Pplk. Bc. Pavel Nosek (Policie ČR) pro DN

„Kontrol sociálních předpisů přibývá a jsou důkladnější“

V souvislosti s rozšířením pátečního zákazu jízd kamionů na celý rok se často mluví o dodržování předepsaných dob řízení a odpočinku. O tom, jak loni policie dodržování sociálních předpisů kontrolovala, jsme hovořili s pplk. Pavlem Noskem, který na Policejním prezidiu Policie ČR zodpovídá za výkon dozoru nad silničním provozem v oblasti předpisů ADR a AETR.

„Jak v loňském roce probíhaly kontroly dob řízení a odpočinku?“

„Zatímco za celý rok 2007 jsme dodržování sociálních předpisů zkontrolovali u zhruba 69 tisíc řidičů, loni to bylo u 62 762. A nějaký nedostatek jsme zjistili u 4354 z nich.

Kvalita a vyškolenost našich policistů se zvyšujeVelký posun byl patrný v udělování kaucí zahraničním řidičům, respektive dopravcům. Jestliže v roce 2007 jsme udělili 457 kaucí v celkové výši přibližně devíti milionů Kč, loni jich bylo již 840 v celkové hodnotě 14 886 500 Kč. To považuji za úspěch.

Zvýšení kvality v práci policie jsme zaznamenali i při kontrolách přeprav nebezpečných věcí. Jestliže v roce 2007 jsme provedli na čtyři tisíce kontrol, loni to bylo jen 1483. Bylo jich tedy výrazně méně, avšak počet zjištěných nedostatků tomu úměrně neklesl – loni jsme vyřešili celkem 243 porušení předpisů ze strany řidičů, dopravců či odesílatelů, zatímco v roce 2007 celkem 378. Co se týče kaucí, předloni jsme jich v této oblasti udělili šest za celkem 150 tisíc, loni již třináct za 251 tisíc Kč.“

„Přičítáte to, že se při polovičním počtu kontrol celkový počet zjištěných závad nesnížil, skutečně pouze kvalitnější práci kontrolních orgánů?“

„Troufám si říci, že kvalita a vyškolenost našich policistů se zvyšuje, takže loni byli schopni provádět kontroly mnohem důkladněji než o rok dříve. Skutečnost, že při výrazně nižším počtu kontrol se počet závad příliš nezměnil, mohla být jistě ovlivněna i tím, že odborná způsobilost dopravců či odesílatelů upadá a snižuje se jejich respekt vůči zákonům. O tom, že kvalifikovanost kontrolních orgánů se zvyšuje, však není žádných pochyb.“

„Jak se lišily výsledky kontrol řidičů autobusů a nákladních vozidel?“

„V mnohem větší míře se samozřejmě zaměřujeme na kontroly dodržování sociálních předpisů u řidičů nákladních vozidel. V osobní dopravě jsme loni zkontrolovali 1855 autobusů (a zjistili u nich 119 závad), zatímco počet zkontrolovaných nákladních vozidel byl mnohem vyšší – celkem 60 907 s 4235 závadami.

Z hlediska sociálních předpisů mezi závady patří porušení dob řízení, nedodržování přestávek a dob odpočinku. Vůbec nejčastějším nedostatkem je ovšem nedodržení denní doby řízení – v kamionové dopravě jsme je zjistili u 1481 vozidel registrovaných v ČR, u 644 vozidel registrovaných v jiné zemi Evropské unie a u pěti vozidel z třetích států. V autobusové dopravě jsme nedodržení denní doby odhalili u 49 řidičů z ČR a u 19 z EU.

U nákladních vozidel bylo častou závadou i přerušení, tedy nedodržení bezpečnostní přestávky – u českých vozidel to bylo v 1204 případech, u 465 vozidel z ostatních zemí EU a u dvou z třetích států. Pokud sečteme všechna čísla, která se obecně týkají přestávky – tedy že řidič přestávku nedodržel, že ji nevykonal po čtyřech a půl hodinách či ji zkrátil – zjistíme, že k porušení došlo ve 2812 případech. A to je skutečně velmi vysoké číslo.“

Na trhu se začínají objevovat tzv. klonované karty, tedy karty, které mají stejné číslo

„V poslední době se hovoří o tom, že řidiči někdy používají dvě karty do digitálního tachografu…“

„Ano, stává se, že řidiči jezdí na dvě karty – u jedné nahlásí ztrátu, nechají si vydat duplikát a pak jezdí na obě. Ale to pak už záleží na kontrolním orgánu, jak bude postupovat. Pokud je řidič tak nezodpovědný, že bude schopen jet dopoledne na jednu kartu a odpoledne ve stejném vozidle na druhou, vystavuje se riziku, že policista si porovná data z karty a z tachografu a zjistí odlišná čísla karet. K tomu skutečně dochází, ale mnohem závažnějším fenoménem je, že na trhu se začínají objevovat tzv. klonované karty, tedy karty, které mají stejné číslo. Takové duplikáty se už odhalují obtížněji.

Kontroly, které Policie ČR provádí na silnicích mají jeden hlavní cíl – přispět ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti silničního provozu. Usilujeme o to, aby řidiči a dopravci dodržovali soubor evropských sociálních opatření – Acquis Communautaire, ale samozřejmě to závisí i na jejich zodpovědnosti. Z naší strany můžeme jen dělat vše pro to, aby závažné přestupky, včetně podvodů s tachografy, byly odhalovány.“

„Jak loni probíhaly kontroly technického stavu vozidel?“

„Loni jsme technický stav kontrolovali u 31 405 vozidel. Vzhledem k tomu, že v roce 2007 to bylo pouze u 24 182 vozidel, je zřejmé, že během loňského roku se počet kontrol výrazně zvýšil – o 30 procent.

V současné době máme na úseku kontroly technického stavu užitkových vozidel vyškoleno bezmála pět set policistů, které jsme připravili ve spolupráci s Centrem služeb pro silniční dopravu. A při kontrolní činnosti neustále využíváme i všech čtrnácti mobilních kontrolních jednotek, které má CSPD k dispozici.“

Milan Frydryšek

spinner