10. dubna 2008
Stavební společnost Metrostav minulý týden prorazila první ze dvou silničních tunelů, které od podzimu roku 2006 buduje na severu Islandu. Slavnostního aktu proražení kratšího z obou tunelů – Siglu-fjördur – se zúčastnil i islandský ministr dopravy Kristján Möller.
Díky celkem 3640 metrů dlouhému tunelu nyní budou moci stavbaři zahájit práce také na výstavbě mostu, který bude spojnicí mezi oběma podzemními úseky budované silnice. Její trasa povede převážně tunely, po dokončení bude měřit 14 km a propojí dvě rybářské osady Siglufjördur a Ólafsfjördur. Cestu z obou osad do krajského města Akureyri zkrátí z dnešních dvou set na pouhých osmdesát kilometrů. „Prorážka prvního tunelu je bezesporu významným mezníkem celé stavby. V tuto chvíli máme za sebou tři pětiny prací a i přes mnohé nepředvídané komplikace, které realizace přináší, stavbu dokončíme a předáme v plánovaném termínu, tedy nejpozději v prosinci 2009,“ řekl Václav Soukup, ředitel divize Metrostavu, která tunely na Islandu staví.
Pro raziče a techniky Metrostavu byla velmi náročná především počáteční fáze výstavby, kdy si museli zvykat na zdejší drsné klimatické podmínky, geologická specifika i některé nové technologie. Při ražbě ve velkých hloubkách (až 800 m) se potýkali zejména se silnými přítoky podzemní vody, která tryská pod obrovským tlakem a je tak chladná, že pro její zastavení není možné použít klasickou injektáž s cementem, protože ten v ledové vodě neztuhne.
Akciová společnost Metrostav je členem nadnárodní skupiny DDM Group. Patří k největším stavebním firmám v České republice a se stavbou tunelů má bohaté zkušenosti. V 70. letech minulého století vznikla jako specializovaný podnik pro stavbu pražského metra a třebaže se později transformovala v univerzální stavební firmu, podzemnímu stavitelství se věnuje i nadále. Společně s dalšími partnery ve sdružení připravuje nyní například tunel u Klimkovic na dálnici D47. V rámci projektu Nové spojení dokončuje stavbu nových železničních tunelů pod pražským Vítkovem a v hlavním městě staví také 6,4 kilometrů dlouhý tunelový komplex Blanka, který bude součástí Městského okruhu.
(spa)