Systém eCall

Komise předložila legislativní návrh k systému eCall

Komise předložila legislativní návrh k systému eCall

Evropská komise na konci listopadu konečně představila první legislativní návrh k zavedení systému tísňového volání eCall, který v případě nehody sám zavolá pomoc prostřednictvím linky 112 a záchranářům pošle souřadnice havarovaného vozu přes GPS, včetně údajů o počtu připoutaných pasažérů.

„Od systému eCall se očekává výrazné snížení následků dopravních nehod, stejně jako v případě zavedení povinných bezpečnostních pásů nebo airbagů. Jsem ráda, že je návrh konečně na stole. Jedná se o první skutečný krok ke zpřístupnění eCallu na evropských silnicích. Teď ale musí následovat další. Co mě rozhodně netěší, jsou prodlevy ze strany Komise v jejich zveřejnění,“ řekla k tomu europoslankyně Olga Sehnalová, která na Evropskou komisi několikrát apelovala, aby legislativní návrhy konečně předložila.

Systém by pomohl řidičům havarovaných kamionů

Naposledy tak učinila po tragické nehodě na dálnici D5, při níž zahynuli dva řidiči kamionu – jejich zničeného kamionu si totiž nikdo nevšiml. Připomněla, že systém eCall měl původně fungovat na evropských silnicích již od roku 2009. Olga Sehnalová dlouhodobě usiluje o zavedení systému eCall v Evropské unii a v letos létě byla zpravodajkou příslušného návrhu v Evropském parlamentu.

Systém eCall by měl být instalován do všech nových vozidel v Evropské unii od roku 2015. Plně funkční má být rovněž v Chorvatsku, na Islandu, v Norsku a ve Švýcarsku. Očekává se, že systém ročně zachrání až 2500 lidských životů, a to především díky zrychlené reakční době odezvy. V městských oblastech by se měla zkrátit až o 40 procent, na venkově až o 50 procent.

Cena zařízení nepřesáhne 100 €

Systém bude možné mimo jiné aktivovat také manuálně například při svědectví vážné nehody z projíždějícího vozidla. „Toto opatření je přijato v rámci směrnice, která upravuje zavedení inteligentních dopravních systémů v Evropě. Zabývá se modernizací center tísňového volání 112, která přijímají a zpracovávají eCall hovory, a to včetně volání z vozidel registrovaných v jakékoliv zemi Evropské unie,“ komentoval návrh místopředseda Evropské komise Siim Kallas.

Cena instalace systému eCall do nových vozidel se odhaduje na méně než 100 €. Systém neumožňuje sledování vozidel, protože dokud není aktivován při dopravní nehodě, nevysílá žádné signály. V současné době je jen 0,7 procent všech osobních vozidel v Evropské unii vybaveno automatickým systémem nouzového volání. Takové systémy však nenabízejí funkčnost a dostupnost napříč celou EU a jejich rozšíření do vozového parku probíhá jen velmi pomalu. Další dlouho avízovaný návrh nařízení, které má zajistit montování systému eCall do nových automobilů, by měl být podle posledních informací z Evropské komise zveřejněn do konce roku.

Tomáš Johánek

spinner