27. června 2012
Angel Gurría, generální tajemník Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), která sdružuje 34 nejvyspělejších zemí světa, vystoupil v květnu v Lipsku na výročním summitu ministrů dopravy 53 zemí světa. V projevu na úvod Mezinárodního dopravního fóra ITF uvedl, že je přesvědčen o tom, že vytvoření efektivních dopravních systémů respektujících životní prostředí může nastartovat ekonomický růst při současném zvýšení ochrany životního prostředí.
Při prezentaci výhledu světového dopravního sektoru na letošní rok a další období Transport Outlook 2012 Angel Gurría zdůraznil, že doprava a technologie tvoří páteř globálního obchodu. „Propojování míst a lidí vytváří příležitosti pro nové trhy. Lepší spojení vede k vyšší produktivitě. Cílené investice do nových kapacit a inteligentních řešení mobility nám poskytnou nové zdroje růstu,“ řekl.
Dokument Transport Outlook 2012 hodnotí dopravu jako klíčový sektor pro rozhýbání světové ekonomiky při zachování ohledů k životnímu prostředí. „Důraz na ,zelenou‘ dopravu a logistiku v žádném případě neznamená vzdát se mobility. To, oč usilujeme, je trvale udržitelný růst, tedy ekonomický rozvoj opírající se o efektivní dopravu se stále menším zatížením pro životní prostředí,“ řekl Angel Gurría.
Mezinárodní dopravní fórum ITF je mezivládní uskupení na půdě Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj OECD. Klade si za cíl vystupovat jako přední světový thinktank pro oblast dopravy a logistiky. Novým generálním tajemníkem organizace v květnu její členové v Lipsku zvolili portugalského akademika José Manuela Viegase.
(spa)
Dokument Transport Outlook 2012 lze stáhnout z webové stránky ITF: www.internationaltransportforum.org/…Outlook.html
Hlavní teze dokumentu Transport Outlook 2012
- Mobilita dále rychle poroste, především v zemích mimo OECD.
- Výkony globální osobní dopravy vzrostou do roku 2050 dva- až dvaapůlkrát. Mimo země OECD se očekává 2,5– až 3,5násobné zvýšení, v zemích OECD nárůst pouze asi o 30 procent.
- Globální nákladní doprava vzroste do roku 2050 oproti současnosti na dvoj- až čtyřnásobek. Uvnitř OECD vzroste na dvojnásobek, mimo OECD může být nárůst až pětkrát vyšší.
- Emise CO2 porostou pomaleji než mobilita díky zavádění ekologických technologií. Emise CO2 v dopravě se díky nim v letech 2010 až 2050 zvýší pouze 1,5– až 2,5krát.
- Vyspělým ekonomikám se podaří stabilizovat objem emisí díky vyššímu podílu vyspělých technologických řešení.
- Rozvíjející se ekonomiky porostou rychle, ale rychlejší v nich bude i tempo růstu objemu emisí. Částečně se bude dařit zavádět modernější technologie (například ekologičtější automobily s klasickým i hybridním pohonem).
- V osobní dopravě bude nutné učinit řadu politických rozhodnutí, například o podpoře veřejné na úkor individuální dopravy, zavádění zón s omezeným vjezdem pro starší neekologická vozidla či rušení bezplatného parkování.
- V zájmu stabilizace objemu emisí bude nutné radikálně snížit spotřebu paliva u automobilů (z 8 litrů / 100 km v roce 2008 na 4 litry / 100 km v roce 2050).
- Dlouhodobě se musí prosadit vize využívání alternativních zdrojů energie. Doprava se musí zbavit závislosti na fosilních palivech. Pro krátké a frekventované trasy (taxislužba, distribuce ve městě a podobně) se jako nejvhodnější řešení jeví elektromobily.