Ministerstvo a Kapsch pracují na druhém dodatku smlouvy

Mýtný systém

Společnost Kapsch a ministerstvo dopravy budou společně dohadovat právní a technická řešení tak, aby byl mýtný systém na 950 kilometrech českých dálnic a rychlostních silnic uveden do provozu v termínu, tedy k 1. lednu příštího roku. Minulý týden to na mimořádné tiskové konferenci po jednání s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem v Praze uvedl předseda představenstva rakouského holdingu Georg Kapsch. Kapsch podle něj vyslovil souhlas s tím, aby ministerstvo zveřejnilo – podle médií sporný – první dodatek ke smlouvě o výstavbě systému, který podepsal minulý ministr dopravy Milan Šimonovský. Trval ovšem na vypuštění „z konkurenčního hlediska citlivých“ obchodních pasáží. Současně budou obě strany pokračovat v přípravě druhého dodatku, který by mohl být podepsán v polovině prosince. Jednání o druhém dodatku vyvolalo ministerstvo dopravy s cílem, aby si obě strany vyjasnily rozdílné právní a technické názory na část pasáží prvního dodatku. Stát podle ministra dopravy Aleše Řebíčka nesmí nést „žádnou odpovědnost za náhradní řešení ani náklady s ním spojené“. Georg Kapsch v této souvislosti ovšem odmítl, že by byl dodatek č. 1 pro stát jakkoli nevýhodný. „Opak je pravdou!“ zdůraznil. Realizace mýtného systému byla na žádost ministerstva dopravy zkrácena z dvanácti na devět měsíců. Český stát díky tomu vybere stovky milionů Kč, zatímco společnosti Kapsch přinášejí nepředpokládané aktivity a krátký čas výstavby jen dodatečné náklady, uvedl Georg Kapsch. Výměnou za zkrácení doby realizace mýtného systému ministerstvo v dodatku akceptovalo snížení míry výkonnosti mýtného systému na stejnou dobu – tedy tří měsíců. Jen v případě, že by se podařilo překročit stanovenou 95procentní výkonnost systému, bude mít Kapsch nárok na kompenzaci ve formě bonusu. „Jedná se o mezinárodně standardně uplatňovanou dohodu, která je vzhledem ke značným dodatečným nákladům hospodářsky férová,“ řekl dále Georg Kapsch. Systém prakticky připraven Podle ředitele její české pobočky Karla Feixe společnost Kapsch k polovině minulého týdne vztyčila 157 z celkem 167 mýtných bran a 133 z nich osadila mýtnou technologií. Všech 167 bran podle něj bude provozuschopných k 30. listopadu. Vlastní centrální systém je již dva měsíce podrobován testům a je připraven pro pilotní provoz, který začne s polovinou bran 1. prosince. „Již nyní je také v provozu 150 technických a prodejních míst a od 4. září slouží také zákaznická linka a webový portál,“ poznamenal Karel Feix. Systém bude kompletně uveden do provozu 31. prosince. Jediný problém představuje proces úředního povolování, kvůli němuž Kapsch nestihne dobudovat elektrické přípojky k značné části bran. K překlenutí jistého časového období společnost předpokládá napájení bran pomocí dieselových agregátů. „Zavedení dieselagregátů ukazuje flexibilitu naší firmy v krizové situaci,“ řekl Georg Kapsch, který si v této souvislosti postěžoval na přístup samospráv, z jejichž strany Kapsch pociťuje „nedostatek vůle pomoci“. Náklady na provoz agregátů je společnost spolu s dalšími riziky spojenými s provizorním provozem systému mýtného od 1. ledna podle Georga Kapsche připravena nést sama. Druhá etapa možná i se satelitní technologií Od 30. června příštího roku bude systém rozšířen o zbylých asi 1100 kilometrů vybraných silnic první třídy. V této druhé etapě by již měl Kapsch na základě požadavků českého ministerstva dopravy využít i prvky satelitní technologie. „Ministerstvo dopravy nás vyzvalo, abychom pro druhou etapu předložili alternativní nabídku. Částečně už leží na ministerstvu dopravy, kde ji technicky hodnotí,“ řekl Georg Kapsch. To plně odpovídá podmínkám výběrového řízení, dodal. (spa)

spinner