5. prosince 2018, Martina Vampulová
5.12. - Ministři dopravy se v Bruselu v noci na úterý dohodli na kompromisu k balíčku mobility, který rozděloval Evropu na dva tábory. Tato kompromisní dohoda o sociálních pravidlech pro řidiče bude znamenat konec uplatňování jednostranných národních opatření členských zemí EU, která omezují trh silniční nákladní dopravy.
„Pro Českou republiku bylo zásadní, aby se na bilaterální dopravu a transit nevztahovala směrnice o vysílání pracovníků. Co se týká takzvané kabotáže, tedy provozování dopravy uvnitř jiného členského státu, tak zůstává zachován stávající režim, který umožňuje tři operace v sedmi dnech. Naopak nově bylo stanoveno období přestávky mezi kabotáží, a to v podobě pěti dní,“ uvedl ministr Dan Ťok, který se zasedání ministrů dopravy členských států EU zúčastnil.
Pravidla zároveň řidičům umožní trávit dva zkrácené týdenní odpočinky po sobě v kabině vozidla, pravidelný týdenní odpočinek ale musí trávit mimo vozidlo. Práce řidiče zároveň musí být ze strany dopravce organizována tak, aby se mohl každé tři nebo čtyři týdny vrátit domů. Do konce roku 2024 pak musí být všechny vozidla provozující mezinárodní dopravu a kabotáž vybavena smart tachografy druhé generace.
O kompromisu se bude následně vyjednávat v rámci trialogů s Evropskou komisí a Evropským parlamentem.
Podrobnější informace přineseme v tištěném vydání Dopravních novin.
(mna)