7. února 2008
Problematika obsluhy manipulační techniky v logistických zařízeních byla jedním z témat, na která se v uplynulých měsících zaměřila Česká společnost pro manipulaci s materiálem – logistiku (ČSMM-L). V čele společnosti, která se otázkami manipulační techniky zabývá již od roku 1990 a sdružuje odborníky z oblasti manipulace, přepravy, balení, skladování a logistiky, stojí předseda Miroslav Zelený, s nímž jsme o přijatých závěrech hovořili.
„V čem spočívá problém kvalifikace obsluhy manipulačních vozíků?“
„O této otázce se často vedou diskuse. Setkáváme se s názory, že pro obsluhu motorových vozíků je nezbytně nutné, aby kromě dokladu o odborné způsobilosti měla rovněž příslušné řidičské oprávnění, a to i v případě, že se vozík pohybuje na uzavřené, veřejně nepřístupné komunikaci, například v logistickém areálu. Pokud by toto tvrzení mělo bezvýhradně platit, hrozil by kolaps našeho hospodářství, protože více než tři čtvrtiny současných pracovníků obsluhujících vozíky tuto podmínku nesplňuje. Více než 95 procent vozíků zase neodpovídá požadavkům zákona o provozu na pozemních komunikacích.“
„Podařilo se ČSMM-L do této otázky vnést jasnější pohled?“
„Kvůli existujícím nejasnostem jsme loni na podzim jednali na ministerstvu dopravy s JUDr. Milanem Leitnerem, ředitelem odboru dopravně-správního, o problematice řidičských oprávnění potřebných k řízení manipulačních vozíků. Podařilo se nám získat v této věci stanovisko ministerstva, které odkazuje na paragraf 7 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Uvedená úprava stanovuje, že účelovou komunikací je i pozemní komunikace v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu. Tato účelová komunikace není přístupná veřejně, ale v rozsahu a způsobem, který stanoví vlastník nebo provozovatel uzavřeného prostoru nebo objektu.
Vzhledem k tomu, že v uzavřených objektech, které nejsou veřejně přístupné – například v provozovnách – je možné řídit i manipulační vozíky, které nesplňují podmínky stanovené zákonem č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, domníváme se, že v takovém případě není nutné vyžadovat po řidiči řidičské oprávnění.“
Při jednání s ministerstvem dopravy jsme obdrželi velmi rychle jasné stanovisko
„Znamená to, že obsluhu manipulačních vozíků mohou vykonávat pracovníci bez řidičského oprávnění?“
„Ve stanovisku ministerstva se dále uvádí, že v případě, že manipulační vozík splňuje podmínky stanovené zákonem č. 56/2001 Sb. a zároveň je provozován pouze v uzavřeném objektu, který není veřejně přístupný, není striktně nutné vyžadovat po řidiči příslušné řidičské oprávnění. V takovém případě by měl stačit příslušný průkaz obsluhy motorových vozíků. Pokud však manipulační vozík opouští uzavřený prostor nebo objekt, jeho řidič musí být držitelem příslušného řidičského oprávnění.
Z citovaného stanoviska ministerstva dopravy podle našeho názoru vyplývá, že na pozemní komunikaci uzavřené a veřejně nepřístupné záleží na rozhodnutí vlastníka nebo provozovatele této komunikace. Na ostatních pozemních komunikacích platí vše tak, jak je stanoveno zákonem č. 361/2000 Sb. ve znění poz-dějších předpisů.“
Více než 95 procent vozíků neodpovídá požadavkům zákona o provozu na pozemníchkomunikacích
„Jednání s úřady probíhalo vstřícně?“
„Při jednání s ministerstvem dopravy jsme obdrželi velmi rychle jasné stanovisko. Ovšem ne vždy je tomu tak – například o našich připomínkách k připravované novele zákona č. 411/2005 jsme rovněž jednali s ministerstvem, ale k našemu velkému zklamání se v připravované novele neobjevila jako jedna z oprav oprava textu v § 2, písmeno w, na jejíž závažnost jsme upozorňovali. Představitelé ministerstva dopravy nám přitom přislíbili nápravu…“
„Letos na jaře se po čtyřech letech opět uskuteční členská konference ČSMM-L…“
„Ano, jedním z hlavních úkolů naší organizace je nyní zajistit řádný průběh členské konference ČSMM-L, kterou pořádáme pravidelně jednou za čtyři roky. Naplánovali jsme ji na 1. dubna a budeme na ní v Praze především hodnotit výsledky činnosti za funkční období let 2004 až 2007. Účastníci konference dále také projednají a schválí odborné zaměření na nové funkční období a zvolí předsednictvo, které bude společnost řídit po dobu dalšího čtyřletého volebního období. Věřím, že se kolektivní i individuální členové ČSMM-L aktivně zapojí a že konference přinese řadu podnětů pro další rozvíjení odborné činnosti naší společnosti.“
„Co dalšího plánuje ČSMM-L na letošní rok?“
„Musíme zdárně dovést do konce probíhající reakreditační audit akreditovaného Certifikačního orgánu č. 3073, který pracuje při ČSMM-L od roku 2000. Měl by být ukončen do konce letošního února. Certifikační orgán provádí akreditované certifikace personálu v oblastech motorových manipulačních vozíků na odbornost instruktor obsluh motorových manipulačních vozíků, zkušební komisař obsluh motorových manipulačních vozíků a kontrolní technik motorových manipulačních vozíků. U zdvihacích zařízení se jedná o certifikace odborný technik zdvihacích zařízení a technik-znalec zdvihacích zařízení.
Účastníci konference zvolí předsednictvo, které bude společnost řídit po dobu dalšího čtyřletého volebního období
Často se bohužel setkáváme s nepravdivým nařčením, že tato certifikace je v rozporu s platnou legislativou. Musím při této příležitosti upozornit na to, že akreditace je prováděna podle zásad ČSN EN ISO/IEC 17024:2003. Akreditaci v současné době uděluje v souladu se zákonem č. 22/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů Český institut pro akreditaci. Proces akreditace i certifikace musí být v souladu s platnou legislativou. Proto v programové komisi našeho certifikačního orgánu pracuje také oficiálně delegovaný zástupce Státního úřadu inspekce práce, čímž je zajištěno odborné stanovisko tohoto státního orgánu.“
Pavel Toman