Renault Magnum 2002

Inovovaný Renault Magnum získal novou tvář s tradičními rysy

Zásadní přestavbou letos prošel největší typ z produkce francouzského výrobce Renault V.I., i když jeho dosavadní parametry zatím splňovaly požadavky uživatelů. Konstruktéři však ve snaze s předstihem reagovat na zvyšující se nároky zákazníků připravili zcela nové pojetí interiéru jako kabiny více než moderní, ale hlavně naprosto univerzální.
Vhodné jak pro jízdy sólo, pouze s řidičem (což je častější způsob provozu, než by se při letmém pohledu na dálkové trasy mohlo zdát), ale na druhé straně i pro trochu „americké“ pojetí, tedy pro obsazení dvoučlennou osádkou, která kabinu nepřetržitě několik dní doslova obývá (včetně třeba desítek hodin trávených na některých hraničních přechodech). Při tomto režimu jsou požadavky na zařízení vnitřního prostoru samozřejmě zcela odlišné.
První pohled zvnějšku
Zvnějšku musí pozorovatele nového provedení na první pohled zaujmout zdůraznění partie rozměrných, integrovaných, ve svislé linii umístěných světlometů s halogenovými žárovkami, které jsou nyní zakryty zcela hladkým sklem (respektive polykarbonátem). Pod ním je sdruženo vše – tlumený i dálkový světlomet včetně směrovek. Maska chladiče z kompozitního materiálu zvýraznila optickou dynamiku. Velký přední nárazník a spoiler z polymerového kompozitu nepostrádá stupačku pro snazší přístup
k čelnímu sklu, ale také víčko, pod nímž je ukryt závěs pro připojení tažné tyče.
Samozřejmé jsou otvory pro vstup vzduchu do klimatizace a nechybí ani (pochopitelně nízko umístěné) mlhové světlomety, výjimečně kruhové.
Kabina se širokou škálou možností využití
Kabina, tedy interiér budky řidiče, nabízí nesmírně široké spektrum variant využití a vytváří z inovovaného modelu Magnum v tomto směru opravdový unikát. Pravé sedadlo je například (kromě samozřejmého integrovaného bezpečnostního pásu a pneumatického odpružení) vybaveno opěrkami rukou a lze je otočit o 90, případně i o 180 stupňů. Zadní stěna budky poskytuje až neuvěřitelné množství odkládacích prostorů, začínajících šatnou a končících chlazeným prostorem pro ukládání potravin a nápojů. Další schránky se nacházejí pod sedadly a v přístrojové desce. Nechybí ani televizor, mraznička, kávovar či mikrovlnná trouba. Uprostřed „areálu“ je stolek, za pravým sedadlem lze vyklopit třetí „židli“, která současně tvoří součást dolního lůžka…
Menší spotřeba paliva a nižší hmotnost
Pro Magnum 2002 připravil pneumatikářský koncern Michelin speciální obutí řady Energy, které snižuje spotřebu paliva o jeden až dva litry nafty na 100 km. Jen nepatrně nižší účinnost má střešní spoiler redukující spotřebu o další 0,3–0,6 l/100 km.
Zajímavý je pohon vrtule chladicího okruhu motoru, která není spínána systémem „vše nebo nic“: její proměnná účinnost redukuje hluk a zvyšuje tak komfort osádky. Přestože dosavadní pružné uložení budky na podvozku mělo velmi příznivou odezvu mezi uživateli, bylo podstatně inovováno. Vzadu byly instalovány klasické plynokapalinové tlumiče a příčná vzpěra výrazně omezující naklánění budky. Příčník uložení motoru je nyní vyroben z lehké slitiny, což oproti původnímu litinovému provedení přineslo úsporu hmotnosti o 51 kilogramů. I tento detail se podílí na tom, že Renault Magnum se znakem náprav 4×2 je nyní vůbec nejlehčím vozidlem v kategorii těžkých tahačů.
I do extrémně nízkých teplot
Přesto je vzhledem k nadprůměrně silné tepelné izolaci (13 až 22 milimetrů) schopen provozu jak v arktických, tak i afrických podmínkách. Výrobce nabízí i speciální „Cold Pack“ pro extrémní mrazy, který podstatně více využívá teploty chladicí kapaliny motoru a motorového oleje.
Sedmdesát čtyři základních variant
Renault V.I. nabízí typ Magnum 2002 v hmotnostní kategorii 40 až 44 tun jako podvozek pro nástavbu nebo tahač návěsů se znakem náprav 4×2, 6×2 i 6×4, s motory E-Tech (dvanáctilitrové řadové šestiválce s elektronicky řízeným vstřikováním paliva V-Mac III) o výkonu 295, 324 a 353 kW při 1900 ot.min-1 (točivý moment 1850, 2050 a 2250 Nm při 1100 až 1400 ot.min-1), s šestnáctistup­ňovými převodovkami ZF s přímým řazením, respektive samočinnými AS Tronic od téhož výrobce. Celkem je k dispozici 74 základních variant, které však lze doplnit velmi pestrou paletou výběrového příplatkového vybavení.
Evergreen evropských tahů
Prakticky již čtvrtou generaci modelu Renault Magnum tvoří nedávno slavnostně představená řada těchto těžkých tahačů. Jejím hlavním poznávacím znamením je především nový design – pohledný, moderní a nesporně elegantní, přesto však zachovávající alespoň základ původní koncepce výtvarného řešení s výrazně „kubickými“ prvky.
Velké tahače Magnum patří k suverénním evergreenům evropských trhů ve svém segmentu, pravděpodobně právě zásluhou neustálých inovačních kroků a zcela pravidelných modernizací. Výsledkem je zachování módním trendům nepodléhajícího, decentního a nezaměnitelného vzhledu při neustálém zachovávání špičkové technické a technologické úrovně. To vše v plné míře platí i pro jejich zatím poslední verzi.
Ondřej Horský 

spinner