Svaz dopravy ČR / Den dopravy

Jaroslav Hanák: „Otevření prvního VLC by pro ČR znamenalo zásadní posun v rozvoji logistiky“

Jako převážně úspěšný zhodnotil uplynulý rok prezident Svazu dopravy České republiky (SD) Ing. Jaroslav Hanák na valné hromadě svazu, která se konala minulý týden v Praze. Skvrnou na pozitivním vývoji je podle něj především situace v lodní dopravě, kterou stát dlouhodobě neřeší. Po skončení valné hromady se uskutečnil již druhý ročník akce Den dopravy, při níž dopravní odborníci a podnikatelé diskutovali o klíčových otázkách dopravy v ČR.

Jaroslav Hanák v zahajovacím projevu valné hromady zdůraznil kladný přínos ministra dopravy Aleše Řebíčka, kterého označil za „odborníka a úspěšného podnikatele“. „Co jsme si dohodli, to zatím vše platilo, a věřím, že tomu tak bude i nadále,“ řekl prezident SD. Problém na ministerstvu podle něj naopak představují časté změny kompetencí náměstků a výměny odborných ředitelů, což poškozuje kvalitu a rychlost strategických i běžných rozhodování.

Pozitivní je trend budování infrastruktury. „Konečně jsme se přehoupli přes tisíc kilometrů dálnic, nepříjemné je ovšem jejich nedokončené napojení na dálniční síť okolních zemí,“ řekl prezident SD a kladně zhodnotil i budování železničních koridorů. Dopravní infrastruktura nicméně zůstává stále zanedbaná a je třeba pomáhat krajům v jejich boji o peníze na silnice 2. a 3. třídy.

Mezi dalšími problémy, které podnikatele v oboru dopravy trápí, zmínil Jaroslav Hanák například posilování koruny oproti euru či rostoucí nedostatek kvalifikovaných pracovníků v dopravě. Uvedl v této souvislosti úsilí SD o zavedení zelených karet pro pracovníky ze zahraničí a také intenzivní lobbování svazu na domácí půdě i v evropských orgánech v Bruselu.

Klíčem k financování je spotřební daň a projekty PPP

Finanční prostředky pro další rozvoj a opravy dopravní sítě představují zásadní problém. Je třeba získat co nejvíce prostředků nejen z posledních privatizací, ale také ze zdrojů Evropské unie, zaznělo na valné hromadě SD. Především je však nutno pro financování infrastruktury výrazně zvýšit podíl spotřební daně, a to až na hranici 40 či 50 procent. Za další klíčový moment pro získávání investičních prostředků označil Jaroslav Hanák projekty, v nichž se uplatní partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership, PPP). „Snad konečně najdeme v této zemi odvahu pustit se razantně do projektů PPP,“ řekl.

S podporou projektů PPP souhlasil ve svém vystoupení i náměstek ministra dopravy Ing. Vojtěch Kocourek, Ph. D. „Musí však existovat tlak ze všech stran,“ řekl a upozornil na to, že po problémech s PPP projektem dálnice D47 v minulosti jsou úředníci nyní pochopitelně zdrženliví.

Význam projektů PPP podtrhl také generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík a vyjádřil naději, že pokus uplatnit PPP pro budování dálnice D3 bude úspěšný.

O dopravní infrastruktuře hovořil poté na Dni dopravy například nedávno zvolený hejtman Pardubického kraje Ivo Toman, který před nástupem do této funkce působil jako radní pro dopravu. Pardubický kraj podle jeho slov v současnosti nemá ani kilometr dálnic či rychlostních silnic, přitom v něm existuje vysoký objem tranzitní dopravy.

Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Ing. Gustáv Slamečka, MBA, upozornil na to, že nyní poprvé fond poskytuje peníze i krajům na rekonstrukce silnic 2. a 3. třídy. Gustáv Slamečka dále hovořil o prioritách při rozvoji dálniční sítě v ČR (více viz Základní dálniční síť bude hotova do roku 2020 na str. 1).

Na železnici dobře, na vodě špatně

Dobrý rok podle prezidenta SD zažila železnice – kladně hodnotil především vytvoření dceřiné společnosti ČD Cargo. „Věřím, že brzy bude vyčleněna také osobní doprava jako samostatná firma,“ řekl Jaroslav Hanák.

