Věcný záměr zákona o veřejné dopravě do konce roku

Ministerstvo dopravy

Resort dopravy zpracuje do konce roku návrh věcného záměru legislativních změn v oblasti veřejné dopravy, tak jak mu to v dubnu uložila vláda. Nová strategie podpory dopravní obsluhy území naváže na základní koncepční dokument Dopravní politika; jeho cílem bude vytvořit podmínky pro kvalitní a efektivní veřejnou dopravu. Minulý týden to po prvním zasedání pracovní skupiny, v níž zasedli zástupci ministerstva dopravy, Svazu města a obcí, Svazu dopravy, dopravních odborníků, krajů i dopravců, uvedl vrchní ředitel sekce strategie, veřejné dopravy a ekologie ministerstva dopravy Petr Šlegr. Strategie by měla nastínit směr, kterým se bude veřejná doprava v České republice ubírat v éře její regionalizace a současně rostoucích požadavků na vznik integrovaných systémů. Jejími hlavními principy by měly být podpora regulované konkurence, která zohledňuje veřejný zájem, dopravní plánovaní, které by mělo sloužit jako nástroj lepší provázanosti systému veřejné dopravy na celém území ČR a lepší technická podpora veřejné dopravy. Zpracovatelé strategie si kladou za cíl nastavit v této oblasti správné kompetenční vztahy, zvýšit rozsah regulované konkurence a význam tvorby ceny dopravního výkonu na základě konkurenčního prostředí. Významnou část dokumentu věnují také řešení integrace jednotlivých druhů veřejné dopravy. Výsledkem zpracování dokumentu by měl být především dlouho očekávaný zákon o veřejné dopravě, který dosud v české legislativě zcela chyběl, a novelizace několika dalších oborových zákonů. Jejich paragrafové znění projde standardní schvalovací procedurou během příštího roku tak, aby mohly začít platit ve stejné době jako nové nařízení o veřejných službách v přepravě cestujících na železnici a silnici Evropské komise. „Připravujeme normu, která bude plně kompatibilní s budoucím nařízením Evropské komise,“ zdůraznil Petr Šlegr. Pro kraje a obce by nová norma měla stanovit závazné mantinely, v nichž se budou pohybovat při zajišťování závazku veřejné služby, který hradí z vlastních zdrojů. Současně by měla odstranit problémy, s nimiž se nyní potýkají dopravci, například nepřesné vymezení působení státu, krajů a obcí nebo nedostatečnou délku smluvních vztahů, která jim neumožňuje obnovu vozového parku. „Vítáme, že začala intenzivní komunikace mezi ministerstvem dopravy, kraji a přepravci. Ne vždy v minulosti tomu tak bylo,“ řekl po zasedání náměstek hejtmana Středočeského kraje Karel Vyšehradský. „Hledáme způsoby, jak zatraktivnit veřejnou dopravu, sladit rozdílní podmínky v jednotlivých krajích a do jisté míry také skloubit silniční a železniční dopravu. Novou metodiku velmi potřebujeme a jsme ochotni se na jejím vzniku podílet,“ dodal. Možnost spolupráce na návrhu věcného záměru ocenil i výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík. Podle Petra Šlegra ministerstvo hodlá podobný model spolupráce uplatnit i při přípravě jiných dokumentů. Podíl veřejné dopravy v České republice trvale klesá v důsledku nárůstu výkonů individuální dopravy. Z 32,90 procenta v roce 2000 se do roku 2004 snížil na 30,87 procenta. To je v rozporu s cílem Evropské komise, k jejímž prvořadým úkolům patří naopak zvyšování podílu veřejné dopravy, která by se měla stát „účinným dopravní systémem nabízejícím občanům vysokou kvalitu a bezpečnost“. (spa)

spinner