Evropská unie

Komise přehodnocuje priority pro multimodální dopravu

Při projednávání dokumentu Evropské komise Bílá kniha „Evropská dopravní politika do roku 2010: Čas rozhodnutí“ informoval
v únoru sekretariát Svazu spedice a logistiky ČR pracovní skupinu svazu pro kombinovanou dopravu o záměru Evropské komise zformulovat v příštím roce zásady nového povolání, které by našlo uplatnění v sektoru dopravy a logistiky.
Nová profese „nákladního integrátora“ (freight integrator) by se měla zabývat integrovanou dopravou celovozových zásilek o hmotnosti přesahující pět tun. Nákladní integrátor by měl být schopen kombinovat specifické přednosti každého dopravního oboru na evropské i světové úrovni a nabízet je zákazníkům a celé společnosti v podobě nejlepší služby z hlediska efektivnosti, ceny i ekologických dopadů v nejširším smyslu.
Poslanci Evropského parlamentu konstatovali, že nové povolání musí být definováno na základě jednotného a průhledného schématu a musí mít jasně určenou odpovědnost v rámci logistického řetězce.
Nové povolání je však jen jedním z cílů Evropské komise, která v poslední době značně přehodnocuje své priority v oblasti multimodální dopravy.
Bílá kniha Evropské komise ze září loňského roku „Evropská dopravní politika do roku 2010: Čas rozhodnutí“ tento záměr dále podtrhla. Za slovem „intermodalita“ se skrývá pragmatické propojení myšlenek o nutnosti dělby přepravní práce (o níž se v politice kombinované dopravy hovoří již od roku 1975) a zvýšení efektivnosti dopravních systémů pomocí propojení činností jednot-livých dopravců (tento cíl Evropská komise sleduje od roku 1998).
Nový pohled komise na multimodální dopravu dále charakterizuje přijetí zásady, že jen hospodářsky zdravé a konkurenceschopné alternativy silniční dopravy mohou zajistit skutečně dlouhodobou dělbu přepravní práce. Řada jednotlivých pokusů o uplatnění alternativních cest v minulosti totiž pravděpodobně ztroskotala na tom, že nebyly k dispozici žádné dostatečně koncepční a současně zcela pragmatické cíle.
Na podporu všech těchto záměrů byl letos v aparátu Evropské komise zřízen nový referát „Intermodalita a logistika“. I on by měl přispět k naplnění cíle dopravní politiky Evropské unie do roku 2010 – v mezinárodní dopravě převést ročně ze silnice na alternativní druhy dopravy výkony kolem 12 miliard tunokilometrů, což odpovídá očekávanému nárůstu v oboru mezinárodní kamiónové dopravy.

˛ 

spinner