Rychlíky

Ministr prosazuje dlouhodobou smlouvu

inistr dopravy Gustáv Slamečka se snaží prosadit dlouhodobou smlouvu o provozování rychlíků s Českými drahami. Návrh desetileté smlouvy mu však ministerstvo financí vrátilo, dává přednost dosavadní praxi s jednoročním kontraktem. „Měli bychom cílit alespoň na pět let,“ uvedl minulý týden Gustáv Slamečka.

Podle něj nejde jen o České dráhy, ale i o jejich případnou konkurenci. S pouhou jednoroční jistotou prý soukromé firmy na českých kolejích jezdit nebudou. Gustáv Slamečka však zároveň připustil, že na ministerstvu financí je k dlouhodobým smlouvám nechuť. „Já tu smlouvu mohu uzavřít, pouze když budu mít garanci ministerstva financí, že mi dá na to peníze,“ uvedl Gustáv Slamečka. Ministerstvo dopravy zaplatí drahám letos za rychlíky čtyři mi-

liardy Kč.

Rodí se plán na financování regionálních vlaků

Ministr dopravy v těchto dnech zároveň řeší s ministrem financí Eduardem Janotou financování regionálních vlaků. Krajské úřady za ně ročně zaplatí téměř čtyři miliardy Kč, přesto dráhy prodělávají kolem tří miliard Kč za rok. Řešením má být příspěvek ze státního rozpočtu na každou korunu vydanou kraji, o jeho výši se nyní na ministerstvech jedná. „Ten příspěvek musí být stimulující,“ uvedl Gustáv Slamečka. Na jedné straně musí být takový, aby nedošlo k likvidaci lokálních tratí, na druhé straně musí motivovat kraje k hledání úspor.

Dlouhodobé smlouvy i na úrovni krajů

Také v krajské dopravě počítá Gustáv Slamečka do budoucna s dlouhodobými smlouvami. Některé kraje již oznámily, že zvažují vypsání výběrových řízení na provoz regionálních vlaků. Českým drahám hodlá konkurovat například podnikatel Radim Jančura, majitel autobusové firmy Student Agency. Vlaky v regionech chce provozovat pod označením RegioJet.

(čtk)

spinner