27. dubna 2013
ZLÍN (26.4.) – Kraje požadují rychlejší a efektivnější přípravu vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe. Chtějí lepší koordinaci se sousedními státy i s Evropskou unií. Koridor by měl být zahrnut do systému transevropských dopravních koridorů TEN-T. Informoval o tom předseda Rady Asociace krajů České republiky, jihomoravský hejtman Michal Hašek.
„Příprava projektu je velmi liknavá, chybí základní dokumenty, které by usnadňovaly jednání na úrovni republiky i Evropské unie. Příprava není dosud důsledně koordinována s dalšími investičními záměry a akcemi, zejména s akcemi protipovodňové ochrany," uvedl Hašek. Projekt podle jeho slov ohrožuje také záměr vlády rušit některé státní instituce, v tomto případě Ředitelství vodních cest České republiky.
Vodní cesta bude podle Haška přínosná nejen pro vodní dopravu, ale i protipovodňovou ochranu a zajištění vody například pro zemědělství. Projekt by výrazně pomohl národní ekonomice v době hospodářské krize, byl by možností pro stát i soukromý sektor. „Je nám jasné, že to není akce na jeden nebo dva roky, příprava potrvá delší časové období," podotkl Hašek, který se chce v této věci sejít s ministrem dopravy.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) usiluje o výstavbu 300 kilometrů dlouhé vodní cesty dlouhou dobu. Projekt podpořil prezident Miloš Zeman. Součástí projektu je i vybudování kanálu u Přelouče a plavebního stupně v Děčíně. Na Přelouč je již vybraný dodavatel a měl by začít stavět v příštím roce. S výstavbou jezu v Děčíně se počítá v letech 2015 až 2019.
Kanál je podle Jana Skalického, který je pověřený vedením ŘVC ČR chybějícím článkem propojení evropských vodních cest a měl by pomoci vyřešit chybějící stabilní propojení Česka s mořem. Vedle nákladní i osobní dopravy má zajišťovat i vodohospodářskou a protipovodňovou funkci. Zájem o využití kanálu mají i severomoravské podniky. Případná stavba kanálu by si vyžádala desítky až stovky miliard korun.
(čtk)