7. února 2002
Pro první prezentaci nové řady nákladních vozidel Iveco před
novinářskou obcí si italský výrobce nákladních vozidel v polovině ledna
vybral přístav Janov. Veletržní premiéru si nový model jménem
Stralis odbývá právě tento týden na European Road Transport Show
2002 v Amsterdamu. Co od něj lze očekávat?
Narozdíl od běžné praxe zvolil italský výrobce při vývoji nového
vozi-dla strategii postupných změn. Ne-představil s velkou slávou zcela
nový model, ale postupně uváděl na trh jednotlivá „dílčí“
zlepšení. Následně je pak všechna spojil a zakomponoval do nové řady.
Dojmy z první jízdy nasvědčují, že se mu celou tuto operaci podařilo
úspěšně zvládnout.
Několik „předpremiér“
V letech 1998 až 2000 Iveco postupně uvádělo na trh novou generaci
motorů s označením Cursor. Ja-ko první představilo motor Cursor 8 (čtyři
verze s výkonem od 176 do 259 kW), určený pro model EuroTech; po něm
následovaly Cursor 10 (s výkonem 287 a 316 kW) a 13 (o výkonu 324 kW)
pro vozidla EuroStar. Jako poslední pak v loňském roce spatřila světlo
světa verze Cursor 13 o výkonu 353 kW.
Souběžně s novou motorizací se na vozidlech začaly objevovat i další
novinky, které již oznamovaly příchod nového modelu – ať již
v podobě dekompresní motorové brzdy, turbodmychadla s proměnnou
geometrií, elektronicky řízeného brzdového systému, nové automatizované
převodovky EuroTronic nebo elektronického systému CAN-BUS pro interní
i externí komunikaci mezi jednotlivými prvky.
Proměnu završila nová kabina Active Space
K dovršení proměny starších modelů ve zcela nový typ tak nakonec
chybělo jediné – nová kabina. Na její podobě se spolu s techniky a
designéry Iveca podílelo designérské studio Garnero. Přestože při
konstrukci kabiny, která dostala jméno „Active Space“, společně
zohlednili poslední módní trendy, Stralis jejím vzhledem ani v nejmenším
nezapře svou příbuznost s přechozími modely značky Iveco.
Jak v Janově při představení řady Stralis uvedli představitelé
společnosti Iveco, jejich cílem bylo vytvořit kabinu, která by vozidlu
dávala image síly, aniž by ovšem obsahovala přehnaně agresivní prvky.
Současně měla v uživateli vyvolávat pocit pohodlí a imponovat líbivým
vzhledem.
Neméně důležitým cílem při konstrukci kabiny bylo i dosažení dob-rých
aerodynamických vlastností. Zaoblené linie a zkosená střecha nasvědčují
tomu, že aerodynamické zkoušky hrály při vývoji kabiny skutečně velmi
důležitou roli. To se účastníkům prezentace potvrdilo i při jejich
první zkušební jízdě v mírně kopcovitém terénu za deštivého
počasí. Vzduch obtékající při jízdě kabinu způsoboval minimální hluk
a pouhý pocit z jízdy dával uvěřit tvrzení výrobce o nižší hodnotě
spotřeby paliva, kterou prokázaly jeho provozní zkoušky.
Při zkušební jízdě bylo možné ocenit i účinnost bočních deflektorů.
Navzdory deštivému počasí a běžnému silničnímu provozu deflektory
dostatečně chránily boční skla, zpětná zrcátka i kliky dveří před
znečištěním.
Interiér vznikal ve spolupráci s dopravci
Iveco kabinu nabízí v základní verzi v podobě dlouhé kabiny s vysokou
střechou a rovnou podlahou. Díky variabilitě vnitřního prostoru ji lze
snadno upravit pro jedno- i dvoučlennou osádku, stejně jako pro potřeby
dopravy na krátké i střední vzdálenosti. Nová koncepce budky podle
výrobce umožňuje případné úpravy i později, poté, co vozidlo opustí
výrobní závod.
Odborná veřejnost dlouho napjatě očekávala oficiální představení nové
kabiny. Na dotazy týkající se termínu jejího uvedení odpovídali totiž
ještě před rokem představitelé společnosti Iveco vyhýbavě. „Nebyl
ještě přesně stanoven, mimo jiné i proto, že řadu změn konzultujeme
přímo s dopravci, kteří se také podílejí na testech,“ říkali.
A zdá se, že se účast profesionálních řidičů na přípravě nového
modelu vyplatila.
