17. března 2005
První ročník mezinárodní konference s názvem Dopravní politika a přepravní trh v ČR a Evropské unii se uskutečnil ve dnech 9. a 10. března v konferenčním sále letňanského výstaviště v Praze. Konferenci pořádalo Ministerstvo dopravy. Konferenci zahájil ministr dopravy Milan Šimonovský, který hovořil o práci na základním dokumentu Nová dopravní politika. Ten by měl být připraven ještě v letošním roce a měl by stanovovat základní směřování dopravního oboru v zemi. „Chceme v naší dopravní politice hledět až do roku 2015, abychom měli legislativní i finanční nástroje, které umožní realizovat zvolené prio-rity – zejména dokončení dopravních sítí na našem území a jejich napojení na evropské dopravní sítě,“ uvedl ministr. Milan Šimonovský dále hovořil o způsobech řízení provozu na železnici – tuto službu by po-dle něj měla poskytovat Správa železniční dopravní cesty a nikoli České dráhy, jak je tomu nyní. Na jeho slova navázal předseda podvýboru pro dopravu a výstavbu dopravní infrastruktury PSP ČR Jaromír Schling. „Doprava je výrazným poškozovatelem životního prostředí a je třeba, abychom si toho byli vědomi a abychom se snažili připravovat další projekty takovým způsobem, aby škody způsobené životnímu prostředí byly minimální,“ řekl. Jaromír Schling dále zdůraznil výhodnost mezinárodních předpisů pro bezpečnost v dopravě – například v letecké dopravě existuje minimum národních předpisů a je nejbezpečnější, uvedl. O letecké dopravě hovořil také generální ředitel České správy letišť Martin Kačur. Posluchačům v krátkosti předestřel historický vývoj mezinárodního letiště Praha-Ruzyně a zdůraznil vysoký nárůst provozu, který toto letiště v posledních letech zažívá. „Letiště Praha má intermodální význam a je posazeno do správného místa z hlediska napojení na silniční a dálniční rychlostní komunikace. Z hlediska intermodality je zde možnost propojení letiště s železniční dopravou,“ řekl. Podle jeho slov by bylo možné letiště napojit na dálkovou železniční dopravu a umístit tam stanici vysokorychlostní trati. Vývoj investic do dopravní infrastruktury zhodnotil ředitel SFDI Pavel Švagr. Uvedl, že v loňském roce fond proinvestoval dosud nejvyšší objem finančních prostředků v historii. „Myslím, že je to na dopravní infrastruktuře znát,“ dodal. Blok věnovaný dopravní telematice řídil bývalý ministr dopravy a předseda podvýboru pro dopravu a výstavbu dopravní infrastruktury PSP ČR Jaromír Schling. Jiří Landa ze společnosti Cityplan v tomto bloku představil koncept bezpečné, tzv. odpouštějící silnice, která je vybudována tak, aby řidič v případě, že udělá nějakou chybu, vyvázl s co nejmenšími následky. Jiří Landa rovněž upozornil na nutnost důsledného provádění bezpečnostních auditů nových komunikací a nezbytnost jejich opory v legislativě. Další příspěvky se zabývaly optimalizací rozhodování v integrované dopravě, informačním monitorovacím systémem řízení dopravy na vnitřním městském okruhu v Praze DOCENT a dopravní telematikou ve vazbě na Dopravní politiku ČR. V bloku zaměřeném na elektronické mýto náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek zrekapituloval dosavadní kroky v procesu příprav na zavedení elektronického mýta v České republice: podmínky pro výběr poradce již byly vyhlášeny a zadání pro zřizovatele systému by mělo být vypracováno nejpozději do 30. června. Druhý den konference zahájil generální ředitel Českých drah Petr Kousal. Na příkladu Českých drah názorně demonstroval to, co bylo leitmotivem většiny následujících příspěvků, totiž že chce-li být dopravní podnik úspěšný, musí se stále více zaměřovat na spolupráci s provozovateli jiných druhů dopravy a poskytovateli logistických služeb a vytvářet tak integrální dopravně-logistické systémy. Konference poukázala na tři významné motivy pro budoucnost dopravy. Jedním z nich je udržitelná mobilita jako podmínka koncepce udržitelného rozvoje. Tento motiv v sobě zahrnuje významný ohled na životní prostředí. Dále byl zdůrazněn význam integrace dopravních systémů. Z přednášek vyplynulo také to, že efektivita dopravních procesů bude stále více záviset na zobrazitelnosti v prostředí informačních technologií. (red)