Test Mercedes-Benz Axor

Mercedes-Benz Axor: konstrukce postavená uživatelem

Mimořádně důvtipnou stavbou se může chlubit nová řada těžkých
nákladních vozidel Mercedes-Benz Axor, kterou německý výrobce
představil v září ve Frankfurtu nad Mohanem. Spojuje v sobě
totiž v nové kombinaci osvědčené „stavební“ prvky, které
konstruktéři zkombinovali na základě podrobné analýzy
požadavků a představ uživatelů cílového trhu. Zákazník tak
v podobě nového vozidla dostává to, co považuje za optimum.
S velkou mírou zjednodušení lze pro Axor použít následující
charakteristiku: podvozek Actros, budka Atego, brazilský
motor, výjimečný poměr ceny a užitné hodnoty. Ale skutečnost
je samozřejmě daleko složitější…
Cílem vývoje nového typu nákladního vozidla značky
Mercedes-Benz bylo nalezení kompromisu, díky němuž by bylo
možné novou řadu využívat jak při rozvážkové službě na krátké
vzdálenosti, tak i jako prostředku pro „fleet bussines“, tedy
velkokapacitní přepravu na kontinentální vzdálenosti.
Limitními požadavky byla především nízká spotřeba paliva,
největší možná užitečná hmotnost, velmi snadná ovladatelnost
vzhledem k předpokládanému střídání řidičů a v neposlední
řadě mimořádně atraktivní prodejní cena. To vše samozřejmě
při zachování pozice na špičce tržního segmentu.
Axor se stal novým příslušníkem rodiny tahačů v kategorii
4×2 s největší celkovou hmotností do 18 tun. K dispozici je
s motory o výkonech 260, 295 a 315 kW, respektive s točivými
momenty 1850–2100 Nm při 1100/min, dvěma rozvory 3600 a 3900
mm, dvěma verzemi budky řidiče, ale na zvláštní přání také
jako speciál třínápravová varianta 6×2/2 se zdvihanou
poslední nápravou (především pro britský trh).
Základní verze je vybavena upravenou budkou Atego (původně
v šířce 2280 mm, nyní 2250 mm) ve dvou vnitřních výškách
(1510 nebo 1910 mm). Prostornému a pohlednému interiéru
dominuje nová varianta špičkového, pneumaticky odpruženého
sedadla řidiče a vybavení na úrovni špičky kategorie. A to
přesto, že výrobce jednoznačně upřednostnil funkčnost.
Také hnací agregát OM 457 LA, klasický řadový vznětový
přeplňovaný dvanáctilitrový šestiválec uložený podélně,
a původně postavený především pro jihoamerický trh (kde je
také – v Brazílii – vyráběn), byl zvolen jako jednoduchý,
robustní a osvědčený prvek. Po úpravě v německém Mannheimu
jej zdobí příznivá spotřeba a osvědčení v těžkých podmínkách
(jak Brazílie, tak i dalších zemí zámořského kontinentu, ale
i jako motoru pro evropské autobusy Mercedes-Benz Travego).
Podstatné je také to, že s rezervou splňuje tvrdé limity
normy Euro 3, protože především s ohledem na ně byl
modernizován. Velmi dobré parametry má také z hlediska
požadavků rakouských tranzitních „ekobodů“.
Konstruktéři však samozřejmě při stavbě brali v úvahu i další
limity a nároky, zejména s ohledem na pasivní i aktivní
bezpečnost, jak je to ostatně u „třícípé hvězdy“ již dlouhá
léta samozřejmou tradicí. V tomto směru představuje zajímavou
novinku vybavení Axoru velmi účinnou odlehčovací výfukovou
brzdou Turbobrake. Standardem je také dvouokruhový
vzduchotlakový (pracuje s tlakem 10 barů) brzdový systém
s kotoučovými brzdami na všech kolech, sériově doplněný
systémem ABS, samočinným vymezováním vůle třecích segmentů
a vysoušečem stlačeného vzduchu. Na přání lze instalovat
i elektronický systém Telligent.
Promyšlený modulární systém
Konstrukce modelu Axor je velmi pozitivním výsledkem využití
promyšleného modulárního systému výroby z velmi širokého
spektra záměnných komponentů. Globální působení koncernu
umožnilo rozšíření „Axor Vehicle Concept“ v téměř
celosvětovém měřítku – vedle evropského centra v Německu se
s velkosériovou výrobou počítá především v brazilském
závodě FSK, respektive v tureckém Aksaray.
Vozidla jsou v základní verzi vybavena osvědčenými
devítistupňovými převodovkami G 221–9 s přímým řazením
a vzduchotlakovým posilovačem. Na přání je k dispozici
šestnáctistupňová převodovka, případně se systémem Telligent
představujícím prakticky samočinnou převodovku. Výrobce
stanovil servisní intervaly (podle typu a výbavy) na 80 až
120 tisíc kilometrů. Vozidlo koncipované s cílem dosáhnout
minimální spotřeby paliva je pochopitelně vybaveno řadou
zdánlivě drobných doplňků, mezi než patří především
integrované spoilery instalované na aerodynamicky tvarované
budce řidiče.
Pro pohodlí řidiče
Vlastní budka je navýsost moderní a velmi dobře vybavená.
Oboje dveře se například otevírají na 900, madla pro
nastupování a schůdky s roštem jsou osvětlené, pružně uložená
budka řidiče je vyrobena z kompletně galvanizovaného
ocelového plechu, je sklopná vpřed na 550 ručním kapalinovým
čerpadlem. Samostatnou pozornost zaslouží pečlivě ergonomicky
rozmístěné ovládací prvky a příkladný výhled všemi směry (pro
řidiče vysoké postavy je však podobně jako téměř u všech
značek poněkud omezen ve směru nahoru vpřed). Přehledně
rozmístěné ukazatele na přístrojové desce i logicky fungující
všechny ovladače velmi výrazně redukují nároky na řidiče.
Řidiči ostatně konstruktéři i v dalších směrech věnovali
velkou pozornost. Zdařilé je široce seříditelné sedadlo se
vzduchotlakovým pérováním, integrovaným bezpečnostním pásem
a příjemným textilním potahem. Čtyřrychlostní ventilátor
větrání a topení (13 kW), respektive klimatizace (7 kW), je
velmi výkonný a zajišťuje rychlou a důkladnou výměnu vzduchu.
Příznivý poměr ceny a užitné hodnoty
Mercedes-Benz Axor je moderní nákladní vozidlo nejvyšší
kategorie nad 16 tun celkové hmotnosti, které důsledně
využívá modulární stavby, nabízí nadprůměrně dobré parametry
ve spotřebě paliva a podle prvních odhadů také příznivý poměr
ceny a užitné hodnoty. Samozřejmě také splnění požadavků
normy Euro 3.
Ondřej Horský
Foto archiv
Základní technické údaje
Motor Vznětový řadový kapalinou chlazený šestiválec
přeplňovaný tubodmychadlem s mezichladičem stlačeného vzduchu
se čtyřmi ventily na válec a přímým vstřikem paliva systémem
čerpadlo/tryska, vrtání a zdvih 128×155 mm, zdvihový objem
11 967 cm3 největší výkon 260/295/315 kW při 1900/min,
největší točivý moment 1850/2000/2100 Nm při 1100/min,
elektronický omezovač největší rychlosti na 85 km/h, spouštěč
6,2 kW, alternátor 28 V/80 A, akumulátor 2×12 V/165 Ah
Převodné ústrojí Jednokotoučová suchá spojka o průměru 430 mm
s kapalinovým ovládáním a vzduchotlakovým posilovačem
a samočinným vymezováním vůle, devítistupňová převodovka
G 221–9 s přímým řazením, převodové stupně 10,19 – 7,16 

