21. března 2002
Při projednávání dokumentu Evropské komise Bílá kniha „Evropská
dopravní politika do roku 2010: Čas rozhodnutí“ informoval
v únoru sekretariát Svazu spedice a logistiky ČR pracovní skupinu svazu pro
kombinovanou dopravu o záměru Evropské komise zformulovat v příštím
roce zásady nového povolání, které by našlo uplatnění v sektoru dopravy
a logistiky.
Nová profese „nákladního integrátora“ (freight integrator) by se měla
zabývat integrovanou dopravou celovozových zásilek o hmotnosti
přesahující pět tun. Nákladní integrátor by měl být schopen kombinovat
specifické přednosti každého dopravního oboru na evropské i světové
úrovni a nabízet je zákazníkům a celé společnosti v podobě nejlepší
služby z hlediska efektivnosti, ceny i ekologických dopadů v nejširším
smyslu.
Poslanci Evropského parlamentu konstatovali, že nové povolání musí být
definováno na základě jednotného a průhledného schématu a musí mít
jasně určenou odpovědnost v rámci logistického řetězce.
Nové povolání je však jen jedním z cílů Evropské komise, která
v poslední době značně přehodnocuje své priority v oblasti
multimodální dopravy.
Bílá kniha Evropské komise ze září loňského roku „Evropská dopravní
politika do roku 2010: Čas rozhodnutí“ tento záměr dále podtrhla. Za
slovem „intermodalita“ se skrývá pragmatické propojení myšlenek
o nutnosti dělby přepravní práce (o níž se v politice kombinované
dopravy hovoří již od roku 1975) a zvýšení efektivnosti dopravních
systémů pomocí propojení činností jednot-livých dopravců (tento cíl
Evropská komise sleduje od roku 1998).
Nový pohled komise na multimodální dopravu dále charakterizuje přijetí
zásady, že jen hospodářsky zdravé a konkurenceschopné alternativy
silniční dopravy mohou zajistit skutečně dlouhodobou dělbu přepravní
práce. Řada jednotlivých pokusů o uplatnění alternativních cest
v minulosti totiž pravděpodobně ztroskotala na tom, že nebyly k dispozici
žádné dostatečně koncepční a současně zcela pragmatické cíle.
Na podporu všech těchto záměrů byl letos v aparátu Evropské komise
zřízen nový referát „Intermodalita a logistika“. I on by měl přispět
k naplnění cíle dopravní politiky Evropské unie do roku 2010 –
v mezinárodní dopravě převést ročně ze silnice na alternativní druhy
dopravy výkony kolem 12 miliard tunokilometrů, což odpovídá očekávanému
nárůstu v oboru mezinárodní kamiónové dopravy.
˛