České aerolinie

Jaromír Schling: "Personální zemětřesení se nechystá"

Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling minulý týden na
zvláštní tiskové konferenci označil všechny zprávy, které se
na konci září objevily v českém denním tisku a referovaly
o tom, že stát hodlá vyměnit vedení ČSA, za spekulace.
„Žádná pochybení vedení Českých aerolinií nevyčítáme, žádné
personální změny se nepřipravovaly a nepřipravují. Naopak za
sebe chci říci, že vysoce hodnotím činnost současného vedení.
A to nejen za základě svých pocitů, ale i na základě
výsledků. Počínaje prodejem letadel Tu-154 přes začlenění do
SkyTeamu, které – domnívám se – bylo vyjednáno velmi dobře,
až po řešení situace, která se vytvořila při nových mzdových
požadavcích pilotů,“ řekl ministr.
Při vyjednávání s piloty postupovalo vedení ČSA podle
Jaromíra Schlinga ve shodě s akcionáři. „Závěrečný kompromis
byl v té době přijatelný a bylo to rozumné východisko pro obě
strany,“ uvedl. Právě liknavý postup ve sporu s piloty
a nespokojenost s hospodařením firmy měly být podle denního
tisku důvodem pro údajnou výměnu vedení ČSA.
Po teroristických útocích na USA v polovině září vedení
národního leteckého dopravce jednání se všemi čtyřmi
odborovými organizacemi v ČSA znovu otevřelo. „Vyzval jsem
všechny odborové organizace a zejména odborové organizace
létajícího personálu k tomu, aby přehodnotily již dosažené
dohody, projevily vstřícnost v té zcela změněné situaci
a samy přišly s návrhem na zmrazení nebo změnu dohodnutých
podmínek,“ řekl prezident ČSA Miroslav Kůla. Odborové sdužení
pilotů CZALPA však návrh vedení ČSA na konci minulého týdne
odmítlo. Odbory podle sekretáře sdružení Dušana Horáka naopak
vedení ČSA vyzvaly, aby provedlo zásadní restrukturalizaci
ČSA a přijalo taková systémová opatření, která sníží průměrné
náklady na jednoho přepraveného cestujícího a zvýší
efektivitu a obchodní flexibilitu provozu. Stevardi podle
předsedkyně Odborové organizace létajícího personálu Hany
Havrdové letos od ČSA žádné zvýšení platů nedostali, pouze se
dohodli na proplácení svátků a přesčasů. „V žádném případě se
nemůžeme vzdát toho, co nám podnik má správně
proplácet,“ uvedla.
Záruka státu až do výše 500 miliónů USD
Vláda již minulý týden schválila návrh zákona o poskytnutí
státní záruky za škody způsobené provozem letadel při
válečných konfliktech. Návrh počítá se zárukou státu za
způsobené škody až do výše 500 miliónů USD (asi 18,3 miliardy
Kč). Parlament by měl zákon projednat ve zkráceném režimu
tak, aby mohl začít platit od listopadu. Státní záruky by
měly všem osmi leteckým dopravcům licencovaným v České
republice umožnit úhradu případných škod nad pojistnou
částku, kterou pojišťovny snížily po teroristických útocích
na USA (viz DN 40/01). O další pomoci státu Českým aeroliniím
při situaci vzniklé v důsledku teroristických útoků se podle
Jaromíra Schlinga v současné době jedná. „Zatím situace není
taková, že by aerolinie musely dostat peníze, bude to spíš
pomoc nepřímá – ať už prominutím cla nebo odložením či
prominutím splátky úvěru České konsolidační agentuře,“ uvedl
s tím, že další postup musí být projednán s Úřadem na ochranu
hospodářské soutěže, který posoudí, zda se jedná o veřejnou
podporu či nikoli. „Pokud ano, úřad ji musí povolit,“ dodal.
Miroslav Kůla: Stále ještě vykazujeme zisk
Podle Miroslava Kůly zůstává finanční situace ČSA zatím
dobrá. „Stále ještě vykazujeme zisk – na konci srpna ve výši
270 miliónů Kč. I naše likvidita je velmi dobrá,“ řekl.
Vedení firmy má nicméně zpracovány analýzy pro různé varianty
dalšího postupu. „Možná bude nutné snížit počet frekvencí do
některých destinací. Zcela konkrétně o tom již uvažujeme do
destinace New York, kde byl pokles zatím nejvýznamnější. Před
útoky jsme měli vytížení letadel na atlantických linkách přes
90 procent, teď se pohybuje kolem 60 procent,“ uvedl
prezident ČSA.
Na ostatních linkách není pokles zatím tak výrazný, i když
firma zaznamenala dramatické snížení rezervací letenek. Zájem
o cestování s ČSA se snížil asi o deset až patnáct procent,
u ostatních dopravců v Evropě se pokles pohybuje kolem
dvaceti až pětadvaceti procent. Největší úbytek – o 40 až 45
procent – zaznamenaly americké letecké společnosti. „Vzhledem
k tomu, že dálkové lety tvořily pouze určité, nepříliš
významné procento, jsme zatím byli postiženi méně. Situace se
ovšem může změnit,“ řekl Miroslav Kůla. Jen za první týden po
útocích
dosáhly ztráty ČSA 30 miliónů Kč a v současné době se denní
ztráty výnosů podle Miroslava Kůly pohybují v řádech miliónů
Kč.
Hospodářský výsledek za celý letošní rok lze podle prezidenta
ČSA jen velmi těžko odhadnout. „Jsem člověk optimistický,
a proto říkám, že by se mohl pohybovat kolem nuly, ale nemohu
vyloučit ani to, že pokud se situace zhorší, dostaneme se do
ztráty,“ uvedl. Ještě na začátku roku se odhad zisku
pohyboval kolem 300 miliónů Kč.
 (mna)

spinner