Důsledky rozhodnutí ÚS

Majetek Českých drah bude nutné ocenit a znovu rozdělit

Jedním z důsledků rozhodnutí Ústavního soudu z minulého týdne (viz str. 1) je, že majetek Českých drah, který byl od 1. ledna rozdělen mezi novou akciovou společnost České dráhy a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), bude nutné ocenit a znovu rozdělit.

Mezi zrušenými body je totiž i ustanovení, že zákon nevyžaduje ocenění nepeněžitého vkladu do akciové společnosti znalci. Ze zákona by podle verdiktu soudců měla vypadnout i příloha, která stanovuje majetek železniční dopravní cesty.

Místopředseda Poslanecké sněmovny Vojtěch Filip, který minulý týden před soudem hájil schválenou verzi zákona, vidí větší problém právě v ocenění majetku, protože prochází přes soukromé subjekty. Variantu ocenění majetku od nezávislých odborníků považuje za příliš nákladnou, výši nákladů však nedokázal odhadnout.

Senátor Robert Kolář, který byl mezi navrhovateli rušení části zákona, však poznamenal, že se majetek musí rozdělovat naprosto standardním způsobem. Za populistickou argumentaci pak označil úvahy, že z jedné státní organizace se majetek převádí do dvou jiných státních organizací, a proto není potřeba ho oceňovat. „To je přece prostor pro vytváření korupčního prostředí, a právě u státního majetku se toho musíme bát nejvíce,“ dodal.

Podle Jana Čermáka z právního odboru ČD je ohodnocení některých částí majetku Českých drah možné pouze formálně, protože nelze stanovit jejich tržní hodnotu.

Odborníci, kteří se zúčastnili soudu, se domnívají, že většina majetku připadla Českým drahám, a to včetně nádražních budov nebo přístupových cest k nim. Toto uspořádání by však mohlo ztížit vstup jiných podnikatelů do oboru. Podle odborníků by akciová společnost měla získat jen majetek v rozsahu deseti až patnácti miliard Kč a zbytek by měl zůstat v rukou státu v rámci Správy železniční dopravní cesty.

Zrušeno přechodné období bez licence

Z transformačního zákona minulý týden vypadl také paragraf, který Českým drahám povoloval provozovat dopravu bez licence až do vstupu ČR do EU. To je podle ČD zásadní problém, protože dráhy nyní musí získat licenci do 31. října, kdy nabyde rozhodnutí ÚS účinnosti. Získání licence je podmíněno finanční způsobilostí provozovatele, kterou ovšem může zásadně ovlivnit stát, pokud drahám nebude včas platit dotace na osobní dopravu.

Jan Čermák uvedl, že pokud akciová společnost České dráhy nezíská licenci, nebude moci provozovat osobní ani nákladní železniční dopravu. „Aktuální nebezpečí ze dne na den není žádné, protože nález má účinnost od 31. října letošního roku,“ doplnil.

Ustanovení o přechodném období bez licence bylo do zákona zaneseno proto, že stát neplatil provozovateli železnice dotace na osobní dopravu. To způsobovalo problémy s finanční způsobilostí Českých drah. Licenci získají ČD pouze v případě, že budou vyřešeny problémy s financováním osobní dopravy.

Akciová společnost České dráhy je od začátku letošního roku jednou ze dvou nástupnických firem po státní organizaci ČD. Má na starosti provoz na železnici. O koleje se stará Správa železniční dopravní cesty. „Této státní organizace se rozhodnutí ÚS dotkne pouze tehdy, kdyby České dráhy nezískaly licenci. Pak by se musel hledat jiný provozovatel dráhy,“ uvedl Jan Čermák.

Mluvčí Českých drah Zdenka Celá uvedla, že pokud Poslanecká sněmovna nepřijme do října jiné řešení, bude muset akciová společnost České dráhy o úřední povolení k provozování dráhy a o licenci k provozování drážní dopravy požádat. Licence však podle jejího vyjádření bude mít smysl teprve až po otevření trhu v železniční dopravě, kdy každý subjekt, který v ní bude chtít působit, bude prokazovat svou způsobilost. Zákon podle ní vycházel z toho, že České dráhy způsobilé jsou, protože dělají tuto činnost historicky.

„Rozhodnutí Ústavního soudu nemá zpětnou účinnost, nemůže tedy ovlivnit založení a vznik obou nástupnických subjektů po zaniklé státní organizaci a nemůže se tedy ani dotýkat přechodu majetku,“ dodala Zdenka Celá s tím, že verdikt nemá dopad na nerušené provozování drážní dopravy a provozování dráhy. Rozhodnutí podle ní nemá vliv ani na právní úkony, které oba nástupnické objekty již učinily, ani na přechod práv a povinností ze zaniklé státní organizace, tedy na přechod majetku, závazků a pohledávek.

MD: Zásah soudu neovlivní hospodaření ČD

To, že Ústavní soud zrušil některé pasáže zákona o transformaci Českých drah, nebude mít vliv na hospodaření společnosti ani bezprostřední dopad na provoz na železniční dopravní cestě, řekla v reakci na rozhodnutí soudu mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubco-

vá. Ministerstvo podle ní vládě do 31. října navrhne opatření, která zabezpečí soulad s rozhodnutím soudu, které vstoupí v účinnost právě na přelomu října a listopadu.

Zrušená ustanovení se podle mluvčí týkala zejména zakladatelských úkonů a činností, které již byly při založení a vzniku akciové společnosti vykonány. „Rozhodnutí soudu neovlivní existenci akciové společnosti České dráhy a státní organizace Správa železniční dopravní cesty,“ zdůraznila. (čtk/von)

spinner