  • 5,13 – 3,83 – 2,66 – 1,87 – 1,34 – 1,00, „plíživý převod“

  • 16,15, Z – 14,91, na přání polosamočinná šestnáctistupňová


Telligent, zadní náprava s jednoduchou redukcí a převodem
3,08
Podvozek Žebřinový rám z ocelových U-profilů, obě
nápravy tuhé, přední kovaná VL 4/51 DC 7.5, zadní typu banjo
HL 6/1 DSC-13, řízení LS 8 s kapalinovým posilovačem, pneu
295/80 R 22,5 TL, dvouokruhové kotoučové brzdy se
vzduchotlakovým ovládáním a samočinným vymezováním vůle
segmentů vybavené ABS, ASR, vysoušečem vzduchu a na přání
výfukovou odlehčovací brzdou Turbobrake, parkovací brzda
pružinová působící na kola zadní nápravy
Karoserie Dvousedadlová, případně dvoulůžková budka řidiče
s integrovanými spoilery sklopná vpřed kapalinovým čerpadlem
pružně uložená ve čtyřech bodech
Rozměry a hmotnosti Délka
5815/6115 mm, šířka 2490 mm, výška 3194/3520 mm, rozvor
náprav 3600/3900 mm, obrysový průměr zatáčení 14 900/15 800
mm, pohotovostní hmotnost od 6450 kg, celková hmotnost 18
000 kg, užitečná hmotnost až 22 000 kg

spinner