Iveco Stralis

Italský výrobce představil dlouho očekávaný nový model – Stralis

Pro první prezentaci nové řady nákladních vozidel Iveco před novinářskou obcí si italský výrobce nákladních vozidel v polovině ledna vybral přístav Janov. Veletržní premiéru si nový model jménem
Stralis odbývá právě tento týden na European Road Transport Show 2002 v Amsterdamu. Co od něj lze očekávat?
Narozdíl od běžné praxe zvolil italský výrobce při vývoji nového vozi-dla strategii postupných změn. Ne-představil s velkou slávou zcela nový model, ale postupně uváděl na trh jednotlivá „dílčí“ zlepšení. Následně je pak všechna spojil a zakomponoval do nové řady. Dojmy z první jízdy nasvědčují, že se mu celou tuto operaci podařilo úspěšně zvládnout.
Několik „předpremiér“
V letech 1998 až 2000 Iveco postupně uvádělo na trh novou generaci motorů s označením Cursor. Ja-ko první představilo motor Cursor 8 (čtyři verze s výkonem od 176 do 259 kW), určený pro model EuroTech; po něm následovaly Cursor 10 (s výkonem 287 a 316 kW) a 13 (o výkonu 324 kW) pro vozidla EuroStar. Jako poslední pak v loňském roce spatřila světlo světa verze Cursor 13 o výkonu 353 kW.
Souběžně s novou motorizací se na vozidlech začaly objevovat i další novinky, které již oznamovaly příchod nového modelu – ať již v podobě dekompresní motorové brzdy, turbodmychadla s proměnnou geometrií, elektronicky řízeného brzdového systému, nové automatizované převodovky EuroTronic nebo elektronického systému CAN-BUS pro interní i externí komunikaci mezi jednotlivými prvky.
Proměnu završila nová kabina Active Space
K dovršení proměny starších modelů ve zcela nový typ tak nakonec chybělo jediné – nová kabina. Na její podobě se spolu s techniky a designéry Iveca podílelo designérské studio Garnero. Přestože při konstrukci kabiny, která dostala jméno „Active Space“, společně zohlednili poslední módní trendy, Stralis jejím vzhledem ani v nejmenším nezapře svou příbuznost s přechozími modely značky Iveco.
Jak v Janově při představení řady Stralis uvedli představitelé společnosti Iveco, jejich cílem bylo vytvořit kabinu, která by vozidlu dávala image síly, aniž by ovšem obsahovala přehnaně agresivní prvky. Současně měla v uživateli vyvolávat pocit pohodlí a imponovat líbivým vzhledem.
Neméně důležitým cílem při konstrukci kabiny bylo i dosažení dob-rých aerodynamických vlastností. Zaoblené linie a zkosená střecha nasvědčují tomu, že aerodynamické zkoušky hrály při vývoji kabiny skutečně velmi důležitou roli. To se účastníkům prezentace potvrdilo i při jejich první zkušební jízdě v mírně kopcovitém terénu za deštivého počasí. Vzduch obtékající při jízdě kabinu způsoboval minimální hluk a pouhý pocit z jízdy dával uvěřit tvrzení výrobce o nižší hodnotě spotřeby paliva, kterou prokázaly jeho provozní zkoušky.
Při zkušební jízdě bylo možné ocenit i účinnost bočních deflektorů. Navzdory deštivému počasí a běžnému silničnímu provozu deflektory dostatečně chránily boční skla, zpětná zrcátka i kliky dveří před znečištěním.
Interiér vznikal ve spolupráci s dopravci
Iveco kabinu nabízí v základní verzi v podobě dlouhé kabiny s vysokou střechou a rovnou podlahou. Díky variabilitě vnitřního prostoru ji lze snadno upravit pro jedno- i dvoučlennou osádku, stejně jako pro potřeby dopravy na krátké i střední vzdálenosti. Nová koncepce budky podle výrobce umožňuje případné úpravy i později, poté, co vozidlo opustí výrobní závod.
Odborná veřejnost dlouho napjatě očekávala oficiální představení nové kabiny. Na dotazy týkající se termínu jejího uvedení odpovídali totiž ještě před rokem představitelé společnosti Iveco vyhýbavě. „Nebyl ještě přesně stanoven, mimo jiné i proto, že řadu změn konzultujeme přímo s dopravci, kteří se také podílejí na testech,“ říkali. A zdá se, že se účast profesionálních řidičů na přípravě nového modelu vyplatila.
Pracoviště řidiče
