24. září 2006
Stejně jako v předchozích letech uspořádala agentura Reviko i letos v červnu ve Zlenicích seminář pro odborníky na poli přeprav nebezpečných věcí. Celkem 75 jeho účastníků se seznámilo s posledními novinkami oboru v České republice i v celé Evropské unii. Seminář byl již tradičně určen pro všechny zaměstnance podniků podílejících se na vnitrostátní i mezinárodní přepravě nebezpečných věcí v podmínkách otevírajícího se dopravního trhu. Užitečný mohl být i pro technické pracovníky zabývající se konstrukcí, výrobou a zkouškami železničních cisternových vozů a kontejnerů. Celkem se na seminář sjelo 75 zástupců firem z oblasti výroby či zpracování nebezpečných věcí (například Chemopetrol, a. s., Spolana, a. s., Neratovice či Slovnaft Bratislava) a z oblasti dopravy nebezpečných věcí (například OKD Doprava, a. s., Unipetrol-Doprava, a. s., či Viamont). Nechyběli ani zástupci společností působících v jiných oborech, jichž se přeprava nebezpečných věcí nějakým způsobem dotýká (například NACCO ČR, RYKO Děčín, LOSTR Louny, a. s., či ŽELOS Trnava). Mezi přednášejícími byli odborníci z oblasti přeprav nebezpečných věcí po železnici, jako například Martin Vošta, vedoucí oddělení z odboru drah, kombinované a železniční dopravy Ministerstva dopravy ČR, Vladimír Hájek z Drážního úřadu či Manfréd Schubert, tajemník Sdružení vlastníků a provozovatelů soukromých železničních vozů. Informace z ministerstva Martin Vošta informoval například o nových technických směrnicích pro interoperabilitu (TSI), které budou mít vliv na železniční vozy, o činnosti Výboru pro přepravu nebezpečných věcí při Evropské komisi či o novinkách v české legislativě (například o novelizaci zákona o drahách, která platí od letošního července). Zmínil se také o registru železničních nákladních vozů, který je veden na Drážním úřadě, o problematice znalců (podle kapitoly 6.8 RID) pro provádění zkoušek cisteren a o připravovaných obnovovacích školeních a zkouškách bezpečnostních poradců, které budou v České republice zahájeny v závěru letošního roku. Martin Vošta dále hovořil o možnostech transportního informačního a nehodového systému (TRINS) při řešení mimořádných situací spojených s přepravami nebezpečných věcí na území České republiky, novele vyhlášky č. 100/ /1994 Sb. a nové kategorizaci cisternových vozů. Neopomenul ani změny Úmluvy COTIF ve vztahu k přepravám nebezpečných věcí a RID a novinky, s nimiž je v České republice nutno počítat v souvislosti se změnami RID, jež začnou platit od ledna příštího roku. Pohled drážního úřadu Zástupce drážního úřadu Vladimír Hájek se zmínil například o vedení registru železničních nákladních vozů v České republice z pohledu Drážního úřadu, o změnách RID pro železniční cisternové vozy, které ovlivní kapitolu 6.8 RID, o označování cisternových vozů na štítku a tabuli po 1. lednu 2007, o schvalování cisternových vozů, na něž se plně nevztahují příslušné TSI, a o úkolech drážního úřadu na liberalizovaném železničním trhu v ČR. V dalších vystoupeních se účastníci semináře mohli seznámit například s tím, jak se změny v RID dotknou od ledna příštího roku českého národního dopravce ČD, s novinkami v oblasti telematiky, zlepšování konstrukce cisternových vozů z hlediska bezpečnosti či s nejčastěji zjišťovanými odchylkami při zápisech do přepravních dokladů. V závěru zasedání zazněla i informace o kontrolní činnosti dopravce podle předpisu RID, respektive vyhlášky UIC 471–3 a o nejčastěji zjišťovaných závadách. Domů si účastníci semináře odvezli sborník se stručným obsahem přednášek. Vzhledem k příznivé odezvě, s níž se organizátoři setkali, lze očekávat, že se obdobné setkání uskuteční i v roce 2007. (sh)