Výběrové řízení

Jen dva zájemci o rychlíky mezi Ostravou a Olomoucí

Jen dva zájemci o rychlíky mezi Ostravou a Olomoucí

Nabídku na provozování železničního spojení mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov podali pouze dva dopravci. Minulý týden to potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Jedná se konkrétně o společnosti Student Agency a Arriva, jejichž zástupci podání nabídky do tendru potvrdili. Nižší cenu za ujetý kilometr požadovala Student Agency.

Podle obchodního ředitele Jiřího Schmidta jde o částku 188 Kč za ujetý kilometr. Konkurenční Arriva nabídla o 1,10 Kč vyšší cenu. Obě nabídky jsou podle majitele Student Agency Radima Jančury nižší, než za kolik na trase v současnosti jezdí České dráhy. Národní dopravce údajně podle dostupných informací z roku 2010 na ujetý kilometr pobíral dotaci ve výši 212 Kč na kilometr, řekl Radim Jančura. České dráhy však informaci popřely. Výše dotací od ministerstva se podle mluvčího drah Radka Joklíka pohybuje o něco níže než obě nabídky soukromých dopravců. Konkrétní výši nicméně s ohledem na obchodní tajemství prozradit odmítl.

Nižší cena neznamená automaticky vítězství

Podle ředitele železniční divize britské Arrivy Jaroslava Richtera neznamená o něco vyšší nabídka automaticky vítězství RegioJetu od Student Agency. Arriva podle něj může zaujmout především zkušenostmi, které má na evropském trhu s realizací podobných projektů, a dále silným hospodářským zázemím. Společnost totiž vlastní německý národní dopravce Deutsche Bahn. Rozhodnutí výběrové komise tak zejména kvůli nízkému rozdílu cen může vyznít ve prospěch Arrivy, věří Jaroslav Richter. V případě vítězství nasadí Student Agency na soutěženou trať nové rychlíky Pesa od polského výrobce Pesa Bydhošť. Arriva se zatím pro konkrétní vozidlo nerozhodla. V úvahu podle Jaroslava Richtera přicházejí tři možná řešení zahrnující využití buď nových, nebo nově rekonstruovaných motorových vozů.

Ministerstvo očekávalo větší zájem

Přestože ministerstvo dopravy očekávalo vyšší počet uchazečů, alespoň dvě podané nabídky pro něj znamenají, že může ve výběrovém řízení dále pokračovat. Kdyby se totiž do tendru přihlásil pouze jeden uchazeč, musel by podle zákona o veřejných zakázkách úřad soutěž zrušit. Řízení by přes-to ještě mohl zrušit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), připomněl Martin Novák. Úřad se nyní zabývá podnětem Českých drah, které se obávají možného narušení síťového uspořádání české železnice. ÚOHS také vydal předběžné opatření, které ministerstvu zakazuje s vítězem tendru uzavřít dohodu do vyřešení stížnosti.

Právě toto předběžné opatření bylo pro řadu dopravců důvodem, proč do soutěže nevstoupit. Jiní naopak kritizovali údajně přemrštěné požadavky, které má ministerstvo dopravy na vozidla, se kterými by měl nový dopravce na trati jezdit. Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení by podle představ ministerstva měl začít s provozem na trati na konci roku 2014.

(čtk)

spinner