docházelo postupně a tento proces vlastně ještě neskončil, ale zhruba od roku 1997 až 1998 se tyto požadavky značně přibližují. To znamená, že vozidla uvedená do provozu před tímto datem v jedné zemi nemusela splňovat požadavky platné v druhé zemi. A uplatňovat zákony zpětně není možné – v praxi by to například paradoxně znamenalo, že do ČR by se mohly opět dovážet staré ojeté trabanty či wartburgy, jejichž dovoz byl zakázán již v roce 1985.“

„V České republice začal působit nový výrobce osobních vozidel…“ „V automobilce TPCA Kolín byla v loňském roce dokončena montáž technologie a zahájena ověřovací výroba. Vlastní výrobu zahájila letos na konci února, ale stále je ve fázi náběhu výroby. Oficiální otevření závodu v Kolíně-Ovčárech je plánováno na 31. května. První údaje o vyrobených vozidlech a plánu pro letošní rok zřejmě budou zveřejněny až při této příležitosti.“

„Jak v České republice probíhá obměna vozového parku?“ „Vozový park stále roste, ale jeho obměna je z hlediska jeho stávajícího průměrného stáří (13,5 roku) nedostatečná. Zatímco v motoristicky vyspělé Evropě je obvyklé, že novými vozidly se každý rok obměňuje zhruba osm procent registrovaných vozidel, v České republice je tento podíl bohužel poloviční: obměňují se pouze necelá čtyři procenta. Zbývající čtyři procenta v ČR v podstatě nahrazuje dovoz ojetých vozidel. Netvrdím, že se vždy jedná o vozidla ve špatném technickém stavu nebo o vozy pochybného původu, nicméně takzvaně na ‚náhradní díly‘ se mohou dovážet i vozidla velmi stará, která jsou pak do provozu v ČR uváděna ‚na papíry‘ svého ještě staršího typově či modelově příbuzného v ČR stále registrovaného (a mnohdy fyzicky neexistujícího) předchůdce. Formálně tedy k omlazení nedochází, i když prakticky se v některých případech dovezou vozidla mladší. Svědčí o tom i skutečnost, že průměrný věk nově registrovaných dovážených ojetých vozidel se sice blíží ‚jen‘ sedmi letům, avšak vozidla dovážená ‚na náhradní díly‘ tento průměr značně převyšují. Další problém představuje vyřazování starých vozidel. V České republice se ročně vyřazuje v průměru sto tisíc starých vozidel, což je vzhledem k potřebě obnovy poměrně malé množství. Zde vidím nutnost zvýšení účinnosti stanic technické kontroly a státního dozoru, neboť mnohá vozidla s platnou známkou STK tuto stanici dlouhou řadu let neviděla ani zpovzdáli.“

„Podpora prodeje nových vozidel je i tématem letošního Autosalonu. Jak lze podle vás prodej podpořit?“ „Může existovat celá řada mechanismů. Ke zvýšení prodejů nových vozidel by mohla přispět například i změna legislativy. V současné době lze u lehkých užitkových vozidel pořízených pro účely podnikání odečíst DPH. Do-mnívám se, že k větší obměně vozového parku by přispělo, kdyby tento odpočet bylo možné uplatňovat i u osobních vozidel, která slouží pouze pro podnikání – v některých evropských zemích je to běžné. Netvrdím, že by se musela odečítat celá DPH, stačila by určitá její část. Nevidím žádný důvod, proč legislativa pojednává v jednom odstavci o osobních automobilech slovy: ,Plátce nemá nárok na odpočet daně při nákupu osobního automobilu a při nákupu vratných lahví.‘ Je to možná jakýsi přežitek z minulosti, kdy byl osobní automobil považován v podstatě za luxusní zboží. U vratných lahví to lze pochopit, ale u osobních aut by tomu tak dnes rozhodně být nemělo. Skutečnost, že dnes si podnikatel může pro podnikání koupit motocykl a odpočítávat z něj DPH (stejně jako u nákladního automobilu, autobusu, přívěsu a návěsu), ale nemůže si tak počínat u osobního vozidla, je poněkud podivná a nelogická.“

„Co mohou návštěvníci letošního Autosalonu očekávat?“ „V současné době ještě nemůžeme hovořit o novinkách, které chtějí vystavovatelé zveřejnit až před zahájením Autosalonu Brno 2005. Předpokládám však, že s výjimkou dvou až tří značek se návštěvníci mohou těšit na kompletní nabídku, která je v současnosti na českém trhu k dispozici, včetně celé řady novinek, které byly k vidění na autosalonu v Ženevě. Zajímavá bude jistě expozice Škody Auto, která bude jako první výrobce osobních automobilů vystavovat v novém pavilonu F. V české premiéře budou v Brně zřejmě vystaveny vozy vyráběné v TPCA Kolín. O přízeň návštěvníků se nebude muset obávat ani výstava ke 100. výročí zahájení výroby automobilů v Čechách. Pro odborníky bude připravena také celá řada doprovodných akcí, například diskusní fórum na téma perspektivy automobilového průmyslu či konference AUTOSYMPO.“ Milan Frydryšek

spinner