4. prosince 2008
Podporu integrovaných dopravních systémů (IDS) nelze chápat tak, že budeme modelovat jeden IDS podle jednoho vzoru, každý kraj má svá specifika. Na konferenci Integrované dopravní systémy dnes a zítra to v listopadu v Praze uvedl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.
Setkání, které společně uspořádaly Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech (ADSSS) a Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF), bylo zaměřeno především na výměnu zkušeností dopravců a zástupců krajů se zaváděním integrovaných dopravních systémů a používáním bezkontaktních čipových karet.
Ministerstvo dopravy podle Vojtěcha Kocourka zohledňuje odlišné podmínky v určitých regionech, ale dopravci upozorňují na nutnost standardizace v oblasti IDS. Právě nejednotný přístup různých objednavatelů veřejné dopravy ke standardizaci může být v budoucnu velmi problematický. Jednotlivé IDS se k sobě již začínají přibližovat a bude nutné v různých systémech akceptovat různé karty jednotlivých dopravců. Stávající spolupráce některých firem v jednotlivých regionech tak supluje neexistenci celostátních standardů IDS, upozornili dopravci.
Účastníci konference v závěrečném prohlášení ministerstvu dopravy doporučili, aby do zákona o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici a v jeho navazujících vyhláškách či dalších zákonech zapracovalo standardy ve čtyřech oblastech.
První z nich je oblast tarifních a slevových systémů, druhou je oblast dopravních prostředků a jejich vybavení. Třetí oblast zahrnuje odbavovací a informační technologie umožňující vzájemnou akceptaci bezkontaktních čipových karet mezi krajskými systémy a čtvrtá je oblast ochrany osobních údajů.
Právě tyto standardy podle účastníků konference usnadní další rozvoj IDS a nabídnou občanům kvalitnější alternativu oproti individuální dopravě, než je tomu dnes.
Pro vypracování těchto standardů doporučili účastníci konference využít praktických zkušeností z budování krajských integrovaných dopravních systémů. Vhodným pilotním projektem pro ověření připravovaných standardů by podle nich mohl být například integrovaný dopravní systém IDOL Libereckého kraje s nově zaváděnou kartou Opuscard. (lan)