​Komentář: Co přinesl květen 2020 v dopravě

​Komentář: Co přinesl květen 2020 v dopravě

Z dopravních sektorů se pandemie COVID-19 nejvíce podepsala na letectví. Nyní jsme svědky úsilí Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA), která sdružuje na 290 aerolinek, dostat tuto dopravu co nejrychleji do jejího obvyklého provozu. Členské aerolinie představují 82 procent světové letecké dopravy. Na konci dubna IATA vyzvala letecké úřady ve světě k podnikání naléhavých kroků, aby se civilní letectví dostalo k restartu svých činností.

Státy by měly především spolupracovat s leteckým sektorem při nacházení dočasných opatření k zajištění, aby se licencím a certifikátům nezbytným pro řízení letecké bezpečnosti prodlužovaly platnosti, dále pak sdělovat dočasná opatření Mezinárodní organizaci civilního letectví (ICAO), a také uznávat opatření ostatních států, jež byla ICAO předložena.

Mnoho leteckých úřadů na světě již podniklo nezbytné kroky k vybavení aerolinek a jejich oprávněných posádek nezbytnou pružností, jako je rozšíření platnosti licencí, klasifikací a certifikátů, aby bylo možno udržet provozuschopnost. Nicméně pro jejich účinnost je nutno tato opatření předkládat ICAO tak, aby byla viditelná a uznávána partnerskými státy. Bez vzájemného uznávání čelí aerolinky nejistotě, že mohou být omezovány státy, na jejichž území vstupují. Bezpečnost je vždycky tou nevyšší prioritou, říká vedení IATA. Proto požaduje od ICAO kroky k dočasnému rozšiřování platnosti předpisů, aby státy mohly snáze realizovat jejich vzájemné uznávání.

V současnosti mnoho leteckých úřadů ve světě není schopno realizovat standardní zúřadování různých licencí, jelikož jejich provoz byl napaden vypuknutím pandemie nemoci COVID-19. Aby nedocházelo k dalšímu omezování světového letectví, ICAO ustavila systém zkráceně označovaný jako CCRD; jde o režim týkající se alternativních rozdílů. Ten umožňuje všem státům, aby zaznamenávaly všechny rozdíly vůči jejich standardní politice a činily jasná prohlášení, že přijímají změny od ostatních států v nové formě. To má zajistit bezpečné pokračování letů mezi zeměmi v harmonizovaném dokumetárním procesu.

Od května se k tlaku IATA na vlády připojila Mezinárodní rada letišť ACI zastupující přes 2500 těchto zařízení ve 180 zemích. Obě organizace pledují pro rychlé poskytnutí finančních úlev provozovatelům letišť a aerolinkám během stále existující krize COVID-19. Má jít především o úlevy daňové, koncesní poplatky nebo další státní příjmy z leteckého sektoru. Dále má jít o podporu finanční likvidity v rámci leteckého ekosystému.

Generální ředitelka ACI Angela Gittensová potvrdila, že finanční dopad současné krize je něco, co jsme dosud takto nezažili a letecký obor potřebuje naléhavě podporu vlád k ochraně pracovních míst, k zajištění hlavních operací a k plánování obnovy. Celý letecký ekosystém potřebuje ochránit pracovní místa v počtu milionů. Udržení kontinuity provozu letišť a aerolinek a dnešní ochrana pracovních míst v letectví přinese podle ní rychlejší oživení zítra. Podle generálního ředitele IATA Alexandre de Juniaca budou vlády záviset na letectví, aby byly připraveny vést ekonomickou obnovu, až bude pandemie za námi. Proto nyní musí konat s pomocí finančních záchranných lan, jež v této

mimořádné době mohou arolinkám a letištím pouze ony poskytnout. Aerolinky a letiště jsou v tom zajedno.

Závěrem ještě jedna letištní poznámka. Leteckým světem totiž v minulých dnech kolovala jedna neradostná informace týkající se světoznámého londýnského letiště Heathrow. Podle významného odborového svazu GMB toto letiště údajně zrazuje letištní dělníky. Po dlouhé kampani odborů společnost Heathrow Ltd. oznámila, že pracovníci na letišti se v dubnu dočkají významného zvýšení platů. Namísto splnění slibu prý společnost využila krize s koronavirem a od zvýšení odstoupila. Dělníci již dokonce nemají ani možnost bezplatného parkování na letišti. Vysoký odborový představitel Perry Phillips pustil do světa, že Heathrow zrazuje jejich členy. A jsou to oni, kteří nyní nasazují životy, aby se poskytoval bezpečný servis cestujícím z celého světa. Postup letiště označil za nehoráznost – též ve světle jeho každoročních vysokých zisků. Odborová unie GMB existuje od roku 1889 a zastupuje kolem 620 000 členů.

Jiří Kladiva 

spinner