Předepsaného podílu biopaliv na celkové spotřebě bychom v ČR mohli dosáhnout do roku 2010“

Ing. Miloš Podrazil (ČAPPO) pro DN

Pro dopravu je životně důležitá výroba a distribuce pohonných hmot. Řadu významných firem, které v této oblasti v ČR působí, sdružuje Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Situaci na trhu s pohonnými hmotami v souvislosti s loňským vstupem republiky do EU a výhledy, které má tento obor do budoucnosti, pro Dopravní noviny zhodnotil generální sekretář petrolejářského sdružení Ing. Miloš Podrazil.

„Loňský rok byl pro Českou republiku významný především tím, že se stala řádným členem EU. Co tato událost znamenala pro české petrolejáře?“ „Vzhledem k tomu, že tuzemský petrolejářský průmysl již celou řadu let podniká v liberalizovaném prostředí a že v ČR působí celá řada významných distribučních zahraničních petrolejářských společností, proběhl v našem oboru vstup do EU bez problémů. Dokonce skoro bez povšimnutí. Evropské normy v oblasti paliv u nás platí již dlouho, takže nebylo třeba nic měnit – ČR totiž předem převzala všechny směrnice EU, které se týkají kvality paliv a jejího sledování a zapracovala je do své legislativy ještě před loňským prvním květnem. Jedna změna po vstupu ČR do unie ovšem nastala: od 1. května se projevuje znatelně vyšší spotřeba pohonných hmot, především v sortimentu motorové nafty, což odpovídá nárůstu kamionové dopravy na území ČR. Pro distribuční firmy je to jis-tě příznivá zpráva.“

„A jaké novinky očekávají petrolejáře i jejich zákazníky letos?“ „První novinkou, která už nastala, je to, že od 1. ledna jsou na trhu motorové benziny i motorová nafta v kvalitě nízkosirných paliv. Obsah síry v nich nesmí být vyšší než 50 mg na kilogram, což představuje významné zlepšení. Je to také základní předpoklad pro to, aby nová nákladní vozidla mohla splňovat limity emisních norem Euro 4 a 5. V průběhu letošního roku se na trhu navíc začnou objevovat čerpací stanice, které nabídnou motorovou naftu a benziny v kategorii bezsirných paliv, tzv. sulphur-free. A předpokládám, že během asi tří let se na trhu uplatní již pouze bezsirné pohonné hmoty.“

„Pro splnění požadavků emisních norem se také předpokládá využívání přípravku AdBlue…“ „Naše členská firma OMV otevřela loni na podzim v Prostějově čerpací stanici, kde lze natankovat přípravek AdBlue. Postupně se k ní přidají další hlavní distribuční firmy, které také zavedou tankování kapaliny AdBlue přímo ze stojanů. Nárůst počtu čerpacích stanic nabízejících AdBlue se bude odvíjet od konkrétních požadavků automobilového průmyslu a trhu. Jednáme v této věci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů. Stanice nabízející AdBlue budou zpočátku především na hraničních přechodech a na hlavních trasách kamionové dopravy. Odhadnout počty takto vybavených stanic je v tuto chvíli obtížné, vše se bude odvíjet podle požadavků trhu.“

„O kterých firmách máte informace, že se na prodej AdBlue připravují?“ „Z našich členských firem se na prodej AdBlue připravuje zejména Benzina, která má nejrozsáhlejší síť čerpacích stanic, a pak samozřejmě všechny velké distribuční firmy, jako například OMV Česká republika a další. Zatím vybírají optimální lokality, kde hodlají instalovat zařízení na prodej této látky. O kolik instalovaných zařízení se v první fázi přesně bude jednat, bude známo tak během dvou či tří měsíců, po rozhodnutí jednotlivých společností. AdBlue mohou ovšem prodávat i další firmy, které nejsou členy ČAPPO – o nich však nemáme přehled.“

„Čekají petrolejářský obor v letošním roce ještě další změny?“ „Zanedlouho nás čeká významná změna, která se týká používání biopaliv ve směsi s fosilními, tedy ropnými palivy v dopravě. Budou na ni muset reagovat jak petrolejářský průmysl, tak výrobci biosložek. Z hlediska spotřebitelů pohonných hmot s biosložkami by se toho příliš mnoho změnit nemělo. Na trhu se postupně objeví pohonné směsi, které budou obsahovat biosložky ve smyslu evropských norem, a to motorové benziny podle EN 228 a motorová nafta podle EN 590. EN 228 připouští v benzinu maximálně pět procent bioetanolu, jeho derivátů (v našem případě bio-etyltercbutyléteru) maximálně 15 procent. EN 590 pro motorovou naftu připouští maximálně pět procent metylesterů řepkového oleje. Na trhu se může objevit i bionafta, což jsou z hlediska norem čisté metylestery mastných kyselin a po dořešení ekonomiky znovu i směsné palivo. Je to vlastně pokračování programu, v jehož rámci bylo na trhu k dispozici směsné palivo označované u čerpacích stojanů obvykle jako bionafta či Seta Diesel. Používání biopaliv by mělo narůstat a cílového stavu předepsaného EU, což je náhrada 5,75 procenta fosilních pohonných hmot biosložkami – vyjádřeno energetickým ekvivalentem –, bychom v ČR měli dosáhnout v roce 2010.“

