Nová dopravní politika do vlády do konce června

Ministerstvo dopravy

Hlavním cílem Dopravní politiky České republiky na léta 2005 až 2013 je položit reálné základy pro nastartování změn proporcí mezi jednotlivými druhy dopravy, které jsou základem strategie udržitelného rozvoje, zejména ve vztahu k nadměrnému množství kamionové dopravy. Na tiskové konferenci v Praze, na níž se vyjádřil i k dalším aktuálním úkolům, které před jeho resortem stojí, to minulý týden uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský. V zájmu tohoto cíle je podle něj třeba zajistit rovné podmínky na dopravním trhu, kvalitní dopravní infrastrukturu, financování v sektoru dopravy, zvýšit bezpečnost dopravy a zajistit podporu dopravy v regionech. Do konce června by mělo ministerstvo dopravy materiál předložit vládě k projednání.

Přechodná opatření do zavedení mýtného Přechodná opatření, jimiž Česká republika hodlá omezit tranzitní dopravu do doby, než zavede elektronické mýtné, musejí podle Milana Šimonovského nejprve schválit okolní země; teprve poté bude možné návrhy předložit Evropské komisi a Evropské radě. První kola jednání v Polsku a na Slovensku by se měla uskutečnit do poloviny března. Evropská unie již na konci února zamítla návrh ministra Jaroslava Bureše (viz DN 9/05) na zavedení dočasných výkonových známek pro kamiony. Naopak za přijatelné řešení považuje zpoplatnění komunikací (včetně silnic 1. třídy) v příhraničním pásmu. Neodmítá ani úvahy o zavedení mýta za průjezd určitými mosty a tunely. Zpoplatnění vozidel nad 7,5 tuny elektronickým mýtným je podle ministra dopravy pouze orientačním návrhem, definitivní rozhodnutí bude uvedeno v zadání na výběr zřizovatele systému, které by mělo být připraveno do poloviny letošního roku.

Novela zákona o pozemních komunikacích Vzhledem k tomu, že při dosavadním projednávání bodového systému pro řidiče, který je součástí novely zákona o pozemních komunikacích, bylo vzneseno 260 pozměňovacích návrhů, bude se Poslanecká sněmovna novelou zabývat až v dubnu. Ministr dopravy podle svého vyjádření již kvůli podpoře návrhu jednal ve všech poslaneckých klubech a pokládá jej za průchodný.

Transformace ČSL Původní idea transformace České správy letišť (ČSL) podle zákona o privatizaci nebyla podle Milana Šimonovského šťastná. Ministerstvo dopravy proto počítá s přípravou samostatného zákona, podobně, jako tomu bylo v případě Českých drah. V současné době zvažuje, zda by infrastruktura měla zůstat ve vlastnictví státu či přejít do rukou operátora. Ministr dopravy preferuje variantu, že by si stát část akcií nově vzniklé akciové společnosti ponechal. Zájem o privatizaci projevila řada společností, například finanční skupiny PPF, J&T a Penta, rakouský provozovatel letiště Flughafen Wien, německý Fraport či americký Bechtel. Silniční infrastruktura by podle Milana Šimonovského měla zůstat ve vlastnictví státu, za možné však pokládá udělování koncesí na určitou dobu, i když potřebná legislativa není v současné době dokonalá. České dráhy jsou podle ministra nyní v takové ztrátě, že by nebylo vhodné hledat strategického partnera. Podnik by měl být letos restrukturalizován v holdingové uspořádání.

Podpora kombinované dopravy Cílem podpory kombinované dopravy jako dopravy šetrnější vůči životnímu prostředí je zvýšit podíl nedoprovázené kombinované dopravy na přepravním trhu. Podpora má být zaměřena především na výstavbu, modernizaci a rozšiřování překladišť kombinované dopravy. Členství v Evropské unii umožňuje České republice čerpat potřebné finanční prostředky v rámci Operačního programu Infrastruktura 2004 až 2006. Evropský fond rozvoje pro toto období vyčlenil ČR finanční prostředky ve výši 7,4 milionu € (zhruba 239 milionů Kč), které je však nutné doplnit potřebným podílem prostředků z veřejných rozpočtů ČR ve výši zhruba 79 milionů Kč. Kromě této investiční podpory nabízí Evropská unie v rámci programu Marco Polo také provozní podporu pro linky kombinované dopravy, uvedl Milan Šimonovský. (lan)

spinner