2. srpna 2007
Dopravní telematika již není oborem, který by musel bojovat o své prosazení. Naposledy to potvrdila mezinárodní konference ITS Prague ’07, jejíž účastníci v řadě příspěvků představili konkrétní aplikace. Stále však chybí systematický přístup k problematice rozvoje ITS i ke vzdělávání v této oblasti. Ke zlepšení v tomto směru by měl přispět projekt Celoživotní vzdělávání a profesní příprava v oboru teleinformatiky, telematiky a dopravní telematiky. O jeho přiblížení jsme požádali Ing. Františka Kopeckého, Ph. D., ze společnosti KPM Consult, která je spolu s Vysokým učením technickým Brno řešitelem projektu.
„Vaše společnost je spolu s VUT Brno realizátorem projektu zaměřeného na vzdělávání v oblasti dopravní telematiky. Komu je projekt určen?“
„Zkusme jej nejdříve specifikovat. Projekt je řešen v rámci Národního programu výzkumu II v podprogramu Lidské zdroje, který je dotován z rozpočtové položky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a má evidenční číslo 2E06034. Jeho cílem je zvýšení osvěty či vzdělanosti v oboru dopravní telematiky. Projekt sestává ze dvou základních částí – z profesní přípravy a z celoživotního vzdělávání. Na první části, tedy problematice profesní přípravy, pracuje Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně. Druhou částí, celoživotním vzděláváním, se zabývá akciová společnost KPM Consult, která zodpovídá i za integraci v projektu. Cílovými skupinami jsou především pracovníci státní správy, politici, pracovníci dopravních organizací, správci dopravních komunikací, ale i pracovníci dodavatelské sféry, prostě všichni, kteří nějakým způsobem mohou přijít do styku s dopravní telematikou. A protože osnovy škol všech stupňů neodrážejí ve své podstatě současné potřeby praxe v oboru dopravní telematiky, poznatky získané od cílových skupin pak mohou upřesnit výstupy první části projektu – tedy pomoci zlepšit přípravu na povolání na všech stupních vzdělávání. Doba trvání projektu je dva a půl roku a nyní se nacházíme v jeho polovině.
Je potřebné uvědomit si složitost problematiky dopravní telematiky. Tu vyjadřuje i samotný název projektu, který obsahuje pojmy teleinformatika, telematika a dopravní telematika. Telematika a teleinformatika jsou naprosto identické pojmy, jediný rozdíl spočívá v tom, že první vznikl překladem z francouzštiny, druhý z angličtiny; s oběma pojmy jsme se již v minulosti setkávali. Dopravní telematika je pak o něco složitější obor, neboť to, co dokáže telematika, je třeba implantovat do dopravního prostředí, které je složité a působí v něm řada oborů z dopravního inženýrství.“
„Jakým způsobem projekt realizujete?“
„Postupujeme podle schváleného plánu projektu. Plán řešení má v postatě tři nosné části. První, kterou již máme za sebou, byla přípravná fáze. Jejím cílem bylo odpovědně připravit kromě analýzy prostředí osvětu projektu tak, aby se pracovníci z cílových skupin aktivně zapojili do spolupráce s řešiteli, aby v realizaci projektu spatřovali přínos pro svou práci, přínos pro společnost a také aby osvěta projektu nepůsobila kontraproduktivně – neboť všichni jsme tak trochu ješitní. Základem masové osvěty projektu, která probíhá v letošním roce, je organizace seminářů o projektu u cílových skupin – zvolili jsme semináře v jednotlivých krajích ČR. Třetí fáze projektu obsahuje realizaci pilotních dlouhodobých seminářů pro vybrané okruhy cílových skupin o dopravní telematice v oblasti celoživotního vzdělávání a pilotních ověření učebních osnov v oblasti profesní přípravy. Proto je cílem realizovaných seminářů získání podkladů pro organizaci pilotní realizační fáze projektu.