Podle Vojtěcha Kocourka představuje vznik ČD Cargo pouze jednu z etap. Na podzim ministerstvo předloží návrh na vyčlenění osobní dopravy a do konce roku hodlá připravit materiál konečného řešení železniční dopravy v ČR.

Téměř katastrofické hodnocení se z úst Jaroslava Hanáka sneslo na situaci ve vnitrozemské vodní dopravě. „Ať se tedy řekne, zda Česká republika potřebuje vodní dopravu či ne, ať se poslanci zachovají chlapsky a vysloví se pro její podporu nebo řeknou, že zpracujeme likvidační program,“ žádal důrazně Jaroslav Hanák. Dále upozornil na to, že se v této souvislosti připravuje žaloba na stát, který prý nevytváří odpovídající podmínky pro podnikání a neplní své závazky vůči EU.

Prezidenta SD podpořil i náměstek Vojtěch Kocourek

a dodal, že ve vládou schváleném dokumentu Dopravní politika se o podpoře vodní dopravy hovoří.

Hejtman Ivo Toman zase upozornil na to, že v Pardubickém kraji by bylo možné propojit čtyři druhy dopravy. „Voda je ale naše největší trauma, vždyť projekt splavnění Labe do Pardubic existuje už sto let,“ dodal.

Veřejná doprava čeká na svůj zákon

Expertní komise SD věnovala podle Jaroslava Hanáka stovky hodin práce na věcný záměr zákona o veřejné dopravě a práce nyní pokračují. „Paragrafové znění zákona by mělo být hotovo ve IV. čtvrtletí letošního roku,“ řekl prezident SD a vyjádřil naději, že „budeme mít kvalitní zákon, který nám bude Evropa závidět“. Za zásadní věc označil využití principu integrovaných dopravních systémů a zavedení národní odbavovací karty. Stejně zásadní věcí je podle něj také podpora obnovy vozového parku ve veřejné dopravě, která je nutná pro její udržení v současném rozsahu.

„Veřejná doprava je jednou z priorit ministerstva dopravy pro letošní rok,“ upozornil náměstek Vojtěch Kocourek. K otázce obnovy vozového parku hromadné dopravy zdůraznil, že státní podpora v této oblasti by měla znamenat také podporu domácích výrobců vozidel.

Kritické bylo vystoupení ředitele dopravní společnosti Student Agency Radima Jančury, který kritizoval ministerstvo dopravy, že nevypisuje výběrová řízení na rychlíkové spoje, a České dráhy, které prý brání vstupu Student Agency na železnici. Na jeho slova zareagoval Jiří Nálevka z ministerstva dopravy, který upozornil na to, že pro úřad neexistuje zákonná povinnost vypisovat na rychlíky výběrová řízení.

Financování VLC potřebuje pravidla

„Po jednání SD s ministerstvem z počátku roku jsou patřičné materiály pro vznik veřejných logistických center (VLC) připraveny a zbývá jen, aby stát vydal pravidla pro poskytování prostředků a po výběru možných projektů zajistil jejich notifikaci. Bude jen na regionech a firmách, jak toho využijí,“ řekl Jaroslav Hanák.

Budování VLC podpořil také člen představenstva a obchodní ředitel ČD Cargo Ing. Rodan Šenekl, který představil ČD Cargo jako firmu, která se vedle intenzivního rozvoje nových produktů železniční nákladní dopravy výrazně orientuje na poskytování komplexních logistických služeb a plánuje výstavbu logistických center i kontejnerových překladišť. „Stát by měl podporovat budování železničních vleček tam, kde již logistická centra existují nebo budou vznikat,“ řekl Rodan Šenekl.

Ředitel logistiky ČSAD Hodonín Ing. František Kyncl hovořil o dřívější snaze jeho firmy vybudovat VLC. Jednání podle něj skončila neúspěšně, mimo jiné také kvůli v minulosti nízkému povědomí o významu logistiky u krajských úředníků. Firma se nakonec vydala jinou cestou a vybudovala vlastní neveřejné logistické centrum, které ve značné míře využívá železniční dopravy.

Náměstek ministra dopravy Ing. Emanuel Šíp informoval o nově navrženém Programu podpory veřejných logistických center a upozornil na to, že v operačním programu Doprava existuje program pro revitalizaci vleček.

„Je mi jedno, kdo otevře první VLC, ale pro Českou republiku by to znamenalo zásadní posun v rozvoji logistiky,“ řekl na závěr diskuse o logistických centrech Jaroslav Hanák. Pavel Toman

spinner