27. listopadu 2003
Expresní společnost FedEx Express, která je součástí koncernu FedEx Corp., se stala na počátku listopadu prvním americkým leteckým přepravcem, který provozuje pravidelné lety do Kazachstánu.
Mezipřistání na letišti největšího obchodního centra země – Alma-Aty – letouny FedExu využívají pro natankování paliva při letech na trase z Hongkongu do Paříže.
„Strategická zastávka výrazně posiluje naše možnosti nabízet služby pro trvale rostoucí obchodní výměnu mezi Evropou a Asií,“ řekl viceprezident společnosti FedEx Michael Ducker. „Kvalitní zázemí v Alma-Atě a její strategická poloha byly pro nás jasnou volbou,“ dodal.
Díky mezipřistání v Kazachstánu, středoasijské zemi mezi Ruskem, Čínou, Turkmenistánem, Uzbekistánem a Kyrgyzstánem, mohou být letouny při každém letu vytěžovány o dodatečných 24 tun zboží. Zákazníci v Hongkongu mohou nyní podávat zásilky o osm a půl hodiny později, protože odlet se posunul z 22:00 na 6:30 ráno druhého dne. To dává také více času pro silniční dopravu zásilek z hlavních center v jižní Číně pro ranní odlet.
Provoz mezi Evropou a Asií bude dále narůstat
Podle prognózy vývoje letecké nákladní dopravy, kterou pro období 2002–2003 vypracoval koncern
Boeing, by měl provoz mezi Asií a Evropou růst ročním tempem kolem 7,1 procenta (ve směru na západ), respektive 6,8 procenta (ve směru na východ). Rozšířením mezinárodních expresních služeb FedEx Express reaguje především na vývoj v asijsko-pacifickém regionu. Ve třetím čtvrtletí zaznamenala firma v této oblasti posílení o 9 procent, především díky intenzivní obchodní výměně s Evropou a Severní Amerikou.
Pracovníci společnosti FedEx odcestovali do Kazachstánu poprvé na počátku letošního roku a na místě zjišťovali možnosti využití letiště v Alma-Atě pro mezipřistání letounů na trase Hongkong-Paříž. Místní mezinárodní letiště je pro přistávání velkých nákladních strojů dobře vybaveno, má 4400 metrů dlouhou vzletovou a přistávací dráhu, moderní zařízení pro čerpání leteckého paliva a vysoce profesionální technické a servisní zázemí.
Pro lety z Hongkongu do Paříže přes Alma-Atu využívá FedEx letadlo MD-11, které mimo jiné obsluhuje Dubaj a Bombaj z asijské centrály firmy v Subic Bay na Filipínách. Evropskou cílovou stanicí je pařížské letiště Charlese de Gaulla, kam FedEx Express nově plánuje vést i čtyři lety týdně letadlem Airbus A310 na trase Dubaj-Bombaj-Paříž.
V září letošního roku získal FedEx Express povolení pro 13 dalších letů z/do Hongkongu od amerického ministerstva dopravy a dále tak posílil svou pozici amerického leteckého přepravce s největším počtem nákladních letů z/do bývalé britské kolonie, která je již od roku 1999 zpět pod čínskou správou. FedEx Express boduje na asijském trhu především díky bezkonkurenční vnitroasijské síti, dobře napojené na ostatní světová hospodářská centra.
n