Výstavba dopravní infrastruktury

Ministerstvo dopravy chce dát majitelům pozemků při výkupu lepší cenu

Ministerstvo dopravy chce dát majitelům pozemků při výkupu lepší cenu

OLOMOUC (7.4.) – Ministerstvo dopravy připravilo novelu zákona, díky níž by majitelé pozemků pod plánovanými dopravními stavbami měli při výkupu dostat za svůj nemovitý majetek lepší cenu než nyní. Ministerstvo si od novely slibuje urychlení výkupu parcel, a tím i budování silnic. Informoval o tom ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Prachař novelu zdůvodnil tím, že majitelé pozemků po roce 2009, kdy vešel v platnost nynější zákon upravující pravidla pro výkup, dostávají za své parcely mnohem méně peněz, než tomu bylo dříve. Při stanovení ceny se nepřihlíží k budoucímu využití pozemků a rozhodující je jejich aktuální stav. Zatímco dříve majitelé podle ministra dostávali za metr čtvereční pozemku stovky korun, tak nyní v případě orné půdy cena parcel klesla na několik korun.

„Samozřejmě už jenom to budí negativní emoce. Naším cílem je napravit tento stav, abychom občanům dokázali dát adekvátní prostředky, které stejně utratí v České republice, zaplatí DPH a pro stát to bude dobře," řekl ministr, podle kterého novela zrychlí výkup pozemků i přípravu dopravních staveb. Zároveň by se snížil počet vyvlastňovacích řízení, což by ulehčilo soudům. „Krátká novela je připravena na mém úřadě a předpokládám, že do 14 dní ji pustíme do legislativního procesu," uvedl Prachař.

Současná podoba zákona podle něj demotivuje majitele prodat své pozemky, po nichž mají vést například silnice. Pozemky by se nově měly prodávat podle znaleckého posudku či podle bonity, avšak s výrazným bonusem až několika stovek procent. „Nebo se prodává na základě ceny v čase a místě obvyklé. To jsou tři základní principy, které chceme v rámci novely navrhnout," upřesnil Prachař, podle něhož cena pozemků tvoří jen 1,5 až 1,9 procenta hodnoty dopravní stavby.

Ministr také míní, že je třeba pomocí chystaného zákona o liniových stavbách umožnit, aby stát měl sílu prosazovat strategické dopravní stavby, které nyní mohou s odkazem na územní plán blokovat i malé obec. Upravit je podle něj potřeba i zákon o zadávání veřejných zakázek. Zmínil například větší rozptyl víceprací, tak jak to funguje v Německu.

Mezi své priority Prachař zařadil dostavbu dálnice D1 v okolí Přerova a stavbu rychlostní komunikace R49, která zajišťuje přeshraniční spojení se Slovenskem. Připomněl, že ve vládě prosadil vypsání tendrů na 50 kilometrů silnic a dálnic včetně jižní části Červenohorské­ho sedla.

(čtk)

spinner