22. července 2011
V roce 2050 bude na Zemi žít asi devět miliard lidí a více než 70 procent jich bude soustředěno do velkých aglomerací. Co bude takové množství znamenat pro dopravní toky a celkově mobilitu? O těchto „futuristických“ tématech diskutovali na konci května v Lipsku minis-tři dopravy 52 zemí světa a mezinárodní dopravní experti na Mezinárodním dopravním fóru ITF.
ITF na zasedání zveřejnilo studii Transport Outlook 2011, v níž upozornilo na možnost oslabení pokrizového růstu globálního obchodu a dopravy. Studie varuje před politickou nestabilitou některých regionů, rostoucími cenami energií a katastrofálním stavem veřejných financí některých států. Velkou neznámou zůstává i další vývoj Číny, která působí jako velký tahoun růstu globálních trhů.
„Pokud budou mít lidé v dynamicky se rozvíjejících státech stejné návyky mobility jako obyvatelé současného vyspělého industriálního světa, hrozí, že situaci nepůjde reálně zvládnout,“ řekl k ní Jeffrey Sachs z Earth Institute při newyorské Kolumbijské univerzitě.
Experti očekávají rozšíření elektrického pohonu vozidel, zejména z obnovitelných zdrojů energie, a absolutní útlum spalovacích motorů využívajících fosilní paliva. Řešení dopravy bude stát velké finanční prostředky, které se však ve veřejných rozpočtech v současné době hledají jen velmi obtížně. Znovu se otevřela diskuse o možných podobách zapojení soukromých investorů. Část dopravních expertů považuje za nevyhnutelné přistoupit ke kompletní privatizaci dopravní infrastruktury, ovšem jiní odborníci to zásadně odmítají.
n