Dopravní telematika dnes zasahuje svými užitnými vlastnostmi do celé dopravy, tedy do všech profesí dopravního inženýrství. Dopravní telematika stejně jako ostatní příbuzné obory prošla či prochází logickými vývojovými fázemi. A to od aplikační rozvojové (můžeme říci konjunkturní) fáze přes období stagnace až po cílený systémový rozvoj. Aplikační rozvoj přinesl bezesporu nástroje řešící dílčí problémy v dopravě, ale je třeba říci, že doprava je systémový obor obsluhující rozsáhlá území. Aplikační přístup k problematice rozvoje dopravní telematiky tak tedy časem již neplnil očekávání do něj vkládaná a přišlo období stagnace. I přesto však byly v tomto období v českém prostoru řešeny množiny projektů výzkumu a vývoje MD ČR, které výrazně podporovaly systematický rozvoj dopravní telematiky tak, aby se zvýšily užitné vlastnosti systémů a prostředky vložené do dopravní telematiky byly lépe využity. A přesně o systematickém přístupu k rozvoji dopravní telematiky si povídáme na seminářích s cílovými skupinami. Upozorňujeme na výsledky projektů vědy a výzkumu, definujeme rizika rozvoje dopravní telematiky, a to v oblasti techniky, organizace, ale i legislativy, a seznamujeme cílové skupiny s předpokládanou náplní připravovaných kurzů. Do programu jsou zařazeny i praktické poznatky. A není zanedbatelné, že reakce posluchačů těchto seminářů usnadňuje řešitelům přípravu závěrečné fáze projektu.“
„Jak probíhá realizace projektu v oblasti školství?“
„Kolegové z VUT přistupují k problematice obdobným způsobem. V první fázi zjišťovali stav profesní přípravy, a to na všech stupních. Zajímají se o osnovy a způsoby přípravy, seznamují se i se zahraničními zkušenostmi. Připravili hodnotové parametry dotazníků pro druhou, osvětovou část projektu. Kolegové se však nacházejí v poměrně složitější situaci, neboť školy všech stupňů mají v českém prostoru určitou volnost při tvorbě osnov. V důsledku toho je tedy kvalita profesní přípravy na jednotlivých stupních škol a v jednotlivých ústavech rozdílná.
Cílem pro letošní rok je vytipovat školy a ústa-
vy pro realizaci pilotních ověření navržených osnov. Velkým přínosem pro realizační tým VUT Brno budou poznatky z praxe, které jsou a nadále budou získávány při řešení druhé části projektu – tedy při pořádání seminářů s cílovými skupinami.“
„Přestože školství, jak tvrdíte, se na dopravní telematiku příliš nezaměřuje, existuje v soukromém sektoru řada firem, které jsou úspěšnými dodavateli systémových řešení i technologií…“
„Tato otázka souvisí přímo s tématem projektu. Máte pravdu v tom, že na trhu existují velmi pěkné aplikace či subsystémy připomínající systémová řešení, ale od dopravní telematiky můžeme očekávat, že pomůže, a to výrazně, dopravu lépe organizovat, řídit i plánovat. To však již vyžaduje tvorbu komplexních systémů umožňujících vzájemné propojení jednotlivých aplikací a zmiňovaných subsystémů tak, aby bylo možno pracovat s informacemi. A tady platí, že komplexní systém dopravní telematiky nelze nikde koupit, lze jej jen postupně budovat. Musí však být dodrženy určité zásady, pravidla, standardy či rámce. Je potřebné si uvědomit, že investorem do dopravní telematiky je zatím výhradně veřejný sektor, a právě ten musí umět připravit rámce, musí jasně zformulovat představy, respektive požadavky na to, co by telematický systém měl umět a co by měl přinášet. Právě tvorba metodik, zásad či rámců byla náplní zmiňovaných projektů vě-
dy a výzkumu ministerstva dopravy s cílem
usnadnit v českém prostoru rozvoj dopravní telematiky. Je proto nutné přenést rychle tyto poznatky do praxe, už jen z toho důvodu, aby dodavatelská sféra dostala dostatečně kvalitní signály. Poté bude možné očekávat i další aplikace, ale i systémy s mnohem vyššími užitnými vlastnostmi, které bude možné vzájemně propojovat a jež budou poskytovat potřebná data pro efektivní rozvoj dopravních systémů.
Aby byla zajištěna vazba projektu na průmysl, budeme spolupracovat také se Sdružením pro dopravní telematiku ČR, jehož jsme členem a které sdružuje v převážné míře právě dodavatele technologií. Nebráníme se tedy prezentovat na seminářích v příštím roce právě rozvojové, systémově laděné produkty firem. Tím jsem naznačil, že podle zvolených témat seminářů cílových skupin řešitelé předpokládají širokou lektorskou účast. Důraz bude položen na kvalitu, a protože dopravní telematika se v České republice výrazně rozvíjela na Fakultě dopravní ČVUT v Praze, hodláme s ní spolupracovat na realizační fázi projektu.“
Milan Frydryšek