12. února 2013
PRAHA (12.2.) – Už za několik dní by mělo být jasno, jakým způsobem chce ministerstvo dopravy udržet přepravu jednotlivých kusových zásilek po železnici. Informoval o tom náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Ročně se po železnici přepraví zhruba 30 milionů tun kusových zásilek, drtivou většinu jich převáží národní dopravce ČD Cargo. Tyto přepravy jsou přitom dlouhodobě prodělečné.
„V průběhu tohoto týdne by mělo být jasněji, jakým způsobem tuto problematiku řešit," uvedl Hampl. Cílem ministerstva je podle něj zachování objemu přeprav kusových zásilek na železnici, ať už je přepravuje státní společnost ČD Cargo, nebo soukromá firma. Návrh řešení už ministerstvo dopravy má, zatím jej ale nezveřejní.
Přestože záchrana kusových zásilek nemá být cílenou podporou pro státní ČD Cargo, jak ministerstvo dopravy dlouhodobě uvádí, železniční odboráři si od ní slibují právě ozdravení národního dopravce. ČD Cargo se nyní kvůli prodělečným přepravám, které si i nadále dopravní resort přeje zachovat, dostalo do hospodářské ztráty. Ztráta by podle jejího šéfa ČD Carga a zároveň generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy mohla přesáhnout dvě miliardy korun před zdaněním.
Odbory dlouhodobě prosazují zavedení slev z poplatků za použití kolejí při převozech kusových zásilek. „Budí to dojem, že k dohodě mezi Správou železniční dopravní cesty a ministerstvem dopravy došlo, že rozsah slev je dohodnutý a ladí se technické záležitosti," řekl místopředseda Odborového sdružení železničářů Radek Nekola. Konkrétní výši a podobu slev by se podle něj měli odboráři dozvědět do konce týdne. Do té doby by se podle Nekoly mělo uskutečnit mimořádné setkání zástupců dopravní odborů, zaměstnavatelů a zástupců ministerstva dopravy.
Pro letošní rok by se podle aktuálního manažerského plánu měl provozní výsledek Carga ocitnout na nule. Firmě k tomu má dopomoci například propuštění, v rámci kterého chce ušetřit plat 2500 zaměstnanců ze zhruba 9500 a sešrotování tisíců nepotřebných vagonů. Přeprava jednotlivých zásilek je vlastně přeprava různého zboží v kontejnerech naložených na vagonech. Nejde tedy například o převoz uhlí, dřeva či jiného materiálu.
(čtk)