Mezinárodní unie silniční dopravy

IRU kritizuje ilegální zaměstnávání řidičů

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU v lednu v reakci na informace o hrubém porušování pracovního práva některými dopravci z Rakouska a Lucemburska ostře odsoudila praxi nelegálního zaměstnávání řidičů v Evropské unii. IRU se v této souvislosti vyslovila pro efektivnější prosazování stávajících předpisů v silniční dopravě a zpřísnění podmínek pro založení dopravní společnosti.
Prezident IRU Paul Laeremans řekl, že Mezinárodní unie silniční dopravy odmítá jakékoli prohřešky proti předpisům upravujícím zaměstnávání řidičů. „Takové praktiky ničí úsilí velké většiny dopravců, kteří podnikají poctivě a vycházejí vstříc poptávce ekonomiky po dopravě při respektování platných pravidel,“ dodal.
Podle různých zpráv bylo více než 600 řidičů ze zemí střední a východní Evropy, které nelegálně zaměstnali západoevropští dopravci, ponecháno na řadě míst v Evropě bez finančních prostředků, paliva a další pomoci. Někteří z nich nedostali plat tři i více měsíců.
„Takové chování k části zaměstnanců v našem sektoru je zcela nepřijatelné a podtrhuje tři hlavní nedostatky v regulačním systému trhu silniční dopravy. Za prvé, deregulace silniční dopravy propadla v tom, že zasilatelé profitují z nárůstu přepravních kapacit, nižších cen a kratších časů přepravy, zatímco dopravci jsou nuceni své marže snižovat až k existenční hranici. To není zdravá situace,“ uvedla IRU ve zvláštním prohlášení.
„Za druhé, takzvaná kritéria pro přístup na trh, tedy požadavky na způsobilost toho, kdo chce založit dopravní firmu, jsou doslova směšné. Umožňují zcela nekvalifikovaným a finančně špatně vybaveným osobám s nejistou pověstí, aby prováděly činnost, která snižuje úsilí poctivých dopravců ilegálním zaměstnáváním špatně placených řidičů. Ti jsou pak nuceni pracovat daleko nad rámec povolené pracovní doby. Stejné stanovisko vyslovila i expertní skupina UNECE, která rovněž požaduje zostření vstupních podmínek. Jedině tak může skončit éra pirátů ignorujících bezpečnost na silnici.
A za třetí, odpovědné úřady nejsou dostatečně bdělé, předvídavé a důrazné. Nedokáží účinně prosadit stávající pravidla,“ konstatovala IRU ve svém prohlášení.
Podle Paula Laeremanse je třeba tyto nedostatky řešit bezodkladně a důsledně. Vyzval proto Evropskou komisi, aby urychlila proces zavádění nedávno schválených pravidel atestace řidičů z nečlenských zemí.
n
www.iru.org 

spinner