9. listopadu 2010
Ministr dopravy Vít Bárta hodlá podpořit přesun nákladní dopravy ze silnic na železnici mimo jiné snížením poplatku za použití železniční dopravní cesty a zvýšením a rozšířením mýta na silnicích. Snížení poplatku za koleje by mělo vstoupit v platnost nejpozději začátkem roku 2012. Vít Bárta to uvedl minulý týden na tiskové konferenci v Praze.
Ministr zatím neví, v jaké míře se poplatky sníží. „Musíme vážit všechny faktory tak, aby se náš záměr naplnil,“ uvedl. Podle něho je zároveň nutné, aby se snížily náklady na údržbu kolejí, které se hradí právě z poplatků od dopravců. Jen letos Správě železniční dopravní cesty na tuto činnost chybělo 1,4 miliardy Kč. S tím souvisí mimo jiné převod všech činností, které s provozem dráhy souvisejí (takzvaná živá dopravní cesta), z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Například výpravčí nebo výhybkáři by přešli pod SŽDC rovněž k 1. lednu roku 2012.
Podle předsedy představenstva společnosti ČD Cargo Jiřího Vodičky tvoří poplatek za užívání kolejí desítky procent jejích nákladů. Ročně společnost na poplatcích zaplatí 2,5 miliardy Kč. V případě snížení železničního poplatku o polovinu by se podle Jiřího Vodičky vlaky dostaly na úroveň kamionů, pokud by se zároveň o polovinu zvýšilo mýtné.
Kamiony platí mýtné na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a malé části silnic první třídy, vlaky musejí platit na všech zhruba 9500 kilometrech tratí. Ministr hodlá rozšířit mýtný systém na velkou část silnic první třídy a některé silnice druhé třídy, kde hrozí objíždění zpoplatněných úseků. Kraje mají předložit své návrhy co nejdříve.
Podle Víta Bárty by se sazby mýtného měly lišit podle denní doby a místa, ministerstvo podle něj přihlédne i k ekologickým aspektům. Vyšší mýtné se zřejmě bu- de platit například na silnici číslo 11 z Ostravy směrem na Slovensko. Ministerstvo dopravy zároveň nyní vede debaty s dopravci, kteří po státu žádají kompenzace v podobě přímých dotací, množstevních slev na mýtném a úlev pro nejekologičtější vozy. Zvýšení mýta by tak pocítila především tranzitní doprava.
(čtk)