6. prosince 2001
Zásadní přestavbou letos prošel největší typ z produkce
francouzského výrobce Renault V.I., i když jeho dosavadní parametry zatím
splňovaly požadavky uživatelů. Konstruktéři však ve snaze s předstihem
reagovat na zvyšující se nároky zákazníků připravili zcela nové pojetí
interiéru jako kabiny více než moderní, ale hlavně naprosto
univerzální.
Vhodné jak pro jízdy sólo, pouze s řidičem (což je častější způsob
provozu, než by se při letmém pohledu na dálkové trasy mohlo zdát), ale na
druhé straně i pro trochu „americké“ pojetí, tedy pro obsazení
dvoučlennou osádkou, která kabinu nepřetržitě několik dní doslova
obývá (včetně třeba desítek hodin trávených na některých hraničních
přechodech). Při tomto režimu jsou požadavky na zařízení vnitřního
prostoru samozřejmě zcela odlišné.
První pohled zvnějšku
Zvnějšku musí pozorovatele nového provedení na první pohled zaujmout
zdůraznění partie rozměrných, integrovaných, ve svislé linii
umístěných světlometů s halogenovými žárovkami, které jsou nyní
zakryty zcela hladkým sklem (respektive polykarbonátem). Pod ním je sdruženo
vše – tlumený i dálkový světlomet včetně směrovek. Maska chladiče
z kompozitního materiálu zvýraznila optickou dynamiku. Velký přední
nárazník a spoiler z polymerového kompozitu nepostrádá stupačku pro
snazší přístup
k čelnímu sklu, ale také víčko, pod nímž je ukryt závěs pro
připojení tažné tyče.
Samozřejmé jsou otvory pro vstup vzduchu do klimatizace a nechybí ani
(pochopitelně nízko umístěné) mlhové světlomety, výjimečně
kruhové.
Kabina se širokou škálou možností využití
Kabina, tedy interiér budky řidiče, nabízí nesmírně široké spektrum
variant využití a vytváří z inovovaného modelu Magnum v tomto směru
opravdový unikát. Pravé sedadlo je například (kromě samozřejmého
integrovaného bezpečnostního pásu a pneumatického odpružení) vybaveno
opěrkami rukou a lze je otočit o 90, případně i o 180 stupňů. Zadní
stěna budky poskytuje až neuvěřitelné množství odkládacích prostorů,
začínajících šatnou a končících chlazeným prostorem pro ukládání
potravin a nápojů. Další schránky se nacházejí pod sedadly a
v přístrojové desce. Nechybí ani televizor, mraznička, kávovar či
mikrovlnná trouba. Uprostřed „areálu“ je stolek, za pravým sedadlem lze
vyklopit třetí „židli“, která současně tvoří součást dolního
lůžka…
Menší spotřeba paliva a nižší hmotnost
Pro Magnum 2002 připravil pneumatikářský koncern Michelin speciální
obutí řady Energy, které snižuje spotřebu paliva o jeden až dva litry
nafty na 100 km. Jen nepatrně nižší účinnost má střešní spoiler
redukující spotřebu o další 0,3–0,6 l/100 km.
Zajímavý je pohon vrtule chladicího okruhu motoru, která není spínána
systémem „vše nebo nic“: její proměnná účinnost redukuje hluk a
zvyšuje tak komfort osádky. Přestože dosavadní pružné uložení budky na
podvozku mělo velmi příznivou odezvu mezi uživateli, bylo podstatně
inovováno. Vzadu byly instalovány klasické plynokapalinové tlumiče a
příčná vzpěra výrazně omezující naklánění budky. Příčník
uložení motoru je nyní vyroben z lehké slitiny, což oproti původnímu
litinovému provedení přineslo úsporu hmotnosti o 51 kilogramů. I tento
detail se podílí na tom, že Renault Magnum se znakem náprav 4×2 je nyní
vůbec nejlehčím vozidlem v kategorii těžkých tahačů.
I do extrémně nízkých teplot
Přesto je vzhledem k nadprůměrně silné tepelné izolaci (13 až
22 milimetrů) schopen provozu jak v arktických, tak i afrických
podmínkách. Výrobce nabízí i speciální „Cold Pack“ pro extrémní
mrazy, který podstatně více využívá teploty chladicí kapaliny motoru a
motorového oleje.
Sedmdesát čtyři základních variant
Renault V.I. nabízí typ Magnum 2002 v hmotnostní kategorii 40 až 44 tun
jako podvozek pro nástavbu nebo tahač návěsů se znakem náprav 4×2, 6×2
i 6×4, s motory E-Tech (dvanáctilitrové řadové šestiválce
s elektronicky řízeným vstřikováním paliva V-Mac III) o výkonu 295,
324 a 353 kW při 1900 ot.min-1 (točivý moment 1850, 2050 a 2250 Nm při
1100 až 1400 ot.min-1), s šestnáctistupňovými převodovkami ZF
s přímým řazením, respektive samočinnými AS Tronic od téhož výrobce.
Celkem je k dispozici 74 základních variant, které však lze doplnit velmi
pestrou paletou výběrového příplatkového vybavení.
Evergreen evropských tahů
Prakticky již čtvrtou generaci modelu Renault Magnum tvoří nedávno
slavnostně představená řada těchto těžkých tahačů. Jejím hlavním
poznávacím znamením je především nový design – pohledný, moderní a
nesporně elegantní, přesto však zachovávající alespoň základ původní
koncepce výtvarného řešení s výrazně „kubickými“ prvky.
Velké tahače Magnum patří k suverénním evergreenům evropských trhů ve
svém segmentu, pravděpodobně právě zásluhou neustálých inovačních
kroků a zcela pravidelných modernizací. Výsledkem je zachování módním
trendům nepodléhajícího, decentního a nezaměnitelného vzhledu při
neustálém zachovávání špičkové technické a technologické úrovně. To
vše v plné míře platí i pro jejich zatím poslední verzi.
Ondřej Horský