6. března 2008
Již druhý ročník konference Elektronické platby v dopravě, která byla zaměřena na využití telematiky v oblasti systémů pro odbavení cestujících ve veřejné dopravě, uspořádalo v únoru v Malostranském paláci v Praze Sdružení pro dopravní telematiku ČR s redakcí časopisu Technologies & Prosperity
Jaroslav Soušek z Ministerstva dopravy ČR v úvodu upozornil, že jeho resort podporuje rozvoj integrované dopravy. V této souvislosti je důležité, aby cestující mohli používat jeden jízdní doklad po celou dobu přepravy bez ohledu na to, který dopravce její konkrétní část zajišťuje a jakým dopravním prostředkem. Co se týče odbavovacího systému, je podle Jaroslava Souška zapotřebí, aby byl uživatelsky jednoduchý, flexibilní, ekonomický a zaručoval ochranu osobních údajů. V České republice již existují jízdní doklady založené na čipových kartách, ale chybí u nich jednotnost, nejsou často kompatibilní, upozornil Jaroslav Soušek.
Jak následně uvedl Jaroslav Vichta, rovněž z ministerstva dopravy, v České republice v posledních letech vznikla řada kvalitních integrovaných systémů, jejichž provozovatelé v mnoha případech již využívají elektronických jízdních dokladů.
Projekt Telematika ve veřejné dopravě
Výsledky projektu Telematika ve veřejné dopravě přiblížil Jiří Matějec ze Sdružení pro dopravní telematiku ČR. Mezi priority řešení patří zvýšení komfortu pro cestující a zvýšení atraktivity veřejné dopravy, dosažení interoperability kartových systémů sloužících k platbám a odbavování cestujících, získání možnosti vytěžitelnosti dat systému pro evidenci dopravních výkonů a statistický sběr dat a v neposlední řadě úspora nákladů na zpracování transakcí – jinými slovy přechod k centralistickému a levnějšímu řešení. Na základě analýzy zahraničních projektů a platných norem je podle Jiřího Matějce nutno postupovat následovně: definovat standard, určit registrátora a bezpečnostního manažera, vytvořit centrální systém, definovat aplikace z obchodního hlediska, zajistit vznik operátorů a jejich produktů a umožnit vznik nových služeb.
Podle nezávislého konzultanta Klause Philippha z Německa jsou dnes potřebné standardy dostupné, a interoperabilita tudíž z důvodu chybějících technických standardů již nemůže selhat.
O samoobslužném odbavování čipovými kartami hovořil Martin Chvátal z Plzeňských městských dopravních podniků, situaci v integraci kartových systémů ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nastínil Vladimír Návrat z Krajského úřadu Pardubice. Zkušenosti s čipovými kartami v MHD v Hradci Králové přiblížil Miloslav Kulich z Dopravního podniku Hradce Králové a o požadavcích a názorech cestujících, dopravců a objednatelů na odbavovací systém informoval Petr Němec z CDV. (lan)