Rozšiřování elektronického mýtného

Konkrétní plán zpoplatňování ministr navrhne do konce března

Konkrétní plán zpoplatňování ministr navrhne do konce března

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura v lednu uvedl, že uvažuje o zpoplatnění všech silnic první třídy pro nákladní dopravu. Za reálný termín označil rok 2017 (viz DN 05/13). Konkrétní kroky v tomto směru hodlá vládě předložit do konce letošního března, uvedl minulý týden na dotaz Dopravních novin Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Sdružení ČESMAD Bohemia dlouhodobě namítá, že zavedení mýtného na silnicích první třídy je ekonomicky zdůvodnitelné jen na přibližně tisíci kilometrech těchto komunikací. Vedle nepřiměřeně vysokých nákladů na provoz dopravci argumentují také tím, že navržené řešení by postihlo především místní zásobování a v konečném důsledku by se projevilo i na cenách zboží a služeb.

Podle Zdeňka Neusara je ve hře celá řada řešení, včetně rozšíření stávající infrastruktury a systému mýtných bran tak, aby byl efektivní (při nezbytném snížení provozních výdajů). Vyloučeno podle něj není ani satelitní řešení nebo elektronické kupony. „V tuto chvíli je ještě předčasné předjímat, jedná se rovněž o politické rozhodnutí. V každém případě hodláme vypsat otevřenou soutěž.

Také ta by mohla přinést nové, kreativní nápady na řešení této složité otázky,“ uvedl Zdeněk Neusar. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura v lednu nevyloučil ani to, že by pro silnice první třídy mohly být zavedeny jiné sazby mýtného než pro dálnice. Domnívá se, že lze zabránit tomu, aby nákladní vozidla zpoplatněné úseky objížděla. Dopravci však regulační funkci mýtného zpochybňují a argumentují tím, že omezení nákladní dopravy zákazovými značkami je mnohem levnější a jednodušší řešení.

„Možnosti regulovat v opodstatněných případech pomocí dopravního značení provoz kamionů na silnicích nižších tříd se nebráníme. Patrně od 1. ledna roku 2014 pak dojde k ještě větší podpoře možnosti vyloučit kamiony ze silnic druhých tříd. V rámci novelizace zákona 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, navrhujeme doplnit ustanovení o možnosti osazovat silnice II. a III. tříd zákazovými značkami pro tranzitní nákladní dopravu a předpokládáme, že úřady nižších stupňů toho začnou více využívat,“ uvedl Zdeněk Neusar.

Častí uživatele mýtného systému mohou za loňský rok poprvé žádat o tzv. množstevní slevy. Podle Zdeňka Neusara bylo v minulém týdnu podle informace ŘSD ČR registrováno více než 40 tisíc vozidel v systému slev pro časté uživatele mýtného. „Konkrétní výše slev bude známá až po uzavření všech žádostí,“ dodal.

(lan)

spinner