IGOM

Na 10. veletrhu ojetých autobusů Setra v Ulmu letos i vozidla z ČR

Na začátku ledna se v německém Ulmu ve výrobním závodě Setra uskutečnil již 10. ročník veletrhu ojetých autobusů Internationale Gebraucht-omnibus Messe (IGOM).

Když před deseti lety pracovníci prodejního oddělení Setra připravovali v prostorách dokončovací haly Werk 5 první setkání s potenciálními zájemci o ojeté autobusy, ani zdaleka netušili, do jakých rozměrů se tato akce za několik let rozroste. Jestliže se původně jednalo v podstatě pouze o prezentaci pro autobusové operátory z Německa, v současnosti IGOM představuje největší veletrh ojetých autobusů v Evropě, který například ani v segmentu nákladních vozidel nemá obdoby.

Veletrh v Ulmu se postupně stává nejen místem, kde si zájemci mohou vybrat ze široké nabídky starších autobusů, ale zároveň příležitostí pro výměnu zkušeností z provozování silniční hromadné dopravy osob.

Zákazníci – na rozdíl od nabídky různých prodejců – mohou mít v Ulmu jistotu, že všechna vystavovaná vozidla prošla důkladnou kontrolou v mateřském závodě, případné závady byly odstraněny a cena představených autobusů skutečně odpovídá jejich stavu.

Není bez zajímavosti, že letos byla v Ulmu poprvé k vidění i vozidla s českými státními poznávacími značkami. To vypovídá jednak o zvýšení kvality vozového parku českých dopravců, jednak o tom, že IGOM se stal akcí, kterou české firmy bedlivě sledují. Bohužel, v případě řady zde nabízených vozidel dochází k paradoxní situaci – přestože jejich kvalita je bezesporu vyšší než kvalita mnoha autobusů českých dopravců (a i cena a obsaditelnost jsou přijatelné), stávající česká legislativa jejich dovoz vzhledem k jejich stáří neumožňuje. Dopravci ze zemí Evropské unie ovšem takové problémy nemají – mohou si je zakoupit a vy-užít při jakémkoli druhu přepravy osob.

Veletrh představil i nové modely autobusů

Přestože je IGOM zaměřen na ojetá vozidla, jeho návštěvníci se mohli seznámit i s nabídkou nových modelů Setra – například luxusními vozidly řady 400 či linkovými autobusy řady 300.

V řadě 400 výrobce představil například zájezdovou verzi S 431 DT v patrovém provedení v řadě 300 linkové provedení S 316 UL – oba tyto modely měly premiéru loni na IAA v Hannoveru.

Zajímavým zpestřením byla vozidla řady 400 pro dopravce z USA- od evropských verzí se odlišují děleným předním sklem a pouze jedinými nástupními dveřmi. Konstrukčně se liší také v uložení kardanového hřídele, který musí být veden v jisticí trubce, jež je pevnou součástí karoserie. Pohání je motory Detroit Diesel.

Na veletrhu byli přítomni i pracovníci divize OMNIplus, pod kterou pracuje i školicí centrum společnosti EvoBus – to se stará o potřebnou odbornou kvalifikaci pracovníků servisů a dopravcům nabízí možnost zaškolit jejich řidiče v úsporném stylu jízdy s vozidly Setra.

Kromě autobusů si návštěvníci v Ulmu mohli zakoupit či objednat také originální náhradní díly a řadu doplňků a prohlédnout si jednu z nejmodernějších montážních linek autobusů na světě. (cel)

spinner