18. ledna 2007
Jak hodnotí loňský rok, jaké úkoly před jeho úřadem stojí letos a jak se připravuje na blížící se otevření trhu mezinárodní osobní železniční dopravy, na to jsmese zeptali ředitele odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR JUDr. Jaroslava Souška. „Jak hodnotíte vývoj železniční dopravy v České republice v uplynulém roce?“ „Stav oboru i podmínky pro jeho další rozvoj ke konci roku mohu hodnotit pozitivně. Řádné i mimořádné úkoly ve státní správě jsme úspěšně splnili. Nové vedení ministerstva po jmenování nové vlády v druhém pololetí roku iniciovalo i organizační změny, které spočívaly mimo jiné ve vytvoření samostatné sekce infrastruktury společné pro všechny dopravní obory. Na oddělení drážní infrastruktury této sekce byla převedena dílčí působnost našeho odboru v této oblasti. Náš odbor vedle své základní působnosti v oblasti drah a drážní dopravy úspěšně plnil i převzatou působnost nad oblastí kombinované dopravy. Podpora rozvoje kombinované dopravy se v současné době úspěšně realizuje prostřednictvím projektů Operačního programu Infrastruktura, v rámci Opatření 2.2 Podpora kombinované dopravy.“ „Jak se váš odbor loni podílel na přípravě legislativy?“ „V průběhu roku 2006 jsme zabezpečili vypracování prováděcích právních předpisů k novele zákona o dráhách, obsahující právní úpravu pro zařazení lyžařských vleků do režimu určeného technického zařízení podle zákona o dráhách, a transpozici směrnice EU 2004/26, řešící podmínky pro emise spalovacích motorů hnacích drážních vozidel a jejich schvalování. Přijetí obou předpisů zajistilo transpozici příslušných ustanovení evropské legislativy do českého právního řádu; v opačném případě by České republice hrozily sankce ze strany Evropské komise. V oblasti legislativní činnosti musím připomenout také značný podíl odborníků našeho odboru na vypracování prováděcí vyhlášky k euronovele zákona o dráhách, upravující systém bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupy při vzniku mimořádných událostí na dráhách. Mimo jiné bude zapotřebí připravit národní omezující podmínky, aby byl chráněn vnitřní trh a obchodní zájmy národních dopravců Odbor také průběžně zajišťuje přípravu a projednání materiálů pro vládu České republiky, například ke změně složení řídícího výboru ČD, a. s., a pravidelné čtvrtletní zprávy o jeho činnosti. Naši zaměstnanci také řeší právní otázky vznikající při součinnosti akciové společnosti České dráhy a Správy železniční dopravní cesty, státní organizace, vyčlenění činností spojených s údržbou železniční dopravní cesty z akciové společnosti do SŽDC, s. o., a při uvádění nových typů drážních vozidel do provozu, zejména v případě elektrické jednotky řady 680.“ „Jaká hlavní pozitiva loňský rok pro železniční dopravu přinesl?“ „Pozitivně je třeba hodnotit především úspěšně pokračující modernizaci tranzitních železničních koridorů, zejména dokončovací práce na spojovací větvi Česká Třebová – Přerov, a zahájení prvních modernizačních akcí na III. a IV. koridoru. Zajištění potřebných zdrojů ve Státním fondu dopravní infrastruktury v loňském roce umožnilo zabezpečit financování provozuschopnosti železniční dopravní cesty Českých drah. Kladné hodnocení modernizace železničních koridorů potvrdily i výsledky komplexního hodnocení železničních projektů zařazených do operačního programu infrastruktura. Úspěšně loni také pokračoval proces transformace Českých drah, který směřuje k holdingovému uspořádání Českých drah, a. s., jež je obvyklé ve vyspělých evropských zemích. Stabilizovala se rovněž vzájemná součinnost mezi ČD, a. s., a SŽDC, s. o., která je nezbytná k zajištění provozuschopnosti celostátní dráhy a regionálních drah ve vlastnictví státu a k jejich provozování. Ve spolupráci s Ministerstvem financí ČR se loni také podařilo připravit program veřejné podpory pro obnovu parku železničních kolejových vozidel používaných v regionální osobní dopravě. Zdárně byl završen i schvalovací proces nového typu drážního vozidla pro mezinárodní dálkovou přepravu cestujících – elektrické jednotky s naklápěcí skříní řady 680 – Pendolino, která je v novém jízdním řádu nasazena do pravidelného mezinárodního provozu. Nová elektrická jednotka přináší podstatnou pozitivní změnu do pohodlí při cestování po železnici a přibližuje tak kvalitu služeb pro cestující na úroveň obvyklou v letecké dopravě.