Německo

Mercedes-Benz Actros byl vyhodnocen jako nejúspornější vůz

Řada evropských dopravců pokládá tahač Mercedes-Benz
Actros za jedno z nejúspornějších vozidel. Jejich zkušenosti
nakonec potvrdily výsledky
čtyřletého testování v terénu, kterého se zúčastnilo šest
vozidel různých výrobců. Actros 1840 byl po dokončení testu vyhodnocen jako vozidlo s nejnižšími
provozními náklady (0,42 DEM/km) a nejnižší průměrnou spotřebou
paliva (31,89 l/100 km). V rámci testu, jehož výsledky byly
zveřejněny v červenci, Actros najezdil 434 tisíc kilometrů,
o dvacet tisíc kilometrů více než druhý vůz v pořadí.
Testy byly prováděny v podmínkách, které se měly co nejvíce
blížit skutečnému provozu u dopravní firmy. Od září 1996
najezdilo po německých silnicích a dálnicích šest nákladních
vozidel různých značek v průměru 400 tisíc kilometrů,
převážně při jízdách na delší vzdálenosti. Tato srovnávací
zkouška, o níž průběžně informoval odborný tisk, se v SRN setkala
s příznivým ohlasem u široké dopravní veřejnosti.
Přestože potenciální uživatele zaujala především malá
spotřeba pohonných hmot a nízké provozní náklady, účastníci
testu zdůrazňovali i další přednosti modelu Actros. Například
testovací řidič Otto Haubold oceňoval „snadnou ovladatelnost,
pohodlné řízení a vynikající motor s velmi dobrou odezvou“.
Actros nyní i s motorem o výkonu 335 kW
V létě rozšířil koncern DaimlerChrysler nabídku těžkých
nákladních vozidel Mercedes-Benz Actros o model s motorem
o výkonu 335 kW. Vyšel tak vstříc rostoucí poptávce po
vozidlech této výkonnostní kategorie.
Šestiválcový dvanáctilitrový vidlicový motor se vyznačuje
vysokým výkonem, nižší hmotností a menší spotřebou pohonných
hmot. Při 1080 ot/min poskytuje maximální točivý moment 2200
Nm. Nová varianta modelu Actros (pro běžný silniční provoz) je
vybavena novou převodovkou G231 s řazením Telligent; na přání
je vůz dodáván s automatickým řazením. Varianta určená pro
stavebnictví je vybavena převodovkou G240.
Řada Actros je tak nyní nabízena v osmi výkonnostních
třídách. Kompaktní vidlicový šestiválec OM 501 LA pokrývá pět
výkonnostních variant – v rozpětí od 230 do 335 kW. Pro
silnější řady – od 350 do 520 kW je určen osmiválcový
vidlicový motor o zdvihovém objemu 16 litrů.
Od svého uvedení do výroby v roce 1996 jsou motory řady 500
soustavně zdokonalovány. Od počátku roku 2000 jsou nabízeny
v provedení splňujícím emisní limity Euro 3, a to bez nárůstu
spotřeby pohonných hmot. Od letošního ledna je v Německu
verze Euro 3 dodávána dokonce sériově.

spinner