Evropská unie

Jednání Rady ministrů dopravy EU ochromila nejednotnost

Ministři dopravy členských zemí Evropské unie nedokázali na jednání Rady ministrů dopravy v první polovině října v Lucemburku najít společné stanovisko v otázce podpůrného programu EU pro rozvoj alternativních druhů dopravy „Marco Polo“.

Ministři se neshodli na objemu finančních prostředků pro tohoto nástupce programu PACT (Pilotní akce pro kombinovanou dopravu). Evropská komise neprosadila, aby rozpočet programu v letech 2003 až 2007 činil 115 miliónů €. Většina se však mezi ministry nenašla ani v případě kompromisního návrhu, podle něhož mělo být fondu v letech 2003 až 2006 přiděleno přes 60 miliónů €. Definitivní rozhodnutí musí padnout již na příštím jednání Rady ministrů dopravy EU, které se uskuteční na počátku prosince.

Na prosinec ministři rovněž odsunuli rozhodnutí o nové podobě transevropských dopravních sítí TEN. Dohoda ztroskotala na otázce, zda je počet čtrnácti prioritních projektů schválených v Essenu konečný, nebo je možné jej rozšířit o další projekty. Evropská komise navrhla dodatečně zařadit do TEN stavbu pozemního spojení přes Fehmarnskou úžinu mezi Dánskem a Ně-meckem, rozšíření a prohloube-

ní plavební dráhy Dunaje mezi Vilshofenem a Straubingem v SRN a železniční spojení mezi EU a Polskem, respektive Českou republikou.

Většina ministrů dopravy členských zemí EU se vyslovila pro prodloužení státních záruk pro ručení evropských leteckých společností, a to – řečeno slovy německého spolkového ministra dopravy Kurta Bodewiga – „nejméně o jeden měsíc, pokud možno až do konce roku“. Uspěl také návrh Evropské komise, aby do konce října doběhly státní záruky pro pojištění rizik v případě válečného konfliktu a teroristických ú­toků.

Do konce roku by měli ministři rozhodnout rovněž o budoucnosti jednotného evropského letového prostoru. Podle návrhů Evropské komise by systém společné evropské letové kontroly mohl být vytvořen do roku 2004.

Realizaci miliardového projektu evropské satelitní navigace Galileo stále zpožďují spory Německa a Itálie uvnitř Evropské kosmické agentury ESA. Společnost zajišťující pro agenturu výběrové řízení na dodavatele a provozovatele celého projektu zatím nemůže zahájit práci, protože partneři ESA nejsou schopni dojít k dohodě o výši národních příspěvků a vedení celého projektu. Předseda Evropské komise Romano Prodi proto vyzval obě znesvářené strany, aby hledaly společné stanovisko. Průtahy podle Romana Prodiho ohrožují mezinárodní důvěryhodnost projektu Galileo a negativně ovlivňují i jednání se Spojenými státy americkými. Systém by měl být uveden do provozu nejpozději v roce 2008. a

spinner