Co přinesl prosinec v dopravě

Komentář

Poslední měsíc loňského roku přinesl především řadu prognóz, úvah a analýz o očekávaném vývoji dopravy a logistiky v roce letošním. Perspektivy obou oborů se budou pochopitelně odvíjet především od stavu národních ekonomik. A například vídeňský Ústav pro mezinárodní hospodářská srovnání očekává, že střední Evropa jako celek zvolní tempo růstu. Středoevropským ekonomikám se sice bude – s výjimkou Maďarska – v zásadě dařit i v letošním roce, ale například česká ekonomika podle jeho prognózy zpomalí o celý procentní bod, takže český HDP vzroste o pět procent. Vídeňští experti jsou tak zajedno s Evropskou komisí. V západoevropských ekonomikách půjde o to, zda si dokáží udržet nedávno nastolený významnější hospodářský růst. V případě hlavního hospodářského partnera ČR – Německa – je otázkou, jak se projeví zvýšení DPH o tři procenta, platné od 1. ledna. Zejména střední stav v dopravě a spedici, který pracuje se značně nízkou rentabilitou, je z toho silně nervózní. Poslední měsíc loňského roku však vnesl nervozitu i do podstatně větších organizací. Pro české ministerstvo dopravy byla kauza mýtného skoro nekonečným seriálem s řadou až nečekaných zvratů. Velkým obloukem se znovu vrátila do Brna na antimonopolní úřad, který zkoumal uzavření dodatku ke smlouvě se společností Kapsch. Předseda úřadu to komentoval lapidárně: „Jestli šlo na ministerstvu dopravy o nezákonnost, dáme jim flastr … až jednu miliardu Kč.“ I bavič Jan Kraus si na rozhlasové Frekvenci 1 dělal „šoufky“ z toho, jak bude stát sám sebe takto astronomicky penalizovat. Opletačky s antimonopolním úřadem mají také České dráhy. Úřad vzal vážně námitky konkurence o podivných tendrech a věrnostních rabatech. Hovoří se o protisoutěžních podmínkách ve smlouvách a o tom, že si dráhy jako stát ve státě údajně stále příliš neuvědomují, že nějaké soutěžní právo vůbec existuje. Odstupující ministr dopravy Aleš Řebíček dal také trochu nahlédnout, jak moc draho se na úřadě „vaří“ za peníze daňových poplatníků. Podle něj ministerstvo, a především jeho právníci pracovali hodně nekoncepčně. Na úřadu je podle něj kolem stovky lidí s právnickým vzděláním, ale na sebemenší záležitost se berou externisté. Ke smlouvě s Kapschem se údajně jakoby nikdo nehlásil. Evropská komise se začala kolem Mikuláše zajímat o státní subvence pro regionální letiště. Jako první se dostalo na tapetu Lipsko, které ulovilo opravdu velkou rybu – výstavbu evropského centra DHL. Před dvěma lety Evropská unie Sasku povolila konkrétní subvenci na dobudování letiště. Nyní kontroluje – a předtím podezřívala – zda schválená částka byla opravdu konečná. Regionální letiště shánějí významné klienty – ať již nízkonákladové dopravce či integrátory jako UPS, FedEx či DHL – a lákají je na příznivé podmínky, včetně nepřetržitého leteckého provozu bez nočních zákazů. Snaha majitelů letišť je zřejmá: zvýšit využití a vytvořit pracovní příležitosti. V lipském případě jde o to, aby podmínky za přispění státu nebyly natolik příznivé, aby narušily konkurenční klima v expresní dopravě. K zajímavému počinu došlo v SRN: šestnáct autodopravců a speditérů založilo kooperační akciovou společnost ELVIS, zaměřenou na trh celovozových zásilek. Věří, že tak budou schopni lépe reagovat na potřeby velkých zákazníků, kteří denně požadují třeba až stovku vozidel. ELVIS disponuje celkem dvěma tisíci vozidly. Dalším důvodem jsou změny v evropském dopravním zákonodárství. „Zavedení digitálních tachografů a nová nařízení o pracovní době představují pro celou branži významnou výzvu,“ uvedl zástupce společnosti. ELVIS chce mít do konce letošního roku třicet členů s vlastním vozovým parkem. V první řadě se zaměří na SRN a západní Evropu. Na silnicích jsme asi zažili podlost roku 2006: málem usmrtit octavií v noci u Kunštátu patnáctiletého mládence, dovézt ho v kufru do lesa a tam pohodit, aby se potom se zlomenýma nohama a otřesem mozku plazil hodiny k silnici – to by snad bylo příliš i na hollywoodský thriller.

Jiří Kladiva

spinner