Nastavitelné čalouněné sedadlo řidiče odpovídá současnému vysokému standardu. Polohu volantu si může řidič podle potřeby nastavit. Zajímavé je umístění tlačítka pro uvolnění nastavení volantu – nachází se na podlaze zhruba v místech, kde se u některých starších vozidel zapínala výfuková brzda. Uprostřed volantu, na jeho paprscích, jsou umístěna ovládací tlačítka pro rádio, telefon a nastavení zobrazování údajů na informačním panelu v přístrojové desce. Toto řešení představuje výrazný přínos ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, protože neodvádí pozornost řidiče během jízdy.
Snadno dosažitelné a přehledně uspořádané jsou i ostatní ovládací prvky, stejně jako kontrolky a displej informující řidiče o všech důležitých funkcích vozidla. Páčka umístěná vlevo pod volantem slouží pro ovládání světel a stěračů, páčkou vpravo se zapíná Cruise Control, motorová brzda a omezovač rychlosti.
K ovládání oken a zpětných zrcátek slouží tlačítka umístěná na opěrce u dveří řidiče. Předvedená vozi-dla byla vybavena také elektronickým ovládáním stahování rolety proti oslnění a otvírání střešního okénka.
Hlavní informace v zorném poli
Přístroje a kontrolky zprostředkovávající veškeré důležité informace jsou umístěny uprostřed palubní desky, přímo v zorném poli řidiče. Jako zdařilý lze hodnotit displej palubního počítače, na kterém jsou zobrazovány jak základní informace o vozidle, například o zařazeném rychlostním stupni, zapnutém omezovači rychlosti nebo o tlaku vzduchu, tak i data o konkrétní jízdě – od okamžité i průměrné spotřeby paliva až po průměrnou rychlost. Údaje lze uchovávat pro dvě odlišné jízdy.
Na monitoru se zobrazují také informace o případných poruchách. Zdroj problémů je signalizován specifickým kódem, což zjednodušuje první komunikaci řidiče se servisním střediskem.
Pohyb osádky ve vozidle usnadňuje rovná podlaha a především otočná řadicí páka, která řidiči dovoluje snadný přesun do pravé poloviny budky.
Tachograf je umístěn nad předním sklem, kde se nachází také radiopřijímač, místo pro radiostanici a úložné prostory. Vozidlo je zatím vybaveno klasickým kotoučovým tachografem, který zakrátko nahradí nový digitální tachograf.
Úložné prostory a místo pro odpočinek
Nová budka nabízí dostatek úložných prostor. Kromě prostor nad předním sklem a nade dveřmi novináře při prezentaci v Janově zaujal například chladicí box a sejf umístěný pod lavicí za sedadlem řidiče či kontejner pod lavicí na pravé straně. Dva úložné prostory jsou přístupné jak zevnitř, tak i zvenčí.
Variabilní uspořádání prostorného interiéru kabiny vytváří dostatek místa pro pohyb osádky a dobré podmínky pro odpočinek. Spodní lavici lze snadno přeměnit na dvě pohodlná sedadla se stolkem. Přístup na horní sklopné lůžko zajišťuje zasouvací žebřík.
S motory Cursor
Stralis bude uveden na trh buď jako tahač v provedení 4×2 nebo 6×2 anebo jako podvozek 6×4. Ve všech případech bude vybaven motory Cursor 10 (o výkonu 294 a 316 kW) nebo Cursor 13 (o výkonu 353 nebo 397 kW). Obě motorizace splňují požadavky normy Euro 3.
První dojmy z jízdy
Testovací trasa o délce 135,5 kilometru novinářům umožnila, aby si vozidla vyzkoušeli v různých provozních podmínkách. K dispozici měli celkem dvanáct tahačů s návěsy. My sami jsme si vyzkoušeli jízdu ve třech čtyřicetitunových soupravách – od nejslabší (294 kW) přes střední (353 kW) až po nejsilnější verzi (397 kW). Nejslabší verze sice podle očekávání musela v táhlých stoupáních zabrat o něco více, ale i ona si se zkušební trasou poradila bez větších problémů. Potvrdila nicméně obecně známou zkušenost, že pro běžný provoz jsou vhodnější (bez ohledu na značku vozidla) spíše motory s výkonem kolem 316 kW.
Obě silnější verze jely prakticky ve všech případech „naplno“. Při změnách stoupání jsme si s povděkem uvědomovali hodnotu jejich točivého momentu – nebylo nutné tak často měnit rychlostní stupně. Při klesání se mohla účinně projevit motorová brzda.
Příjemným překvapením pro nás bylo odpružení kabiny. Přestože je dostatečně citlivé, aby zabránilo přenosu nepříjemných otřesů, zároveň řidiči umožňuje, aby plně vnímal kontakt s vozovkou.
Příjemná je i nízká hladina hluku v kabině; lze předpokládat, že k ní významně přispívají její dobré aerodynamické vlastnosti.
Milan Frydryšek 

spinner