28. listopadu 2002
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU potvrdila svůj požadavek na ukončení systému ekobodů pro tranzit Rakouskem do konce příštího roku, jak to stanovila Dohoda o vstupu Rakouska do Evropské unie. Učinila tak v první polovině listopadu v Ženevě na zasedání své Komise pro nákladní dopravu.
Rakousko se úsilím o prodloužení doby platnosti systému ekobodů a zvýšení jejich ceny paradoxně snaží zakonzervovat restriktivní regulační režim, který je v přímém rozporu s ideou jednotného trhu, tvrdí IRU. To, že lze z principu jednotných pravidel pro všechny členské země udělovat výjimky, by (v případě, že by byl systém ekobodů skutečně prodloužen) podle IRU vyslalo špatný signál také vůči novým kandidátským zemím; o to horší, že by byl vyslán právě v předvečer největšího rozšíření Evropské unie.
„Rakousko bojuje za prodloužení systému ekobodů, ale naším cílem by mělo být vytvoření harmonizovaného regulačního rámce pro silniční dopravu v celé Evropské unii, který nebude brát v úvahu pouze oprávněné zájmy místního obyvatelstva, ale bude slučitelný i se svobodným pohybem zboží, tak jak je to stanoveno v Dohodě o Evropské unii i v dalších mezinárodních smlouvách,“ uvedl prezident Komise IRU pro nákladní dopravu Herman Grewer.
IRU naléhá především na ministry dopravy Německa a Itálie, aby odolali rakouskému tlaku na prodloužení systému ekobodů i za horizont roku 2003. Ministři by podle IRU měli trvat na jednotném řešení, které by vedlo ke zrušení veškerých rakouských omezení silniční nákladní dopravy, jež jsou neslučitelná s ideou jednotného evropského trhu. A to včetně nedávno zavedeného zákazu nočních jízd pro nákladní vozidla na inntalské dálnici či vysokých poplatků pro nákladní vozidla při použití brennerské dálnice, které Rakousko vybírá navzdory nařízení Evropského soudního dvoru.
(lan)