CZ-Intermodal 2002

Klaus Ebeling v Praze: „Je třeba interoperativně myslet“

„Problémy intermodální dopravy nejsou právního nebo technického charakteru, souvisí s myšlením jednotlivců. Je třeba interoperativně myslet,“ prohlásil v polovině října v Praze na 4. ročníku konference s mezinárodní účastí CZ-Intermodal & Logi 2002 generální sekretář Evropské intermodální asociace EIA Klaus Ebeling.

Intermodalita je podle Klause Ebelinga jedním z nejdůležitějších výstupních bodů poslední Bílé knihy Evropské unie, a také proto je třeba intermodální myšlení podporovat. Klaus Ebeling na konferenci mimo jiné tlumočil pozdravy prezidentky Evropské intermodální asociace Hanji Maij-Weggen, která spolu s ministrem dopravy ČR Milanem Šimonovským převzala nad konferencí záštitu, a podpořil koncepci pan-evropských dopravních koridorů.

O programech Evropské unie na podporu intermodální přepravy a logistiky na konferenci hovořil manažer dopravních úloh Delegace Evropské unie v České republice Brendan Buckley. Českým účastníkům představil nový program na podporu intermodální (a dalších druhů) dopravy Marco Polo, který naváže na program PACT a od příštího roku bude sloužit k ještě intenzivnější podpoře intermodální dopravy. „Pro Českou republiku je program Marco Polo velmi významný, protože bude sloužit k podpoře akcí i mimo členské země Evropské unie, zejména v kandidátských zemích,“ uvedl Brendan Buckley s tím, že i současné financování českého dopravního sektoru ze strany Evropské unie je orientováno na intermodální dopravu.

Například při rozhodování o projektech národní, mezinárodní a přes-hraniční spolupráce, které ČR předkládá pro získání prostředků z fondů ISPA a programu Phare, Evropská komise preferuje projekty upřednostňující intermodální dopravu. Jen z fondů ISPA každoročně český dopravní sektor získává na rozvoj intermodálních koridorů TINA 35 miliónů €. „V budoucnu se očekává, že kromě prostředků uvolněných ze strukturálních fondů přinese Kohezní fond do českého dopravního sektoru každoročně asi 150 miliónů € a lze předpokládat, že jejich využití bude podmíněno proinvestováním větší části těchto prostředků do alternativních způsobů dopravy a pro projekty, které mají alespoň nějaký potenciál pro intermodální dopravu,“ uvedl Brendan Buckley.

Aspekty podpory kombinované dopravy a rozvojem intermodálních přeprav ve vztahu k Evropské unii se ve svém vystoupení zabýval náměstek ministra dopravy a spojů Pavel Stoulil. „Kombinovaná doprava (doprovázená i nedoprovázená) je podle dokumentu Evropské unie o budoucím rozvoji společné dopravní politiky jednou ze dvou aktivit, pro něž je doporučena přímá podpora státu. Tento specifický přístup ke kombinované dopravě i ze strany EU je dán především skutečností, že se jedná o způsob přepravy, který minimalizuje negativní vliv technologie dopravy na životní prostředí,“ uvedl Pavel Stoulil.

V srpnu o osm procent více vlaků nedoprovázené KD

Náměstek vrchního ředitele Divize obchodně provozní Českých drah Jaromír Kadlec ve svém vystoupení o rozvoji intermodální přepravy v rámci Českých drah uvedl, že v období srpnových povodní se díky spolupráci s operátory podařilo zajistit nečekané výkony. „Počet vlaků nedoprovázené kombinované dopravy vzrostl letos v srpnu oproti stejnému období loňského roku o osm procent. Celkově je v současné době v ucelených vlacích přepravováno asi sedmdesát procent nedoprovázené kombinované dopravy ČD,“ řekl.

Na konferenci CZ-Intermodal navázala následující den konference Logi 2002, na níž její účastníci získali aktuální informace například o vývoji logistiky ve Spojených státech amerických nebo o progresivních trendech v logistických a přepravních technologiích. Mohli se rovněž seznámit s koncepcí dopravně logistických center v České republice. Obě akce jako již tradičně uspořá-dala Česká intermodální asociace ARIP. (mna)

spinner