6. února 2003
Mercedes-Benz Sprinter již řadu let představuje jeden z bestsellerů na trhu lehkých užitkových vozidel v hmotnostní kategorii od 2,59 do 5,99 tuny. Od začátku výroby v roce 1995 jich německý výrobce vyprodukoval již více než 800 tisíc a stále přichází s dalšími inovacemi. Zatím poslední verzi představil loni v září na mezinárodním veletrhu IAA v německém Hannoveru; v únoru ji uvádí i na český trh.
Nový Sprinter se svým omlazeným vzhledem odlišuje od předchozí verze i od podobných modelů jiných výrobců. Nový osobitý vzhled vytvářejí modifikovaná maska chladiče a bílé směrovky, ale i další detaily. Linii poslední modelové řady pak zdůrazňují světlomety opatřené čirou optikou a dvoubarevné – bíločervené – koncové svítilny.
Mercedes-Benz Sprinter se tradičně vyznačuje vysokou úrovní bezpečnosti. Nový model je sériově vybaven posilovačem řízení, kotoučovými brzdami, protiblokovacím systémem ABS a protiprokluzovým systémem ASR (v ČR pro vozidla od celkové hmotnosti 3,2 tuny). K vyšší bezpečnosti přispívá i zvolená koncepce podvozku a výkonná brzdová soustava. Pocit bezpečí řidiče dále zvyšují prvky pasivní bezpečnosti – na přání dodává výrobce nejen airbagy řidiče a spolujezdce, ale mimo jiné i boční okenní airbagy.
Světová premiéra ESP v kategorii lehkých užitkových vozidel
Jako poslední novinku Mercedes-Benz vozidla Sprinter (s celkovou hmotností 3,2 a 3,5 tuny v provedení skříň a kombi) určená pro český trh (a trhy některých dalších zemí) od letošního roku standardně vybavuje elektronickým stabilizačním systémem ESP. V kombinaci s dalšími moderními elektronickými systémy stability jízdy – protiprokluzovým systémem hnacích kol ASR, protiblokovacím systémem brzd ABS a brzdovým asistentem BAS – přispívá v kritických situacích nejen k bezpečnému brždění a řízení, ale i k vyšší úrovni „příčné“ jízdní stability vozidla.
Vlastní ESP samočinně koriguje případné chyby řidiče při projíždění zatáček a – pokud to ještě dovolují fyzikální zákony – účinně zabraňuje nebezpečí smyku, zejména na mokrém nebo kluzkém povrchu. ESP dokáže vyhodnotit vznikající smyk (stejně jako přetáčivý nebo nedotáčivý pohyb vozidla) dříve než řidič a neprodleně na tuto situaci zareagovat. Nejprve elektronicky „ubere plyn“ a – pokud to nestačí – začne přibrzďovat konkrétní kolo, dokud tendence ke smyku nezmizí.
Více výbavy na přání
Součástí modernizace modelové řady Sprinter bylo dále prodloužení servisních intervalů na šedesát tisíc kilometrů (s výměnou náplně oleje v motoru každých třicet tisíc kilometrů). K dalšímu prodloužení intervalů podle výrobce přispívá zařízení Mercedes-Benz ASSYST, které dodává jako mimořádnou výbavu na přání. Je-li servisní prohlídka aktuální, ASSYST na ni řidiče upozorní na multifunkčním displeji asi třicet dní nebo tři tisíce kilometrů předem.
Nové jsou i potahové materiály na sedadlech nového Sprintera a také technologie lepení skel zadních dveří do karoserie. Německý výrobce dále výrazně rozšířil nabídku výbavy na přání, která je zaměřena především na vyšší úroveň bezpečnosti a pohodlí. Její součástí je například vyhřívané čelní sklo s dešťovým senzorem, samostatná klimatizace pro střední a zadní řady sedadel (u verze mikrobus) a v neposlední řadě také komunikační systém „Sound 40 Pro“, který obsahuje audio-sound systém a základnu pro telematiku s připojením na internet a portál Mercedes-Benz (první dodávky se očekávají až v průběhu roku).
Stejně jako vozidla nižší hmotnostní třídy Vito jsou i modely Sprinter poháněny moderními vznětovými motory CDI. Výkonný vznětový pětiválec OM 612 DE 27 LA poskytuje maximální výkon 115 kW. Maximálního točivého momentu 330 Nm
dosahuje v rozmezí od 1400 do 2400 ot.min-1. Na přání může klasickou převodovku nahradit automatizovaná šestistupňová převodovka „Sprintshift“, k pětiválcovým vznětovým motorům CDI si mohou zákazníci objednat také pětistupňovou plnoautomatickou převodovku Mercedes-Benz W5A 380 nejmodernější koncepce, která podle výrobce představuje nejnovější vývojový stupeň na poli samočinných převodovek. Její přednosti vyniknou zejména při rozjíždění, kdy nabízí schopnost optimálního využití stoupající hodnoty točivého momentu v kombinaci s jedním ze dvou nejvýhodnějších převodových stupňů. (spa)