Veřejná doprava

Integrované dopravní systémy se neobejdou bez standardizace

Podporu integrovaných dopravních systémů (IDS) nelze chápat tak, že budeme modelovat jeden IDS podle jednoho vzoru, každý kraj má svá specifika. Na konferenci Integrované dopravní systémy dnes a zítra to v listopadu v Praze uvedl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.

Setkání, které společně uspořádaly Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech (ADSSS) a Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska (ADSSF), bylo zaměřeno především na výměnu zkušeností dopravců a zástupců krajů se zaváděním integrovaných dopravních systémů a používáním bezkontaktních čipových karet.

Ministerstvo dopravy podle Vojtěcha Kocourka zohledňuje odlišné podmínky v určitých regionech, ale dopravci upozorňují na nutnost standardizace v oblasti IDS. Právě nejednotný přístup různých objednavatelů veřejné dopravy ke standardizaci může být v budoucnu velmi problematický. Jednotlivé IDS se k sobě již začínají přibližovat a bude nutné v různých systémech akceptovat různé karty jednotlivých dopravců. Stávající spolupráce některých firem v jednotlivých regionech tak supluje neexistenci celostátních standardů IDS, upozornili dopravci.

Účastníci konference v závěrečném prohlášení ministerstvu dopravy doporučili, aby do zákona o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici a v jeho navazujících vyhláškách či dalších zákonech zapracovalo standardy ve čtyřech oblastech.

První z nich je oblast tarifních a slevových systémů, druhou je oblast dopravních prostředků a jejich vybavení. Třetí oblast zahrnuje odbavovací a informační technologie umožňující vzájemnou akceptaci bezkontaktních čipových karet mezi krajskými systémy a čtvrtá je oblast ochrany osobních údajů.

Právě tyto standardy podle účastníků konference usnadní další rozvoj IDS a nabídnou občanům kvalitnější alternativu oproti individuální dopravě, než je tomu dnes.

Pro vypracování těchto standardů doporučili účastníci konference využít praktických zkušeností z budování krajských integrovaných dopravních systémů. Vhodným pilotním projektem pro ověření připravovaných standardů by podle nich mohl být například integrovaný dopravní systém IDOL Libereckého kraje s nově zaváděnou kartou Opuscard. (lan)

spinner