Pracoviště řidiče
Nastavitelné čalouněné sedadlo řidiče odpovídá současnému vysokému
standardu. Polohu volantu si může řidič podle potřeby nastavit. Zajímavé
je umístění tlačítka pro uvolnění nastavení volantu – nachází se na
podlaze zhruba v místech, kde se u některých starších vozidel zapínala
výfuková brzda. Uprostřed volantu, na jeho paprscích, jsou umístěna
ovládací tlačítka pro rádio, telefon a nastavení zobrazování údajů na
informačním panelu v přístrojové desce. Toto řešení představuje
výrazný přínos ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, protože
neodvádí pozornost řidiče během jízdy.
Snadno dosažitelné a přehledně uspořádané jsou i ostatní ovládací
prvky, stejně jako kontrolky a displej informující řidiče o všech
důležitých funkcích vozidla. Páčka umístěná vlevo pod volantem slouží
pro ovládání světel a stěračů, páčkou vpravo se zapíná Cruise
Control, motorová brzda a omezovač rychlosti.
K ovládání oken a zpětných zrcátek slouží tlačítka umístěná na
opěrce u dveří řidiče. Předvedená vozi-dla byla vybavena také
elektronickým ovládáním stahování rolety proti oslnění a otvírání
střešního okénka.
Hlavní informace v zorném poli
Přístroje a kontrolky zprostředkovávající veškeré důležité informace
jsou umístěny uprostřed palubní desky, přímo v zorném poli řidiče.
Jako zdařilý lze hodnotit displej palubního počítače, na kterém jsou
zobrazovány jak základní informace o vozidle, například o zařazeném
rychlostním stupni, zapnutém omezovači rychlosti nebo o tlaku vzduchu, tak
i data o konkrétní jízdě – od okamžité i průměrné spotřeby
paliva až po průměrnou rychlost. Údaje lze uchovávat pro dvě odlišné
jízdy.
Na monitoru se zobrazují také informace o případných poruchách. Zdroj
problémů je signalizován specifickým kódem, což zjednodušuje první
komunikaci řidiče se servisním střediskem.
Pohyb osádky ve vozidle usnadňuje rovná podlaha a především otočná
řadicí páka, která řidiči dovoluje snadný přesun do pravé poloviny
budky.
Tachograf je umístěn nad předním sklem, kde se nachází také
radiopřijímač, místo pro radiostanici a úložné prostory. Vozidlo je
zatím vybaveno klasickým kotoučovým tachografem, který zakrátko nahradí
nový digitální tachograf.
Úložné prostory a místo pro odpočinek
Nová budka nabízí dostatek úložných prostor. Kromě prostor nad předním
sklem a nade dveřmi novináře při prezentaci v Janově zaujal například
chladicí box a sejf umístěný pod lavicí za sedadlem řidiče či kontejner
pod lavicí na pravé straně. Dva úložné prostory jsou přístupné jak
zevnitř, tak i zvenčí.
Variabilní uspořádání prostorného interiéru kabiny vytváří dostatek
místa pro pohyb osádky a dobré podmínky pro odpočinek. Spodní lavici lze
snadno přeměnit na dvě pohodlná sedadla se stolkem. Přístup na horní
sklopné lůžko zajišťuje zasouvací žebřík.
S motory Cursor
Stralis bude uveden na trh buď jako tahač v provedení 4×2 nebo 6×2 anebo
jako podvozek 6×4. Ve všech případech bude vybaven motory Cursor 10
(o výkonu 294 a 316 kW) nebo Cursor 13 (o výkonu 353 nebo 397 kW). Obě
motorizace splňují požadavky normy Euro 3.
První dojmy z jízdy
Testovací trasa o délce 135,5 kilometru novinářům umožnila, aby si
vozidla vyzkoušeli v různých provozních podmínkách. K dispozici měli
celkem dvanáct tahačů s návěsy. My sami jsme si vyzkoušeli jízdu ve
třech čtyřicetitunových soupravách – od nejslabší (294 kW) přes
střední (353 kW) až po nejsilnější verzi (397 kW). Nejslabší verze
sice podle očekávání musela v táhlých stoupáních zabrat o něco více,
ale i ona si se zkušební trasou poradila bez větších problémů. Potvrdila
nicméně obecně známou zkušenost, že pro běžný provoz jsou vhodnější
(bez ohledu na značku vozidla) spíše motory s výkonem kolem 316 kW.
Obě silnější verze jely prakticky ve všech případech „naplno“. Při
změnách stoupání jsme si s povděkem uvědomovali hodnotu jejich točivého
momentu – nebylo nutné tak často měnit rychlostní stupně. Při klesání
se mohla účinně projevit motorová brzda.
Příjemným překvapením pro nás bylo odpružení kabiny. Přestože je
dostatečně citlivé, aby zabránilo přenosu nepříjemných otřesů,
zároveň řidiči umožňuje, aby plně vnímal kontakt s vozovkou.
Příjemná je i nízká hladina hluku v kabině; lze předpokládat, že
k ní významně přispívají její dobré aerodynamické vlastnosti.
Milan Frydryšek