4. srpna 2005
Vláda České republiky schválila tento měsíc novou Dopravní politiku (viz DN 29/05). O tom, jaké výchozí podmínky vytváří pro rozvoj dopravní telematiky, jsme hovořili s Ing. Martinem Pichlem z odboru strategie Ministerstva dopravy České republiky.
„Vláda v červenci schválila novou Dopravní politiku. Jak je v ní zohledněna oblast dopravní telematiky?“ „Dopravní politika představuje obecný rámec pro další rozvoj sektoru dopravy. Má samozřejmě několik priorit, pro které jsou stanoveny specifické cíle a opatření. A mezi cíli je zmíněna i podpora rozvoje dopravní telematiky, respektive moderních technologií v dopravě. Toto je sice obecná proklamace, nicméně rozvoj moderních technologií bude podporován i v následných dokumentech. Prvním z těchto dokumentů bude Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury (GEPARDI), v němž se bude vycházet mimo jiné z toho, že dopravní infrastrukturu nepředstavují samotné dopravní cesty, ale také řídicí a informační systémy. Pro rozvoj moderních technologií je pochopitelně důležitá i role státu, a to v několika oblastech. První z nich je legislativní či normotvorná oblast – stát určuje a dohlíží i na to, jak jsou pravidla dodržována. Za druhé je zde podpora aktivit, která může mít různou podobu – ať už prostřednictvím projektů výzkumu a vývoje či vlastními investicemi. Projekty výzkumu a vývoje slouží k tomu, že státní správa na základě prakticky ověřených předpokladů získává určitá doporučení pro rozhodovací proces. V případě poskytování investic je především důležité stanovit si cíl – co je ve veřejném zájmu vhodné financovat a za jakých podmínek.“
„Jaká je úloha vašeho odboru při podpoře využívání nových technologií v dopravě?“ „Odbor strategie vytváří všeobecné podmínky pro další vývoj v dopravě, realizace konkrétních opatření pak spočívá na dalších odborech – vzájemná spolupráce je nezbytností. Ve vztahu k novým technologiím je nyní pro náš odbor důležitá problematika evropského družicového navigačního systému GALILEO – příprava právního rámce a všeho toho, co s jeho zavedením souvisí. V současné době je také aktuální rozhodnutí Evropské komise z května letošního roku, kterým byl odsouhlasen euroregionální projekt CONNECT – v něm je zapojeno osm zemí včetně České republiky. Tento projekt, za nějž odpovídá ministerstvo dopravy, má za cíl přispět k harmonizovanému rozvoji inteligentních dopravních systémů a služeb v Evropě. Výsledky studií nebo zkušenosti z pilotních projektů by poté měly být vyhodnoceny Evropskou komisí a na tomto základě by měla být vytvořena doporučení pro další postup. Ministerstvo dopravy je jednak organizačním gestorem, který odpovídá za to, že cíle stanovené v pracovním plánu budou dodrženy, a bude také kontrolovat, že peníze z rozpočtu na transevropské sítě budou vy-užity ke stanovenému účelu.“
„Na rozvoji dopravních technologií se nepodílí pouze státní správa…“ „Moderní technologie samozřejmě nejsou předmětem zájmu pouze státní správy, ale především otázkou komerčního sektoru, který si zde našel řadu využití pro své aplikace. Nicméně existují aplikace, pro něž je připravenost veřejného sektoru nezbytná. Příkladem může být řízení dopravy, zejména v silničním provozu, či záchranné práce. Vybavení vozidel dopravních společností určitými aplikacemi je pochopitelně přínosné pro samotnou společnost i pro jejího zákazníka. V některých případech je žádoucí sdílení aplikací, resp. dat (kdy je nutno řídit dopravní provoz či přivolat na místo nehody záchranný tým v situaci, kdy je osádka vozidla v bezvědomí) – do odpovídající infrastruktury pro nové technologie musí investovat veřejný sektor, aby při spolupůsobení aplikací byl zajištěn komplexní přístup. Na druhou stranu, s přispěním veřejného sektoru v této oblasti se bude stimulovat větší využívání těchto služeb a obor se bude dále rozvíjet. V návaznosti na projekt CON-NECT bych se zmínil o tom, že nyní je vyhlášen pilotní projekt automatického tísňového volání z vozidla – eCall. V rámci tohoto projektu pracujeme i s Hasičským záchranným sborem České republiky – cílem je ověřit tento systém v praxi a vypracovat další doporučení pro státní správu týkající se toho, jak by si v této oblasti měla počínat. Ministerstvo dopravy se v současné době zabývá také jednotným systémem dopravních informací – ostatně i část projektu CONNECT se týká poskytování dopravních informací řidičům na bázi RDS-TMC přes hranice členských států – a i odbor strategie přispěje k tomuto řešení.“
„Zatím jsme hovořili především o silniční dopravě…“ „Jiné druhy dopravy než silniční, konkrétně železniční a vnitrozemská plavba, jsou řízeny striktními procesy a většinou centrálně. U silniční dopravy je situace složitější. Uživatel očekává kontinuální zajištění určité služby po celou dobu svojí cesty, přičemž používá dopravní infrastrukturu, kterou vlastní různí vlastníci i správci. Železniční doprava definuje pojem telematika poněkud odlišně – jsou jím míněny především rezervační platební systémy. Moderní technologie na železnici jsou zahrnuty v tzv. interoperabilitě. Ve vodní dopravě spočívá hlavní význam v říčním informačním systému. Z hlediska systematického přístupu pro rozvoj telematiky a plánování projektů EU, na které bude možné obdržet finanční příspěvek Evropského společenství, má podle mého názoru železnice a i vnitrozemská plavba před dopravou silniční trochu náskok. Připravují se například různé plány (a to i přesto, že vyjednávání mezi komisí a členskými státy není jednoduché) na zavádění moderních technologií, ať již pro vlastní řízení železničního provozu anebo pro další subsystémy. Uvažuje se i o tom, že Evropské společenství by jednotlivým členským státům mohlo přispívat na zavádění těchto technologií, aby stimulovalo jejich využívání a rozvoj.“ Milan Frydryšek