“ „Můžete jmenovat i hlavní negativní skutečnosti?“ „Každý účastník správního řízení má právo na odvolání, i když je zjevné, že právo není na jeho straně. Proto zaznamenáváme značný nárůst žalob právnických i fyzických osob, které napadají správní rozhodnutí ministerstva jako odvolacího orgánu. Vzhledem k výraznému nárůstu aktivity soudů vzrůstá v poslední době počet projednávaných kauz.“ „Jaké hlavní úkoly před vaším úřadem stojí letos?“ „Samozřejmě i letos budeme nadále plnit úkoly vyplývající z výkonu státní správy a státního dozoru ve věcech drah. Jedná se zejména o úkoly spojené se zabezpečením zpracování strategie sektorových politik v rámci aktualizace rozvoje dopravních sítí, které vláda definovala v přijaté Dopravní politice 2007 až 2013. Další úkoly jsou spojeny s přijetím a realizací koncepčních materiálů vlády, které se týkají obnovy železničních kolejových vozidel používaných v regionální osobní dopravě, a s organizačním a administrativním zajištěním naplňování jednotlivých memorand o spolupráci v železniční dopravě mezi ministerstvem a jednotlivými kraji a s hlavním městem Prahou. Současně budeme zajišťovat aktivní účast na mezinárodních jednáních jak orgánů Evropské unie, tak i na dalších dvoustranných a vícestranných mezinárodních jednáních v otázkách železniční dopravy. Na dokument Dopravní politika 2007 až 2013, v němž jsou vytyčeny priority, které bude stát v tomto časovém horizontu prosazovat, navazuje Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury (GEPARDI). Tento plán se zabývá dlouhodobým procesem rozvoje infrastruktury po její ekonomické, sociální i ekologické stránce a představuje návod, podle kterého se v budoucnosti bude rozhodovat o realizaci investičních projektů dopravní infrastruktury či modernizaci současného systému tak, aby Česká republika dosáhla úrovně dopravní infrastruktury sousedních států Evropské unie. Mezi hlavní cíle GEPARDI patří nastartování změn proporcí mezi jednotlivými druhy dopravy (silniční, železniční, vodní a leteckou dopravou) a zvýšení kvality poskytovaných služeb, a to především implementací moderních technologií informačních technických systémů.“ „Jak se připravujete na otevření trhu mezinárodní osobní dopravy na železnici do roku 2010, na kterém se shodli ministři dopravy pětadvaceti členských zemí Evropské unie?“ „Mimo jiné bude zapotřebí připravit také národní omezující podmínky, aby byl chráněn vnitřní trh a obchodní zájmy národních dopravců. Konkurence cizích dopravců bude prostřednictvím osvědčení dopravce, ve kterém se nově stanoví druh dopravy a rozsah poskytovaných služeb, připuštěna jen do části národního trhu, aby aktivity cizích licencovaných dopravců na vnitrostátním trhu zůstaly okrajové a jejich hlavní činnost byla zaměřena na přepravu osob přes české území a jen omezeně v jeho rámci. Předpokládáme, že v regionech, kde je přeprava nasmlouvána s místními dopravci, bude vstup další společnosti pečlivě zvážen V žádném případě nesmí být ovlivněna obsluha území České republiky, jak je systémově objednávána ministerstvem dopravy. Předpokládáme, že v regionech, kde je přeprava nasmlouvána s místními dopravci, bude vstup další společnosti pečlivě zvážen. Dále bude možno další společnosti vyloučit i z určitých časových výsečí při přidělování kapacity dopravní cesty. Proti zahraničnímu dopravci, který by přepravoval cestující za nižší jízdné, než jaké účtují domácí dopravci dotovaní státem, mohou být uplatněny sankce za nekalou soutěž (dumping). Tyto záměry musí být promítnuty do další euronovely zákona o dráhách.“
(red)