9. ledna 2003
V poslední den loňského roku ministři dopravy zemí Evropské unie dočasně vyřešili dlouhotrvající spor o citlivou otázku tranzitu nákladní silniční dopravy přes Rakousko. Ministři se dohodli na nových dočasných limitech pro průjezdy a emise kamiónů na léta 2004 až 2006.
Dánsko, které naposledy předsedalo EU, svolalo mimořádnou silvestrovskou schůzku, protože 31. prosinec loňského roku byl konečným termínem pro dohodu o tranzitu přes Rakousko. „Schůzka dospěla k politické dohodě, kterou může podpořit většina zemí,“ řekl novinářům po skončení jednání bez bližších podrobností dánský ministr dopravy Flemming Hansen.
„Je to vyvážené řešení, které bere v úvahu citlivou ekologickou problematiku a stejně tak princip volného pohybu zboží (v EU),“ řekl dále Flemming Hansen, který schůzce předsedal. Dohodu bude muset ještě schválit Evropský parlament.
Rakousko systémem „ekobodů“ limituje tranzit kamiónové dopravy přes své území, aby v Alpách omezilo výfukové zplodiny. Dohoda, kterou Vídeň uzavřela s EU při vstupu Rakouska v roce 1995, platí do konce letošního roku.
Sousedé Rakouska, především Itálie a Německo, si však stěžují, že restrikce Vídně vůči nákladní dopravě přes Alpy poškozují jejich ekonomiky a porušují princip jednotného trhu EU. Zároveň upozorňují na skutečnost, že význam Rakouska jako dopravního uzlu po rozšíření EU o země střední a východní Evropy ještě dále vzroste.
Rakouský ministr dopravy s dohodou nesouhlasí
Rozhodnutí ministrů dopravy EU v Rakousku příliš nadšení nevyvolalo. Zatímco ministr dopravy za kontroverzní Svobodné (FPÖ) Ma-thias Reichhold ihned navrhl zablokovat rozšíření EU až do doby, než unie Vídni dále ustoupí, kancléř Wolfgang Schüssel a další rakouská oficiální místa se zatím zdržela vyjádření.
Uvědomují si zřejmě, že Rakousku hrozí ve věci tranzitu přehlasování kvalifikovanou většinou ostatních zemí EU, což by v konečném důsledku znamenalo, že alpská republika se v unii opět ocitne v izolaci. V podobné situaci bylo Rakousko již v roce 2000 při vstupu FPÖ do vlády a následky půlroční blokády ostatních členů EU pak dlouho napravovalo – a to i přesto, že několik zemí později uznalo, že blokáda „nebyla příliš promyšlená“.
Jádrem problému jsou obavy Rakušanů, že stále rostoucí tranzit kamiónů přes Alpy zničí specifické přírodní podmínky těchto evropských velehor. Takové obavy jsou pochopitelně legitimní, problémem je však způsob jejich řešení. Rakouské ekologické iniciativy, jejichž stanoviska už ve značné míře převzala rakouská oficiální místa, totiž požadují výrazné omezení, ba dokonce snížení nákladního tranzitu přes Alpy; zatím se tak dělo provizorním systémem udělování „ekobodů“ dopravcům z ostatních zemí EU, které byly spotřebovávány jednak na základě počtu průjezdů a jednak po-dle ekologických standardů kamiónů. Problém tohoto řešení spočívá v tom, že ekobody (a tedy omezování provozu) se týkají pouze zahraničních dopravců, zatímco rakouští dopravci mohou přes Alpy projíždět bez omezení. To EU považuje za porušení svých principů, kladoucích důraz na rovnost práv všech členů, volnost pohybu zboží a rovnost konkurenčních podmínek.
(čtk)