20. prosince 2007
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vyzvala na začátku prosince k větší diskusi o bezpečnosti na silnicích. Apelovala na národní vlády a mezinárodní organizace, aby se začaly touto problematikou seriózně zabývat.
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) zahyne každoročně při dopravních nehodách po celém světě přes milion osob a další desítky milionů jsou zraněny. Jedná se o globální jev, přesto k drtivé většině nehod s tragickými následky dochází v rozvojových státech, upozornila IRU.
Vlády vyspělých zemí vynakládají ročně na údržbu silnic mezi 500 a 800 miliony €; výstavba jednoho metru čtverečního je přijde na 200 až 1000 €. Z hlediska zajištění bezpečnosti silničního provozu to je podle IRU stále příliš málo. „Stav některých silnic, především těch nižších tříd, je v katastrofálním stavu a jízda po nich je nebezpečná. Místo opravy se však taková komunikace dočká spíš nového dopravního značení – s omezením rychlosti anebo s upozorněním na výskyt nebezpečí,“ uvedl na začátku prosince k situaci na českých komunikacích generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar.
Podíl nehod zaviněných řidiči kamionů je nízký
V celkovém měřítku jsou kamiony zodpovědné pouze za malou část nehod. Loni řidiči nákladních automobilů způsobili jen 25 procent nehod, v nichž figurovala nákladní vozidla. Za Českou republiku není podle Sdružení ČESMAD Bohemia přesné číslo k dispozici, přesto je však zřejmé, že řidiči nákladních vozidel s celkovou hmotností nad 12 tun mají na svědomí pouhých 5,8 procenta ze všech dopravních nehod.
IRU letos vypracovala studii, která má napomoci odhalit hlavní příčiny nehodovosti kamionů na evropských silnicích. Prokázala, že ve více než 80 procentech případů bylo příčinou dopravní nehody selhání lidského faktoru. Dalšími nejčastějšími příčinami nehod byly vysoká rychlost, nedodržování pravidel na křižovatkách a nesprávné předjíždění.
Tomu odpovídá i statistika nehodovosti za rok 2006, podle níž byly dvě třetiny nehod způsobeny nesprávným způsobem jízdy, v 18 procentech nedal řidič přednost v jízdě a 15 procent viníků nehod nedodrželo přiměřenou rychlost jízdy.
O zvýšení bezpečnosti na silnicích dlouhodobě usiluje i Sdružení ČESMAD Bohemia, které Českou republiku v IRU reprezentuje. „V našem zájmu je dostat počet nehod nákladních automobilů na minimum. Proto chceme navázat spolupráci s dopravní policií a uvítáme, když budou policisté na silnicích více vidět. Vedle toho se snažíme apelovat i na řidiče nákladních automobilů, aby jezdili odpovědněji. Již loni jsme pro ně například připravili Desatero správného truckera,“ řekl Martin Špryňar. (lan)