10. února 2005
Počet zdravotně postižených osob v posledních letech narůstá. Děje se tak v důsledku demografických změn – populace Evropy i České republiky stárne, zvyšuje se podíl osob v důchodovém věku, a tedy i těch se zdravotními problémy. Na počtu postižených se podepisuje i zvýšená automobilizace a její důsledek – nehodovost. Je vážným nedostatkem, že v procesu posuzování schopností zdravotně postižených a handicapovaných pro řízení motorových vozidel neexistuje jednotná metodologie a postupy. V různých zemích je posuzování v pravomoci různých institucí, většinou odborných lékařů. Někde byly vydány rámcové směrnice, většinou ministerstvy zdravotnictví. Dochází tak k tomu, že v některé evropské zemi je určitý handicap v rozporu s možností řídit motorové vozidlo, zatímco v jiné zemi takto postižení motoristé řídí motorová vozidla bez problémů. To způsobuje jistou diskriminaci zdravotně postižených. Situaci by měl změnit projekt Consensus, který je podporován Evropskou unií. Jeho cílem je rozvíjet a zdokonalovat systematické výměny informací pro posuzování způsobilosti hendikepovaných osob k řízení motorových vozidel. Consensus vytváří síť pracovišť, která si budou systematicky vyměňovat informace vztahující se k oceňování schopností postižených pro řízení motorových vozidel. Vytvoří také technologický trans-fer v rámci Evropské unie a přístup ke zkušenostem a databázím vysoce specializovaných center výzkumu i místních a regionálních úřadů s využitím moderní informační technologie a databází. Vytvořením konsenzu při hodnocení schopností pro řízení u osob se zdravotními omezeními – vytvořením metodologie a normativů – se v České republice zabývá Centrum dopravního výzkumu, sekce S 15, zaměřená na humánní a sociální problémy v dopravě. K nejdůležitějším bodům programu patří: • vytvoření celoevropské klasifikace zdravotních postižení, která mají vliv na schopnost řídit, • návrh kritérií k posouzení postižení, vytvoření hodnotících nástrojů a procedur, • založení srovnávacích databází pro využití v navrhovaném systému oceňování zdravotních omezení z hlediska možností řídit motorové vozidlo, • vytvoření rozhodovacích postupů, které usnadní odpovědným činitelům rozhodovací proces a zlepší a standardizují kvalitu ocenění a rozhodnutí, • identifikace slabých míst v současném systému pro další zjišťování a ověřování vědeckým výzkumem, sestavení skupiny expertů a vedoucích výzkumných pracovišť v Evropě, která podpoří vytváření společné sítě pro sdílení poznatků v této oblasti.
Doc. Ing. arch. PhDr. Karel Schmeidler, CSc. Centrum dopravního výzkumu Brno