14. února 2002
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU v lednu v reakci na informace
o hrubém porušování pracovního práva některými dopravci z Rakouska a
Lucemburska ostře odsoudila praxi nelegálního zaměstnávání řidičů
v Evropské unii. IRU se v této souvislosti vyslovila pro efektivnější
prosazování stávajících předpisů v silniční dopravě a zpřísnění
podmínek pro založení dopravní společnosti.
Prezident IRU Paul Laeremans řekl, že Mezinárodní unie silniční dopravy
odmítá jakékoli prohřešky proti předpisům upravujícím zaměstnávání
řidičů. „Takové praktiky ničí úsilí velké většiny dopravců,
kteří podnikají poctivě a vycházejí vstříc poptávce ekonomiky po
dopravě při respektování platných pravidel,“ dodal.
Podle různých zpráv bylo více než 600 řidičů ze zemí střední a
východní Evropy, které nelegálně zaměstnali západoevropští dopravci,
ponecháno na řadě míst v Evropě bez finančních prostředků, paliva a
další pomoci. Někteří z nich nedostali plat tři i více měsíců.
„Takové chování k části zaměstnanců v našem sektoru je zcela
nepřijatelné a podtrhuje tři hlavní nedostatky v regulačním systému trhu
silniční dopravy. Za prvé, deregulace silniční dopravy propadla v tom, že
zasilatelé profitují z nárůstu přepravních kapacit, nižších cen a
kratších časů přepravy, zatímco dopravci jsou nuceni své marže snižovat
až k existenční hranici. To není zdravá situace,“ uvedla IRU ve
zvláštním prohlášení.
„Za druhé, takzvaná kritéria pro přístup na trh, tedy požadavky na
způsobilost toho, kdo chce založit dopravní firmu, jsou doslova směšné.
Umožňují zcela nekvalifikovaným a finančně špatně vybaveným osobám
s nejistou pověstí, aby prováděly činnost, která snižuje úsilí
poctivých dopravců ilegálním zaměstnáváním špatně placených
řidičů. Ti jsou pak nuceni pracovat daleko nad rámec povolené pracovní
doby. Stejné stanovisko vyslovila i expertní skupina UNECE, která rovněž
požaduje zostření vstupních podmínek. Jedině tak může skončit éra
pirátů ignorujících bezpečnost na silnici.
A za třetí, odpovědné úřady nejsou dostatečně bdělé, předvídavé a
důrazné. Nedokáží účinně prosadit stávající pravidla,“ konstatovala
IRU ve svém prohlášení.
Podle Paula Laeremanse je třeba tyto nedostatky řešit bezodkladně a
důsledně. Vyzval proto Evropskou komisi, aby urychlila proces zavádění
nedávno schválených pravidel atestace řidičů z nečlenských zemí.
n
www.iru.org