„Stávající legislativa je v některých oblastech příliš neurčitá“

Miroslav Zelený (ČSMM-L) pro DN

Česká společnost pro manipulaci s materiálem – logistiku (ČSMM-L) je profesním sdružením jednotlivých odborníků i firem z oblasti manipulace, přepravy, balení, skladování, logistiky i dalších souvisejících oborů. Společnost se integrovala v roce 1990 jako následnická organizace Komitétu pro manipulaci s materiálem tehdejší Československé vědeckotechnické společnosti. V současné době působí jako dobrovolná, nezávislá zájmová a nepolitická společenská organizace. O činnosti ČSMM-L a o problematice certifikací jsme hovořili s předsedou společnosti Miroslavem Zeleným.

„Na co je činnost ČSMM-L zaměřena?“ „Snažíme se vytvářet prostředí pro odbornou diskusi v rámci oboru i směrem ke státní správě. Usilujeme o harmonizaci individuálních a skupinových zájmů se zájmy celospolečenskými, například tím, že prosazujeme návrhy a připomínky členů v normotvorném a legislativním procesu. Velkou oblastí naší činnosti je akreditovaná certifikace osob v oblasti manipulačních vozíků a zdvihacích zařízení. Certifikujeme tedy osoby, které provádějí školení, instruktáže a přezkušování pracovníků a ověřují a posuzují technický stav těchto zařízení. Pro účely akreditované certifikace jsme zřídili nezávislý certifikační orgán, který byl akreditován národním akreditačním orgánem ČIA pod č. 3073. Působí při naší společnosti od roku 2000 a za dobu jeho činnosti od něj získalo certifikaci více než 500 osob.“

„Zmínil jste prosazování připomínek členů k legislativnímu procesu. V čem vidíte hlavní nedostatek současné legislativy?“ „Stávající legislativa je v některých oblastech příliš neurčitá a nestanovuje jasně to, co je třeba. Například v § 134b zákoníku práce se hovoří o technických zařízeních a činnostech, které představují zvýšenou míru ohrožení života a zdraví – do této skupiny by bylo možno zahrnout také manipulační prostředky; hovoří též o zvláštní odborné způsobilosti osob, přičemž podrobnosti této odborné způsobilosti má stanovit nařízením vláda. Žádné takové nařízení vlády však neexistuje. Do značné míry tak záleží na provozovatelích logistického zařízení, jak si tyto pojmy vyloží a jak zajistí potřebné proškolení zaměstnanců.“

„Projevuje se tato situace nějak v oblasti bezpečnosti práce?“ „Několikrát jsme varovali, že současný stav povede ke zvýšení nehodovosti a úrazovosti. Zhoršení situace v této oblasti nám potvrdili i pracovníci Českého úřadu bezpečnosti práce, kteří se v loňském roce účastnili našich seminářů. Například úrazovost a nehodovost v oblasti manipulačních motorových vozíků se vyrovná silničním motorovým vozidlům v porovnání na počet provozovaných vozidel. Pro účely akreditované certifikace jsme zřídili nezávislý certifikační orgán. Existuje tu určitý paradox – například provozovatel musí prokázat odbornou způsobilost obsluhy manipulačního zařízení, ale u pracovníka, který prováděl školení, to není přímo stanoveno. Teoreticky tak může provozovatel logistického areálu pověřit školením své techniky třeba uklízečku…Musíme si uvědomit, že z ekonomického hlediska představuje bezpečnost práce oblast nákladů na straně provozovatele. A každý provozovatel se snaží své náklady snižovat.“

„Jakým způsobem se ČSMM-L snaží působit?“ „Snažíme se na tuto situaci upozorňovat při jednáních s ministerstvem práce a sociálních věcí a s Českým úřadem bezpečnosti práce. Ale změny bohužel probíhají jen pomalu. Příspěvek ke zlepšení situace představuje i náš akreditační a certifikační proces. Na osoby, které procházejí tímto procesem, jsou kladeny velké nároky. Důraz klademe na dosaženou kvalifikaci, předchozí praxi, odborné znalosti a podobně. O náročnosti našich zkoušek svědčí i to, že neúspěšnost při nich dosahuje třiceti procent. A pokud uchazeči projdou certifikací, náš dohled nad nimi nekončí, neboť i po zařazení do certifikačního systému jsou průběžně sledováni, auditováni, mají povinnost se dále vzdělávat a ve stanovených intervalech se musí recertifikovat.“

„Co by se mělo změnit, aby se tato situace zlepšila?“ „Já si myslím, že je především třeba řádně stanovit, kdo je odborně způsobilá osoba. Rovněž je třeba, aby byla vyjmenována zařízení se zvýšenými riziky. To by mělo obsahovat nařízení vlády, které by doplnilo zákoník práce. Zákon předpokládá, že tato vládní nařízení budou vydána, zatím se tak však nestalo. V oblasti posuzování technického stavu se někdy setkáváme s názorem, že nejideálnějšími kontrolory jsou sami výrobci. My si však myslíme, že je v tomto případě třeba určité nezávislosti a oddělenosti.“

„Uplatňuje se v oblasti bezpečnosti manipulačních vozíků technologický vývoj? Přinášejí nové vozíky vyšší bezpečnost?“ „Jistě jsou bezpečnější, neboť technika jde dopředu. Výrobci se snaží zvyšovat pasivní bezpečnost a ovládání vozíků je dnes mnohem snadnější, než tomu bylo dříve. Jenže bezpečnost nikdy není plně řešitelná pouze technicky, vždy zůstává lidský faktor. Zapomenout nesmíme ani na to, že cílem vývoje vozíku je zvyšování jeho výkonu. V logistickém zařízení tedy narůstá nejen pasivní bezpečnost manipulační techniky, ale zároveň i její výkon, který riziko zase zvyšuje.“

„Spolupracujete také s výrobci vozíků?“ „Rozhodně spolupracujeme. Řada našich individuálních členů pracuje u zástupců výrobců, společnosti BT ČR, s. r. o., MATE, a. s., nebo TRANSTECHNIK CS, s. r. o., jsou našimi kolektivními členy a další firmy, se kterými spolupracujeme, kolektivní členství v ČSMM-L zvažují.“ Pavel Toman

spinner