„Jakým způsobem bude toto zavádění probíhat. Znamená to, že se bude souběžně prodávat směs biopaliv a ropných paliv plus klasická ropná nafta?“ „V první polovině tohoto období to bude probíhat asi tak, že na trhu budou souběžně k dispozici ropné pohonné hmoty i směsi biopaliv a fosilních pohonných hmot. Je možné, že se v určitých segmentech mohou objevit i čistá biopaliva nebo vysoce koncentrované směsi biopaliv. To však bude spíše otázkou až druhé poloviny období. Vše se ovšem musí odvíjet od platné legislativy, která se v současné době dokončuje. Legislativa stanoví podmínky pro distribuci těchto paliv z hlediska jejich kvality a poměru biosložek.“

„Podívejme se na to očima zákazníka, který přijede třeba s kamionem k čerpací stanici – najde u ní jeden stojan s klasickou naftou a druhý s bionaftou?“ „Jak jsem už uvedl, evropská norma 590 stanovuje, že v motorové naftě může být maximální obsah pět procent metylesteru řepkového oleje. V podstatě tedy není třeba nějak zvlášť stojany označovat. Motorovou naftu s obsahem do pěti procent metylesterů řepkového oleje lze používat ve stávajícím segmentu vozidel a neměly by při tom vznikat problémy. Uživatel by v podstatě neměl ani poznat, jestli je v palivu nula nebo 4,5 procenta metylesteru. Nepředpokládá se proto, že by se stojany nějak označovaly, neboť se bude jednat o normální produkt odpovídající normě. Pokud se však bude prodávat směsné palivo, tedy motorová nafta s více než třiceti procenty metylesteru řepkového oleje, pak takový produkt bude muset být na stojanu patřičně označen. U vysokoprocentních směsí, ať už benzinu s lihem nebo jiných směsí, se spíše předpokládá, že budou vy-užívány v určitých vybraných a uzavřených segmentech dopravy, jako je třeba MHD nebo v zemědělství, protože nasazení takového paliva bude vyžadovat úpravy motoru a další opatření.“

„Konečného stavu by tedy mělo být dosaženo v roce 2010. Může dojít ještě k nějakým změnám?“ „Otázkou je, zda Evropský výbor pro normalizaci (CEN) změní dosud platné normy pro benzin a motorovou naftu nebo zda je zatím ponechá v platnosti. Pokud by došlo ke změně a zvyšoval by se obsah biosložek v palivech, muselo by to být předmětem jednání všech zúčastněných. Určité úvahy v tomto směru v CEN už existují. Pokud nyní hovoříme o cílovém stavu, rozumí se tím, že v celkovém objemu paliv na trhu bude oněch 5,75 procenta fosilních paliv nahrazeno bioslož-kami.“

„Projeví se to i na ceně paliv u čerpacích stanic?“ „Ekonomická situace v oblasti paliv pro motorová vozidla se zavedením biopaliv samozřejmě změní, protože výroba biopaliv je dražší než složky fosilních paliv. Ke změně by však nemuselo dojít – na použité bio-složky do fosilních paliv totiž stát může poskytnout úlevu na spotřební dani. Zda se všechny tyto změny promítnou do koncové ceny pro spotřebitele, to bude rovněž záležet na vývoji cen biopaliv a vývoji cen ropy a ropných produktů. Pokud se bude cena ropy nadále zvyšovat, podíl biopaliv bude hrát při tvorbě ceny pohonné hmoty menší roli než dnes.“

„Kdybyste měl srovnat síť čerpacích stanic v ČR se situací ve vyspělých zemí Evropské unie – lze říci, že jsme již dosáhli té úrovně, která ve vyspělé Evropě běžně existuje, nebo ještě v něčem zaostáváme?“ „Domnívám se, že stejné úrovně, na jaké jsou čerpací stanice ve vyspělých státech EU, dosahují u nás čerpací stanice, které byly buď nově vybudovány po roce 1989, nebo ty staré, které prošly zásadní rekonstrukcí. Zcela jistě jsou plně srovnatelné čerpací stanice značkových distribučních firem, které byly postaveny nebo rekonstruovány podle všech legislativních předpisů a norem z oblasti bezpečnosti a ochrany životního prostředí. Takové stanice jsou rovněž vybaveny obchodem, případně i dalšími službami pro motoristy, jako jsou například restaurace, myčka a podobně. V tuzemsku však existuje také segment čerpacích stanic, které evropskému standardu neodpovídají a nedosahují evropské úrovně poskytovaných služeb. Převážně se jedná o dvorové či mobilní čerpací stanice. Některé svými parametry neodpovídají ani bezpečnostním evropským a našim standardům, ani normám chránícím životní prostředí. Na trhu se mnohdy také chovají neeticky a porušují předpisy.“

„Co všechno má v letošním roce ČAPPO v plánu?“ „V oblasti výroby a distribuce pohonných hmot bychom chtěli veřejnost informovat o svých pohledech na bezsirná paliva a na použití biopaliv. Učiníme tak na našem tradičním semináři o moderních pohonných hmotách a mazivech, který se bude konat v rámci veletrhu Autosalon Brno 2005. Samozřejmě máme zájem na tom, aby naše členské firmy dosahovaly stále lepších výsledků v kvalitě prodávaných pohonných hmot a služeb poskytovaných motoristům, což se ve srovnání s celým trhem členským firmám sice daří velmi dobře, ale prostor pro další zlepšení stále zůstává. Zejména v pokračování trendu nabídky pohonných hmot zlepšených užitných vlastností, jako jsou například produkty distribučních firem Benzina, Shell CR, OMV Česká republika a dalších. Dále se budeme zabývat i celou řadou dalších problémů – zejména legislativou a její další adaptací na standardy EU, například i v oblasti ochrany životního prostředí a kvality pohonných hmot.“ Pavel Toman

spinner